När man har för lite att göra...

 
...kan man alltid ställa sej mot en vägg, och dunka huvudet hårt emot den. <:-)
 
Eller om man vill vara lite mer kreativ: Försöka avskaffa en toalett, och samtidigt införa en annan!?
 
 
 
 
 
Minns ni detta hus? Annars kan ni kika i detta inlägg från i somras! :-)
 
Fotot överst på bilden ovan, föreställer huset sett från baksidan. Det lilla utbygget inrymmer en liten köksfarstu och en liten toalett med jättetrång dusch. På fotot under det, har jag retuscherat bort utbygget och ersatt det med ett fönster. Resultatet av det kan ni se på planskissen nederst; Köket får då två, istället för som idag bara ett, fönster. Halleluja, vilket lyft det skulle bli för det!! :-D
 
Men... Toaletten försvann ju tillsammans med utbygget, så nu har jag ritat in en ny precis ovanför K:et i "Kanske..." Har inga exakta mått, men den lär bli lika liten som den ser ut på bilden. (Det ännu mindre kyffet mellan den och köket, är en nedgång till ett källarutrymme - trappan är nästan som en stege, tvärbrant!!!) 
 
Jag tänker mej iallafall att man med lite god vilja kan klämma in både skithusstol, handfat och dusch i denna nya toalett, och förutsatt att man inte väger 150 kilo eller så, bör man själv också få plats där inne och kunna uträtta de sysslor som är tänkta att uträttas där... 
 
Visst skulle man kunna flytta dörrhålen till köket och kammaren och därigenom få till mera plats, men då begår man närmast en dödssynd mot huset tycker jag!?! För nu ligger ju de fyra dörrhålen i denna del av huset exakt mitt för varandra, och det innebär att om man ställer sej i nån av kamrarna (och har dörrarna öppna), så ser man tvärs igenom hela huset! Och det är faktiskt en häftig upplevelse, för det är nästan 30 meter från den ena gaveln till den andra!! 8-D 
 
(Om nån undrar vad den svarta fyrkanten är, så är det en gammal köksspis, och de två X:en är ytterligare en källarnedgång (det lilla) samt en trappa upp till andra våningen (det stora)).
 
När jag var barn/tonåring ritade jag massor av planskisser till hus, och byggde modeller av lego. :-) Trodde nästan att jag skulle bli arkitekt ett tag där då - men det stöp nog på att det var helt uteslutet att jag skulle palla med att gå 4-årig teknisk linje, eller naturvetenskaplig, på gymnasiet... <:-)
 
Som vuxen har jag ritat planskisser lite då och då iallafall - och insett att det är svårt som bara den, att få en idé som ser bra ut på pappret att även funka i praktiken. Så jag sörjer faktiskt inte ett dugg över att jag aldrig blev arkitekt! Och jag är tämligen säker på att toaletten på min skiss här ovan, är ännu ett exempel på något som möjligen går på pappret men inte blir ett dugg bra i verkligheten... 
 
Och det är därför jag inte har gjort den 100% färdig, men tänkte att jag kan visa den ändå...
 
Hepp!!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

Jag ser husets pampighet som är enorm! :)
Du har ju verkligen haft nytta av din talang genom åren även om du inte satsade på den vägen när det gällde "riktig" utbildning.
Spännande att få se vart huset hamnar framöver.

2015-11-10 @ 05:40:22
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lennart O

Låter ju inte helt fel. Har du presenterat det för de närmast berörda?

Ha det gott!

2015-11-10 @ 10:08:43
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Du har ju lyckats bra med ritningarna av dotterns hus, väl?
Storleken på toaletten är säkert större än i en husbil/vagn och det brukar ju funka i dem?
Spännande att följa fortsättningen.
/P

2015-11-12 @ 08:17:23
URL: http://dogladyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0