Ny vecka!

 
 
 
 
 
Det börjar bli dags att runda av mitt jättelånga jullov... Och istället fokusera på de kommande månaderna! Har inte riktigt bestämt mej än för om jag ska säga vårtermin om dem, eller inte... <:-)
 
Det där med att plugga har ju visat sej inte vara riktigt min grej, men jag har ändå registrerat mej på en ny kurs. Men innan jag bestämmer mej till 100 så vill jag se upplägget, litteraturlistan och vad för slags uppgifter/tentor som ingår. Påminner det allt för mycket om höstterminens konstvetenskapskurs (med inga föreläsningar och nästan all litteratur på engelska + inlämningar varje vecka) så hoppar jag av bums och låter någon mera hugad få min plats! :-)
 
Den aktuella kursen heter "Design i profession och teori", och är en distanskurs på halvfart utan sammankomster. Jag hoppas ju innerligt att den ska vara ganska lik "Svensk formgivning" som jag läste förra vårterminen, men hur det är med den saken återstår alltså att se... 
 
Har inte hört ett ljud från skolan som anordnar kursen jag står på reservplats till, så den är nog tyvärr körd...
 
För övrigt vore det mycket lämpligt att sätta sej in i bokföring, redovisning, skatter osv, för i förra veckan registrerades makens firma hos Bolagsverket. Jag har inte berättat så mycket om detta, eftersom det egentligen inte finns så mycket att berätta... Han var mer eller mindre tvungen att bilda ett aktiebolag för att kunna sälja sin del i ett annat aktiebolag. Så nu sitter vi här och är bokföringsskyldiga mm, och måste framöver lämna in årsredovisningar osv vare sej vi har nån verksamhet igång eller inte... 
 
Så det enda raka vore ju att dra igång nån slags verksamhet!? 8-)
 
Vilket i så fall måste bli inom "Jord & Skog", för det var vad Bolagsverket mer eller mindre tvingade fram att företaget skulle heta... Inte så-å-å festligt för en annan kanske, som vare sej kan köra traktor eller hantera en motorsåg...? <:-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: majamyra | It´s all about the details

Och när du skrev "jord", och skog. Så kom jag att tänka på dina odlingsplaneringar. Kanske du ska odla något du kan sälja? :)

Lisa

2014-01-20 @ 15:04:33
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Madelene Englund

Så vackert du gjort med amaryllis och riset:D

2014-01-20 @ 16:02:12
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Go kväll! Du får odla grönsaker och sälja. Inte på torget som förr då det inte behövdes kassaapparat och annat mög, men å andra sidan tror jag inte det behövs om omsättningen understiger en viss summa. Så vem vet? Förr kunde man ju skriva små noveller för publicering i tidningarna och få några hundringar, men nu ligger de flesta tidningarna halvt i koma och inväntar slutet, så där finns knappast något att hoppas på. Som du vet så finns det en bekant som samlat på sig mängder med virke för att använda bl a för tillverkning av fågelholkar. Men hur blev det med det? Virket lär ligga där det ligger tills någon yngre generation möjligen sätter såget i det.

Men bokföring eller redovisning kan man alltid ha nytta av, om inte annat så för att hålla kontroll över hushållskassan. ;-)

Ha det gott!

2014-01-20 @ 17:32:54
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

Av jord är du kommen...
Nä, det blir inte så bra "extra-ben" att stå på va?

Men ur jorden kommer vackra blommor som du kan arrangera så fint. Dessutom har du ju visat framfötterna för frö!

Du får "brainstorma" lite granna och se vad du kan hitta på för verksamhetsben inom namnet.
Eller utanför...

Lycka till med företagandet - i vilken form det nu än blir, för maken åtminstone.

2014-01-20 @ 21:47:06
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Vilken fantastisk fin glasvas. Sådana gillar jag som är tokig i glasvasar.
Odla ekologiskt ligger i tiden, så vad väntar du på:-) Ner med grödorna och invänta tillväxten.
Min lillebror har också ett företag som han inte håller på med, men måste ändå redovisa och hålla på med en massa papper.
Konstigt med att dina uppgifter försvinner då du skriver hos mig. Undrar vad det kan vara för fel. Ska kolla detta. Man kan ju skriva till blogg.se och fråga. Kan ju vara någon inställning.

Här blåser det så mycket att de där två minusen är 15...minst!
Håller tummarna för lite sol i morgon..
:-)

2014-01-20 @ 22:19:19
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Lotta

Det var inte dina uppgifter som försvann då du kommenterar hos mig...så jag suddar det :-)

2014-01-20 @ 22:33:14
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Pernilla

Trist det där med kursen som du ville in på. Jag tycker ändå den där med Design..... Låter intressant. Men man vet ju aldrig, kan ju handla om tråkig design också. Jag tänker mig formgivning och möbler.
Håller tummarna för att det blir bra om du bestämmer dej för att vara med.
/P

2014-01-20 @ 22:51:48
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Inga M

Det verkar ändå som om du vill fortsätta och studera fast du varit skeptisk, men det kanske bara var senaste kursen som inte var bra.

Aktiebolag kräver en del ompyssling har jag hört. Sonen hade ett när han bodde i Stockholm och han måste ha revisor tror jag. Det är inte så enkelt att med ett par ord beskriva en hel verksamhet.
Fnissande åhörde jag ett samtal till gubben från Skatteverket häromdagen när en kvinna skulle försöka placera in ´hans blandade landsbygdsföretag i något lämpligt fack.

2014-01-21 @ 06:12:55
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Nu har jag också blivit student :-)

2014-01-21 @ 10:46:47
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Vespa Vulgaris

Äsch, nu "fastnar" inte mina kommentarer igen... Hur som helst- jag har också blivit student nu!

2014-01-21 @ 12:20:12
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Herr Nilssons Fru

Ja men så bra - bokföring och bokslut är jättekul, jag vet:) min kurs slutar i morgon, den har varit mycket givande faktiskt, du vet de där med bokslut..blink.
Idag har vi fint väder så jyckarna o jag har njutit på långpromenix i skogen. Men tusan vilka vindar vi haft sista tiden..en minus känns som tio.
Hoppas du kan bestämma dig ang studierna, kunskap är ju aldrig fel om man ändå har tid till de.
Kramiz

2014-01-21 @ 12:43:56
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Vi får betala allt på resan själva så det blir lika dyrt som att åka dit privat. men det blir förhoppningsvis roligare när man har så kunnigt sällskap :-)

2014-01-21 @ 13:23:52
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Ditte

Men du kan ju ta traktorkort, och motorsågskort...och en massa andra kort (jaja, det gör du ju redan ;) Enkel bokföring är inte svårt, sambon vägrar ju allt vad data heter och bokför fortfarande i en sån där stor svart lång bok... :D

2014-01-21 @ 14:44:11
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: soffie

vilken fin bukett, hoppas nu kursen blir bra i upplägget , bokföring har aldrig varit min grej, kramen

2014-01-21 @ 21:28:59
URL: http://soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0