(Nästan) alltid redo... :-)


Det är inte alltid jag orkar släpa med mej systemkameran när jag ska nån stans - egentligen inte särskilt ofta alls!

Men kompaktkameran är däremot så gott som alltid med. :-)

Och motiv finns ju jämt och ständigt mitt framför näsan på en - inte minst när man kör bil!



Ja, jag var bara tvungen att föreviga de usla siktförhållandena... <:-)  Fotot togs för ett par veckor sedan, då när det var så fasligt mycket pollen i luften - och på min bil! Och fågelskit också, tydligen... 

Fotot är taget här hemmavid på egna grusvägen, så jag kände mej faktiskt inte som en så-å-å-å stor trafikfara när jag fumlade fram kameran i farten (10 km/h eller nåt sånt).

Fotot nedan tog jag i "byn" häromdagen:



Och då stod bilen alldeles stilla - laglydigt och ordentligt parkerad bakom den svarta bilen. :-D

Det hade precis regnat en kraftig skur (därav vattendropparna på vindrutan), men så bröt solen fram och det blev ett sådant vackert ljus! Inte minst på flaggorna som hänger i lyktstolparna tvärs över gatan. :-) 

Och för att variera bildvinkeln emellanåt, så kan man ju "skjuta" genom sidorutorna ibland också! Det fina med dem är ju att de går att rulla ner, så man slipper riskera att få med en massa blänk och smuts också på fotona...

Fast här kom det visst med en del annan skit istället:



Det var ett tilltalande ljus som föranledde fotandet den gången också. :-)

Fotot är taget ganska tidigt på morgonen för snart en månad sen, och motivet är från bakgården på industrihotellet där idrottsföreningens loppisbutik ligger inhyst.

Just foton som de i detta inlägg, misstänker jag att jag aldrig skulle ta med systemkameran - så därför ligger kompaktkameran inte i fotoväskan, utan i handväskan! Så jag (nästan) alltid har den med mej. :-)

(Och i handväskan ligger också alltid två stycken helt vanliga AA-batterier, som reserv ifall de dito uppladdningsbara i kompaktkameran plötsligt skulle ta slut).

Trevlig (foto-)lördag på er allihopa!! :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Yvonne

Hittills är det inte i lag förbjudet att fota under bilkörning ;) Kan man få sms:a så... ;) Det är nog farligare, för fota kan man faktiskt göra utan att titta i sökaren, det blir ju foton ändå (jo, det är sant ;) Regnljus är alldeles otroligt vackert ibland, och det kan vara svårt att fånga på film (?). Liten kompakt är alltid med mig också! Det enda den inte är bra på är att zooma in...men det försöker jag undvika. Närbilder är den däremot väldigt bra på! Lilla gräshoppan var fotad med den...

2011-05-28 @ 08:56:04
URL: http://www.yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Tackar för förslaget till inspirationsfotografering!

Men alla "dessa bilder" har jag tidigare tagit med både iphonen, kompakten och systemkameran, som ju nästan alltid ligger bredvid mig i bilen.

Man ser så mycket intressant från bilen vilket du visar med dina bilder. Dessutom är en stor del av våra liv just bakom ratten, och då blir det ju även dina vardagsbilder.

Fast jag har blivit irriterad på kompakten för att jag inte får den känslan jag vill i de bilderna, därför har det blivit en tvåkommafem kilos klums i högra handen samtidigt som man kört... i något mer än 10km/h...

Men bra bilder har det blivit.

Slänger upp en av de senaste i kväll på bloggen, för nu ska jag iväg till stan med ett gäng ungdomar!

Tack än en gång och ha en fin lördag du med!

:-D

2011-05-28 @ 09:54:47
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: annette

Har många gånger tänkt att ha kompakten med i ryggan när jag far fram och tillbaks i länet på jobb, och det händer väl. Men oftast åker jag expressbuss och då blir det inte så roligt att fota ut från bussfönstret i 90km;)

Gillar Dina snabba skott, pollenbilden är ju precis som även jag upplevde det för ett par veckor sedan, när ögon och näsa rann och det liade som sjutton!



Ha en skön kväll!



annette

2011-05-28 @ 22:08:59
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: mimmi

nu tester jag igen att skicka ett inlägg..det gick inte tidigare idag.

Jag har alltid med mig min lilla kamera också .. man vet ju aldrig vad man kan få se och precis som du skriver .. hade man haft systemen med sig .. då hade man nog tyvärr inte fått fota sånt här ..konstigt hur man tänker med två olika kameror :)

2011-05-29 @ 16:55:19
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Ja du kan ju t.o.m fota skräp och få det att se vackert ut!!

2011-05-29 @ 16:56:54
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Lisa

Å vad jag vill ha en EGEN android nu, när vi är ute och åker lånar jag mannens android HTC och kan både fota och blogga med den. Skitkul faktiskt!



Det blir lite annorlunda bilder när man inte fotar med systemkamera och är ute och flänger.

Roliga bilder!

2011-05-30 @ 09:41:24
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0