Nytt till fåglarna! :-)

 
Väder, vind och ekorrar har gått hårt åt mina fröautomater... Men i helgen kom det äntligen upp en ny sådan ute vid matningsplatsen - förhoppningsvis till stor belåtenhet bland de bevingade!
 
Upphängningsanordningen är en egen konstruktion... Man tager vad man haver, typ... 
 
Blev åtminstone funktionellt! :-D
 
 
 
 
 
 
Dessutom går det att vrida runt armeringsjärnet, för det är bara nerkört några decimeter i marken. Så vid nästa fotosession ska jag vinkla om det en aning, så det inte sticker upp en trädstam "rakt genom" automaten och grannhusets röda väggar, orangea tak, vita knutbrädor och fönster skapar irriterande färginslag och reflektioner i bakgrunden!
 
Ser ni vilket fint väder det var här igår - ja, jag tog fotot då, alltså! Strålande solsken och klarblå himmel. 8-) 
 
Fotot nedan (på en nötväcka) togs också igår, men jag redigerade det nyss. Och eftersom det är ett helt annat väder här idag (grått, mulet och allmänt novembertrist) så fick det visst en lite dunklare look...?
 
 
 
 
 
 
Ska förresten bli regn också framåt dagen. BLÄ!!
 
 
Nåja... Man får väl försöka lyfta sej själv ur mörket, och göra något vettigt av dagen iallafall!?
 
 
 
 
 
 
OFF!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Efter gårdagens fina väder har idag ordningen återställts, så tillvida att dagen uppvisar ett mera normalt novemberansikte.

Armeringsjärn är ett universalmaterial som går att använda till det mesta.
Jag inledde i går min matningssäsong för småfåglarna genom att hänga upp både fröautomat och ett antal talgbollar. Hittills har dock fåglarna bara visat ett förstrött intresse för godsakerna. Vid grannarnas fågelbord rådet däremot full aktivitet.

Nu har regeringen bestämt sig för att det är Stockholmsregionen det ska satsas på. Bortåt 150 miljarder i olika infrastruktursatsningar under en tioårsperiod blir det. Övriga landet kan känna sig blåsta, inte minst gäller det planerade väg-och järnvägssatsningar, som kommer att skjutas än längre fram i en oviss framtid. Frågan är hur länge folk kommer att kunna bo kvar i den bortglömda glesbygden. Sloganen "Hela Sverige ska leva" klingar allt falskare. 75.000 nya lägenheter i Stockholm, det låter något det! Hej och hå!

Ha det gott!

2013-11-12 @ 09:32:37
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Inga M

Åhhh den svartvita bilden längst ner är så vansinnigt snygg! Det är en njutning för ögat att komma hit och kolla på din blogg.

Roligt att studierna verkar bli mer upplyftande framöver med intressantare ämnen.

2013-11-12 @ 11:45:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ronnie

Tråkigt med matningarna pga blåsten men den "´nya" blev ju fräck !!
Fasen vad de käkar solrosfrö för tillfället hemma hos mig efter ett dygn är det slut. "Bara" blåmesar o talgoxar än så länge. Fin bokeh i din nötväckarbild ! Lycka till med pluggandet !
Mvh Ronnie

2013-11-12 @ 12:42:15
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Lotta

Fint! Nu blir dina små fåglar glada.
Pappa skulle fixa till sin matplats till fåglarna idag. Här är så ruggigt väder så jag håller på att frysa ihjäl. Badkaret med ångande vatten är det bästa för mig, men där kan man ju inte ligga hela dagarna. Blev inte ens varm då dottern och jag gick en rask promenad.
Nu när jag skulle varma mig med en kopp te så insåg jag att honungen var slut och det går bara inte att dricka utan. Inte en ens om det krisar :-)

Sv: jag tror att det heter vattensvans, det där som du beskrev.

Ha en fortsatt fin dag i fönstret med dina fina pippi :-)

2013-11-12 @ 14:27:56
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Sista fotot är jättefint!
Önskar så att jag kom fåglarna så pass nära. Men inte lätt här, de skyr ju katterna. Men i busken där det nu finns röda bär gillar dem att vara, och så blir dem groggy och får se döden i vitögat ...oups.

Tänker också mycket på det där vad som fins i bakgrunden när man fotar. Dock ibland glömmer jag det, och upptäcker det i datorn och blir galen för då är det allt som oftast en bra bild också som förstörs av något konstigt i bakgrunden.

2013-11-12 @ 15:42:39
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Ditte Yvonne

Vilken fin matstation! Jag skulle vilja ha nåt utanför mitt köksfönster, så jag kan fota pippina! Nu är de för det mesta rätt långt bort...

2013-11-12 @ 17:33:13
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Vilka fantastiska bilder!!
Jag har faktiskt ett litet hängande hus som jag ska flytta på. Vill ha det lite närmare så att jag kommer ihåg att fylla på. Annars är det så att grannens är ett mycket mer populärt matbord än mitt. Det blir ju påfyllt!!!
Vet, jag är urusel.
/P

2013-11-12 @ 22:07:32
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Malin B

Jag blir så glad varje gång jag ser solen!!!
Men den här hösten kan vi ju sannerligen inte klaga, det har ju varit jätte vackert väder så länge. Förstår inte att om en månad, då är det ju dags för LUCIA! Milda makter.

2013-11-12 @ 22:32:11
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Ingrid

Fina fåglar, hos oss är de inte så ofta pga av alla katter.. Vill inte ens mata då det får grannarna göra som bor en bra bit bort.
Telefonen är precis nyutkommen finns i olika färger. Men finns även i silver grå och guld för en femtiolapp mer i månaden. Men heter lite annorlunda då 5s kanske om nu denna heter 5c eller var det tvärtom fniss

2013-11-13 @ 07:02:07
URL: http://farmoringrids.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0