Det senaste från bikupan... :-)

 
Har haft besök av vår bi-mentor två gånger den här veckan; Dels i måndags och dels igår. Och ingen av gångerna har jag haft kameran framme... Lite dumt, med tanke på att jag verkligen hade tänkt att den här första sommaren som biodlare skulle fotodokumentras ordentligt... Men, men! <:-)
 
Ni kanske minns att en så kallad skattlåda sattes på kupan för lite drygt två veckor sedan!? 
 
Nån vecka därefter kollade jag och maken själva hur det såg ut i den:
 
 
 
 
 
 
Bina hade byggt ut de nya ramarna, och även börjat fylla på cellerna med honung! :-)
 
I måndags tittade vår bi-mentor till kupan, och konstaterade detsamma. Dessutom ville han sätta på ytterligare en skattlåda inom en vecka - så det var det han var hit och gjorde igår. Fotot nedan är från i fredags:
 
 
 
 
 
 
Som ni ser satt det många bin utanför kupan då, trots att det var ganska ruggigt väder den dagen. Ett tecken på att de behövde mer plats! Vilket de alltså har fått nu. :-) 
 
Efter midsommarhelgen bör det kunna gå att skörda den första honungen!
 
Som nybörjare är det verkligen inte alltid man förstår vad det är bina håller på med... En dag fick jag till exempel syn på några som kröp omkring i visset gräs strax utanför ytterdörren. Det såg ut som om de åt något...?
 
 
 
 
 
 
Och då fick man ju börja gnugga de små grå! Och försöka räkna ut vad det var som var så aptitligt med just detta vissna gräs...? Jo, eeeh... (Ni som älskar honung bör kanske sluta läsa nu!?!)
 
Gräset är visset på grund av att vår hund har pinkat ihjäl det!! Varje morgon går han ut och lyfter benet en lå-å-å-ång stund just där... Och vad finns i hundpiss?? Jo, olika salter och mineraler! Vilket är preci-i-i-is vad bin vill ha ibland!!! 
 
Go´ morron!! :-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Go förmiddag! Ja, mineraler är viktiga för både människor och djur, dock undviker väl människan i görligaste mån att få mineraltillskottet via hundpiss!

I år har SMHI valt att ligga lågt inför årets kanske viktigaste väderhelg, dvs midsommar. Vis av skadan kommer man i år inte att ställa någon säker prognos för midsommaraftonens väder förrän dagen före midsommarafton. Tidigare år har man tittat lite för djupt i kristallkulan och missat grovt i sina spådomar, vilket givetvis utlöst ramaskrin från misslynta midsommarfiranden. Man erkänner nu utan omsvep att det är osäkert att ställa femdygnsprognoser, speciellt vid denna årstiden då vädret normalt är mycket omväxlande. Så nu vet vi det.

På tal om väder eller rättare sagt klimat, hörde jag på Vetenskapsradion att det kommit nya forskningsresultat som i varje fall delvis kullkastar tidigare forskning. De klimatforskare som sedan många år tillbaka fastställt dogmerna för klimatets utveckling, ställer sig självklart mycket skeptiska till de nya forskningsresultaten och menar att lagda kort ligger. Men dessa forskare har tydligen helt missuppfattat vetenskapens signum, nämligen att det ligger i vetenskapens natur att ständigt ompröva tidigare uppfattningar om nya rön framkommer som verifierbart kan tyda på att tidigare fastställda agendor behöver justeras. Om inget kan förändras genom nya forskningsresultat, närmar vi oss dogmer med religiösa släktdrag.

Ha det gott!

2013-06-16 @ 10:09:17
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Yvonne

Oj! Där fick man lära sig nåt nytt! Fast jag tror ju inte det finns så mycket urin-spår kvar i själva honungen sen ;) Spännande att följa binäringen här! Idag har det regnat och solat om vartannat. Just nu sol, så jag ska sätta mig på balkongen en stund. Tills nästa regnområde kommer in, kantänka...Och hur det blir med vår resa vet jag inte! Får reda på det i början av veckan. Första resan ställdes in...

2013-06-16 @ 13:26:47
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Alltså, Gud så intressant! Jag är så fashinerad och tycker det är så roligt att läsa. Snart får jag nog veta hur man slungar honung och varför, eller?
Jag vill i alla fall veta.
/P

2013-06-16 @ 13:28:02
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se
Postat av: Malin B

Det kanske ingår i kretsloppet på något vis? ;)
KUL att få följa detta bi-intresse på detta vis.
Det måste vara perfekt att ha en mentor som kommer på hembesök med jämna mellanrum.

2013-06-16 @ 15:10:17
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: bara anna

Roligt att få följa dessa fascinerande djur på nära håll. Har ni fått blodad tand, vill ni har fler eller hur känns det?
Ha en skön söndagkväll!

2013-06-16 @ 18:46:27
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Oj vad man lär sig saker här!
Att man måste ta bort vicedrottningar har jag hört, men det där med skattlådor var nytt. :-)

Håller med dig om att det är tillräckligt att åka bil runt Vättern, men är man som min bror så tar man cykeln istället. Och jo, han håller på med klassikern. Andra öppna spåret åkte han i år, ja Vasaloppet alltså, och nytt blir även Vansbrosimmet, Lidingöloppet har han kirrat förut. Men det blev inget Stockholm maraton i år... konstigt! ;-)
Jag är som du märker väldigt stolt över honom, för jag kan inte tänka mig nåt sånt där själv. ;-)

2013-06-16 @ 18:49:26
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: Suss

ÅH, vad roligt! Jag bodde granne med en biodlare när jag var runt 25 och var ofta med när han höll på med diverse jobb med dem. En gång fångade jag och mina barns far en svärm åt honom och vi var jättesugna på att skaffa bin. Det sprack, vi flyttade till Västerbotten och där kände vi ingen biodlare som kunde fortsätta inspirera oss. Det ska bli roligt att följa er hur det går. LYCKA TILL! P.S. Jag älskar honung och är säker på att den inte kommer att smaka salt, varken er eller någon annans.

2013-06-16 @ 20:41:25
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Oj, hahaha. Flåt.
Den sista bilden var jättefin på de små bina!

2013-06-17 @ 09:33:10
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0