Tagga vårmode!? 8-)

 
Det är ju för böveln första mars imorgon, så visst är det dags för sånt här nu:
 
 
 
 
 
 
Fast... Jag har ju typ noll koll på hur man enligt "mode-gurusarna" ska se ut/klä sej våren 2014, så... <:-)
 
För så långt har vi inte kommit ännu i modekursen som jag går! ;-D
 
Men jag har iallafall hyfsat bra koll på trenderna fram till och med 1950-talet nu. :-) Och modet under andra världskriget är faktiskt jätteintressant att ta del av - det går verkligen hand i hand med hur världsläget var då! På grund av knaper ekonomi, ransoneringar och annat elände så var det minsann inte bara till att sticka inom H&M på fredagslunchrasten och köpa sej en ny "trasa" till helgens galej... Men ni kan tro att symaskinerna gick varma i hemmen, och att man var påhittiga till tusen angående vad som kunde lagas, sys om eller återanvändas till nånting helt annat. :-) Och man kastade INTE bort nånting - aldrig nånsin!!
 
Dagens slit- och slängmentalitet angående kläder beror ju till stor del på att modet har en väldigt kort livscykel (och på att de är "alldeles för billiga" också, förstås). Själv hinner jag knappt uppfatta en trend förrän den redan har blivit gammal och ersatts med en ny... Det är dock inget större problem, för de mest moderiktiga kläderna köper jag ändå aldrig - av den enkla anledningen att jag inte brukar känna mej bekväm i dem.
 
Faktum är att även när jag provar plagg av mer ordinärt snitt, så tycker jag för det mesta att de inte heller passar mej... :-(~
 
Och DÄR har vi den brännande punkten, som gör att jag ändå tycker att kläder är KUL - och till och med kan få för mej att gå en kurs i 1900-talets mode! För det där som brukar benämnas som personlig stil, och hur man genom sina kläder kan uttrycka exakt vem man faktiskt är (eller åtminstone vill vara!), är ju bara så-å-å-å spännande!! Och för egen del känner jag tydligt att eftersom jag på 47 år ännu inte riktigt har hittat min egen personliga stil, så borde det snart vara dags!? 8-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Mulet och disigt även idag. Fick just besked om att jag inte behöver laga någon middag idag. Ett grannpar kommer att stå för den.

Klädmodet är knappast något som bekymra mej speciellt mycket. Min personliga stil kan nog betecknas som tidlös. Jag köper nya kläder endast när det behövs, dvs när de gamla behagar att falla sönder. Jag ser inte kläder som något kul, snarast som något nödvändigt
ont. Den vinterjacka som jag haft i vinter såg i höstas ut som ny efter en omgång i tvättmaskinen, och kommer säkert att stå bi ytterligare några vintrar om jag får leva och ha hälsan. Jackan är köpt på Cassels i Gbg år 2001!

Ha en fin helg!

2014-02-28 @ 09:21:46
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Min farmor hon ändrade och sydde för glatta livet. En trasig skjorta kunde bli shorts till någon av barnen. En kappa blev en jacka och pälsen blev en pläd. Konstigt nog så hade alla damer som gick på möte på söndagarna med farmor päls, hur fattiga de än var.
Kan tänka mig att din kurs är spännande. Jag kan tycka det är lite kul med mode eftersom det som vi ser är modernt i Stockholm 2014 är modern i Karlskorna 2016 :-)
Själv så har jag inte någon stil, jag har det jag trivs med även om det inhandlades på Ullared för 15 år sedan.

Önskar dig en lugn och skön kväll!

:-)

2014-02-28 @ 17:08:03
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: mimmi

I morgon är det vår ..för det är första Mars och då har jag bestämt att våren har kommit..spelar ingen roll om det är 15 minus ute..första Mars..det är vår :)
Gamla kläder..eller från början av 1900talet som du skriver..de är ju snart på modet igen :)
ha en fin kväll
kram:)

2014-02-28 @ 18:13:32
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.se
Postat av: Malin B

Den som söker finner! Men man kan ju ändra stil titt som tätt också. ;) Det roliga med modesvängarna tycker jag att en del plagg hux flux är moderna igen. Jag var uppe på vinden i höstas och fann en helt underbar kappa som svärmor hade på 50-talet. När jag hade den så trodde en del att den var splirrans ny! Svärmor hon köper alltid kläder med kvalité och det gjorde hon uppenbarligen då också.
Själv får jag inhandla mig ett par nya gummistövlar upptäckte jag nu när de åkte fram i veckan. Anar att F hade ställt sig på min stövel någon gång för det ser ut som ett "klohål"... Fick sådana titt som tätt men nu lär de ju lysa med sin frånvaro...

2014-02-28 @ 18:35:54
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det finns ju två sorters trender innom modet. Det extrema som ofta går över snabbt sen har vi det som håller lite längre. Det extrema kan ju vara en sort smycke eller så. Medan en färg kan vara en trend som håller länge.
Jag är nog en bas som satsar på det långsiktiga. I vår kommer det att vara jeans av alla slag. Jackor, skjortor, västar och byxor så klart. Hmm, är inte så förtjust i jeansjacka på mej själv, men snyggt på andra.
/P

2014-03-01 @ 08:01:36
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Malin B

Hoppas middagen hos svärmor smakade gott, jag har full förståelse för att ni inte hann hit en timma efteråt. ;)
Ni var säkert proppmätta då också...

2014-03-01 @ 22:09:06
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Mode är nog svårt.....
Tranorna har kommit hos oss faktiskt. Inte fått bild ännu på dem!
Varit på årsmöte taxklubben o fick hem 3 vandringspriser till Trym

2014-03-01 @ 22:11:24
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0