Till nästa sommar...

 
...vill jag ha en riktig köksträdgård!! :-)
 
 
 
 
 
 
Och helst ett stort och rymligt växthus också!! 
 
I år har vi ju inte direkt haft nån tid över för att sitta i uterummet och dega - men även om vi hade haft det så hade det inte gått, för det var ju dit jag förpassade större delen av mina tomat-, paprika- och chiliplantor när trängseln på fönsterbrädorna inne i huset blev allt för stor... Men när det på grund av ytterligare frodig tillväxt knappt längre gick att få in ens vattenkannan i uterummet (det är nämligen ganska litet), så blev det tvunget att skicka en hel del plantor vidare ut till trädgården också.
 
Tur att det är så fint sommarväder som det är, så alla sorter faktiskt tycks trivas under bar himmel! Och med att stå i egentligen alldeles för små krukor alternativt behöva dela jord, vatten och näring med rabatternas perenner... Återstår förstås att se hur långt in på höstkanten de fortsätter att växa och ge skörd... Men så här långt är jag iallafall nöjd med vad plantorna ger, trots att odlingsförhållandena alltså hade kunde ha varit betydligt bättre. :-)
 
Några ärtor och morötter har jag förresten också klämt in i rabatterna, och i en halvstor kruka odlar jag sallad... 
 
Så ett projekt inför hösten får väl bli att sätta spaden i gräsmattan, och försöka vända upp ett land till framtida grönsaksodling. Vill ha ett STORT, med gott om plats även för skyddande objekt som fiberdukar och bubbelplast... Och en rejäl komposthög!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Go middag! Dvs stekt torskfilé med dillsås och nypotatis, dessert glass med jordgubbssylt. Får väl duga?

Har man tagit stora projekt i båten så är det väl bara att fortsätta medan ångan är uppe. ;-)

Ännu en dag i värmens tecken vilket innebär att man kan sitta overksam utan dåligt samvete. Gångna natten var det av någon outredd anledning något svalare inomhus med åtföljande bättre sömn.

Ha det gott!

2014-07-22 @ 13:30:12
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

Jag följer gärna ditt odlande "härifrån", att få se och njuta på detta vis! =)
Jag har ju tappat intresset totalt så vi har en grön och frodig gräsmatta där jag i så många år har sysslat med odlande och ogräsrensning.
Var sak har sin tid tror jag bestämt...
Att få SKÖRDA är ju dock fint!!!

2014-07-22 @ 14:52:14
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Trevliga tankar ang köksland. Jag håller på att planerar lite inför nästa år också. Måste odla mera på Öland, mina potatisar blev så grymt goda så det blir dubbelt upp nästa år, sockerbönor och rucola blir ett måste och kryddor naturligvis. En röd vinbärsbuske ska också på plats. Hahaha...undrar var jag ska plantera piggaråträdet :-)

Hoppas gurkan varar länge för det är så gott, eller vad tycket maken :-) Du är ju bara för rolig!

Ha en finfin kväll!

2014-07-22 @ 18:51:51
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

De vill jag oxå ha, växthus :) mina tomater står ute i säck mot vägg, växer så de knakar o trivs kanon, nu väntar vi bara på lite röd färg.
Hoppas din växtdröm går i lås till nästa säsong :)
Kramiz

2014-07-22 @ 21:35:30
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se/
Postat av: Vespa Vulgaris

Hallå i värmen! Solhattsfröna grodde men de råkade ut för torkdöden under en period i maj när jag var lite för dålig på att vattna... Och vad gäller chilin så tror jag den funkar bäst att torka.

2014-07-22 @ 23:21:22
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Här är det tvärtom. Jag har i te skött mina få plantor i år. Var inte hemma under den viktigaste tiden och sen har vi varit iväg titt som tätt så de mår inte så bra.
Äh, spelar roll?
/P

2014-07-23 @ 07:53:21
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Gubben

Nu tycker jag att man känner igen detta " till nästa år"! Var glad över att det finns redan plats åt dem. Okej det är i uterummet, man det är bättre än inget. Sedan får man se vad som händer till nästa år det kan finnas andra projekt som ligger före i planeringskalendern.

Din gubbe får låna detta alldeles gratis av mig, då jag känner igen "till nästa år"!
Ha en skön dag :-))!

2014-07-23 @ 08:16:34
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: Ditte

Jag har inte många ätbara växter på balkongen, får inte plats...men det blommar desto mer! Ska försöka orka med en runda med kameran ute idag, men det är varmt, puuuuuh.. Kram!

2014-07-23 @ 08:44:49
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: majamyra | Its all about the details

Jag har försummat min lilla odling i pallkragarna. Det har totalt växt igen så dottern och hennes kompis höll på en hel dag och kväll och rensade ur dessa, + att de kapade ner halva hallonbusken och plockade av massor med hallon, dock en del med mask och annat i :(
Men fint blev det och nu har vi bara enstaka morötter och squash i ena lådan. Får se om de växer, gäller att vattna mycket nu i värmen.

2014-07-23 @ 15:33:47
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Suss

Vårt uterum har också blivit växthus i år. Det var inte meningen....... men där är nu 2 physalis, en djungel av basilika (som snart ska bli pesto) och 7 stora tomatplantor.....
Nästa år ska jag ha 1 physalis och högst 3 tomater, samt en djungel basilika till pesto. Det är för mycket detta torra år, att hålla liv i när man bara har en grävd brunn som ska räcka till allt. Tur i alla fall att vattnet är av högsta kvalitet.

2014-07-29 @ 19:42:02
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0