Det är kul när det växer!! :-D

 
Nu är det inte bara tomater på gång i mina odlingar på fönsterbrädorna (i nästan hela huset...), utan även flera små paprikor och chilisar!
 
 
 
 
 
 
Eftersom grönskan har blivit lite väl frodig och utrymmeskrävande, har jag nu börjat slussa ut en del av den till vårt uterum. Fast det är ganska litet, så jag lär få fortsätta att ha majoriteten av plantorna kvar inomhus... Iallafall tills risken för nattfrost garanterat är passerad! (Och när är det, tro?? Om en månad, eller?)
 
 
 
 
 
 
Skulle verkligen vilja ha ett stort och rejält växthus nu!! 
 
Å andra sidan... Vad ska jag i så fall ha i det där växthuset kommande säsonger...? Tomater är jag nämligen egentligen inte alls speciellt intresserad av att odla - det "bara råkade bli" såna också i år. Och slår den övriga skörden väl ut, så lär jag få vad chili jag behöver för resten av livet!? (Iallafall om jag torkar dem och maler mitt eget chilipulver - och det lär jag göra, för färsk chili är jag inte så-å-å förtjust i. Även om det är hiskeligt kul att titta på när andra äter sån, och plötsligt inser att de har fått i sej en som är super-duperhet!!! ;-DDD). 
 
Ja, ja,...
 
Vad som också växer ohejdat nu, är vår gräsmatta. Igår tittade solen fram en stund mitt på dagen, och då slog alla de tusentals maskrosorna som växer i den ut...
 
 
 
 
 
 
Ganska uppenbart att gräsklipparen hade behövt gjort en insats för länge sen!! 
 
Men det har ju regnat så hiskeligt på sistone, och maken har dessutom haft annat för sej på sin fritid...
 
Och jag har aldrig förr i hela mitt liv kört en åkgräsklippare!! 8-X Fast igår, när jag tog fotona ovan, så bestämde jag mej för att det nog är på tiden att jag lär mej att hantera den mackapären...
 
Så tidigt i morse fick jag lite snabbutbildning på den, innan maken skulle iväg till sitt jobb! Och eftersom solen sken och motorn ändå var igång, så tyckte jag att det var lika bra att fixa klippandet med en gång. :-)
 
Maskinen stod ut med mej tills jag hade avverkat si så där två tredjedelar. Sen fick den nog av mitt amatörmässiga rattande, och bestämde sej för att bara tvärdö!!! Och jag har inte lyckats återuppliva den än, trots flera försök... SUCK!!!
 
Gräsmattor är trist, men motordriva trädgårdsredskap är defintivit bland det tristaste jag vet! >:-I
 
Tacka vet jag riktiga blomsterängar, och en samarbetsvillig kamera!! :-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Har du kollat bensintanken? Brist på bensin brukar vara det vanligaste felet om motorn bara tvärdör. Jag tror att du börjar få samma problem med den gröna växtlighetens enorma växtkraft som jag har i min trädgård. I går var det häckar och buskage som stod på programmet, idag är det gräsmattan som står på tur. Och i morgon.....

Vad som retat mej idag är radions uppsjö av okunniga programledare. Idag debatterades Nuon-affären igen. En debattör påstod helt frankt och oemotsagt att skattebetalarna förlorat 97 miljarder på affären. Detta är ju en ren lögn. Sanningen är att regeringen skrivit ned värdet på Nuon med 37 miljarder, vilket är illa nog. Debattören menade tydligen att Nuon idag trots sitt betydande innehav av kol-och gaskraftverk och flera stora vindkraftparker samt ett betydande fastighetsbestånd, inte skulle ha något värde alls. Eftersom programledaren inte hade någon invändning till påståendet får man befara att han hade samma uppfattning. Mer än så i huvudet har man väl rätt att ställa på en programledare i SR?

Skolans värld upphör aldrig att förvåna. Läser i lokalblaskan att en gymnasieskola drabbats av en sjukskrivningsvåg bland lärarna. Lärarna har fått så mycket ökade arbetsuppgifter att de helt enkelt inte orkar med dem varken fysisk eller psykiskt. Man har haft råd att bygga en ny gymnasieskola för över 150 miljoner men har inte råd med att förstärka antalet lärare. En grundskola har prickats av Skolinspektionen läser jag i samma blaska. Här anses det att rektorn är oansvarig och lärarna okunniga. Hej och hå!

Ha det gott!

2014-05-15 @ 08:56:53
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Marianne

Nu ligger jag efter lite i kommentarer men jösses vad ni jobbar. Vi har själva varit med om både nybyggen och diverse ombyggen så jag vet precis vad ni går igenom nu. Sen efteråt när allt är klart så har man mycket att minnas och prata om. Ganska kul faktiskt, en del kommer ihåg, och en del kommer inte ihåg hur mycket jobb det faktiskt var. Lycka till i fortsättningen. Det är jättekul att följa er. Det blir liksom en Flashback för mig.

2014-05-15 @ 19:26:24
URL: http://livetsommajsan.blogg.se
Postat av: Ingrid

Ja, jösses vad gräset växt medans vi var iväg tre dagar. Undrar hur det blir nu när vi tom ska iväg en dryg vecka...

2014-05-18 @ 12:19:18
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Suss

Nu har jag läst ikapp, efter att ha varit frånvarande nästan en vecka pga för mycket arbete och lite ork.
Ler när jag läser om dina växter. Jag ska inte heller odla en massa och vad håller jag på med? Det är tomater - gula och röda, physalis (det kan du testa, underbart goda och ger massor), basilika, stockrosor och lite andra blommor som behöver starta inomhus. VAD HÅLLER JAG PÅ MED? Jag har som tur också ett uterum, men jag skulle ju inte ha något i år........ Hur det kan bli!
Tack för alla fina bilder du visar här på bloggen och lycka till med de gröna fingrarna.

2014-05-18 @ 20:22:11
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0