Foton tagna med kompaktkameran...

 
...dominerar onekligen så här långt i år.
 
Fast jag gillar att "klicka" med den! Det blir så mycket mer spontant och bara rakt på, än med systemkameran. Och inställningar funderar jag inte så mycket på, även om jag för det mesta faktiskt INTE har den i auto-läget. 
 
 
 
 
 
Det här fotot tog jag genom sidorutan på bilen, efter att jag hade varit på macken och tankat. Kompakten låg som vanligt i handväskan, som i sin tur låg nära till hands i passagerarsätet jämte mej. Stannade till några sekunder och - Klick! - innan jag svängde ut på riksvägen igen... 
 
Det är ju inget bra foto på något vis i världen. Men det är ett foto på sånt man ser, men ändå inte ser... Ett utsnitt av den del av världen som är min. En vy som alltid finns där, och som jag passerar gång på gång på gång... Den är så självklar så jag inte ens tänker på den. För det mesta iallafall... 
 
Mjukglass-banderollen lär försvinna rätt vad det är - och det kommer inte att beröra mej ett dugg. Men om Brio-Clownen i bakgrunden skulle göra det samma, så kommer jag (hur ful jag än tycker att den är!) förmodligen att vara glad över att jag har den bevarad på bild! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Kul att du trivs med studierna. Brio-clownen får vi väl hoppas att den får står kvar, även om den inte uppfyller alla kraven på att vara konstnärligt korrekt. Kanske är det snart den det enda som finns kvar av det förr så stolta BRIO. Ack ja!

Här är det fortsatt vintrigt, minus 10 grader i morse. En fortsatt mediedebatt pågår mellan Trafikverket och deras entreprenörer, och på andra sidan trafikanter och yrkesförare om vinterväghållningen på E4 genom länet. Väghållaren anser att väghållningen är godkänd medan trafikanter och yrkesförare anser att den stundtals är bedrövlig och trafikfarlig och sämre skött än i angränsande län. En sak erkänner dock Trafikverket, man saltar mindre än vad som gjorts under tidigare år och detta av miljöskäl. Samtidigt propagerar Trafikverket centralt för att dubbdäck bör förbjudas, inte av trafiksäkerhetsskäl utan för att dubbarna sliter på asfalten.

Läser i blaskan att Sverige håller på att invaderas av arbetslösa och fattiga från Sydeuropa. De har gått på ett vida spritt rykte om att i Sverige finns både arbeten och sociala förmåner som är i särklass jämfört med de i hemländerna. Det blir naturligtvis en chock när de upptäcker att sanningen är någon helt annan. Dessutom bjuder Sverige på ett vinterväder som utsätter de ofta hemlösa för oväntade påfrestningar. Hjälporganisationerna i Sverige vädjar nu till regeringen om mer pengar för att kunna bistå sydeuropéerna som tagit sig hit. På sikt kommer våra öppna gränser att bidra till att ett nytt proletäriat bildas, som kommer att försörja sig på svartarbeten, kriminalitet och sociala bidrag. Vissa politiker talar om vårt behov av arbetskraftsinvandring men enligt AF finns i Sverige idag endast behov av import av läkare och civilingenjörer. Och sådana finns knappast att hämta bland de sydeuropéer som nu söker sig till Sverige.

Ha det gott!

2013-01-23 @ 09:43:41
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Ronnie

Snyggt fångat o reddat vännen !
Fräckt motsatsförhållande mellan kylan ute och en svalkande glass som det kanske då inte är läge för. Enda fördelen är väl att glassen inte smälter så fort om den nu säljs vid den här tiden.
Ha det gott i pluggandet !

2013-01-23 @ 09:49:37
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Lotta

Jag gillar också det där ögonblicks-fotot. Det var som en sa på fotokursen när vi pratade om alla inställningar och annat vi skulle tänka på "tänk om jag tröttnar nu när jag måste ha en massa att tänka på". Inte alltid att kunskap är till det bättre. Det är trevligt att bara få trycka ibland.
Hoppas det går bra i skolan och att du hinner njuta lite också.

Kram

2013-01-23 @ 09:54:36
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Jessica K

Kul att se något typiskt somrigt i vinterskrud liksom :) det passar inte riktigt in.... Skulle också vilja ha kompaktkamera att ha med i väskan, det är ju betydligt mycket smidigare än att släpa med systemkameran. Får väl investera i en ny mobil med bra kamera, den jag har idag tar helt fruktansvärda bilder. Då kan man ju börja hänga på instagram också... Eller inte :p
Ha det fint och hoppas distanspluggandet går bra!

Postat av: mimmi

Det är ju precis det som du skriver om här som jag också tänker på när jag åker bild b.l.a Vanliga vardagliga saker ,men som är kul att fota .. man ser sånt när man står vid rödljus ..Då det är då man får lite tid att titta lite mer :) och på promenader .. en vanlig buske .. en skylt . ja jag behöver väl inte skriva mer
Jag använder min lilla panasonic till 98 procent nu då jag inte kan bära systemen på mina promenader ..de går inte att ha något över axeln.Men jag är nöjd med min lilla kompis :)
kram

2013-01-23 @ 14:54:53
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: annette

Det är ju sådant som är både kul och viktigt, just detta att plåta sådant som kanske hux flux inte kvar när vi passerar, vi måste ju visa eftervärlden hur det såg ut "då"!
Hoppas Dina studier går bra även idag, låter så spännande!

2013-01-23 @ 16:28:50
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Yvonne

Visst är det kul med kompakt! Jag har ju nästan alltid med mig min och knäpper nåt då och då. Briogubben var kul, den har jag aldrig åkt förbi...Ljungby? Näe...var ligger den? Mjukglass kan kvitta för min del också..även hårdglass!

2013-01-23 @ 16:36:30
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Gunnar

Tror inte att försäljningen av mjukglas går så bra just nu. Kul med clownen!
Jag använder nog autoläget för mycket. Lättja?

2013-01-23 @ 17:17:47
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Jane

Säger som Annette, det är ju både kul och viktigt att fota det runt omkring, t o m saker som man inte ens gillar ;)
Sitter och tar igen mig framför datorn efter en tung arbetsdag. Man undrar hur det är ställt med uppfostran hemma ... Jag hade genomgång och en elev reser sig (åk 2)och vill absolut ha ett likadant bokmärke som bänkkompisen. Efter att ha fått tillsägelse att sätta sig säger samma elev "- men kom igen då", 3 ggr, trots att jag avvisar honom och försöker få honom att förstå att han både stör de andra och mig, suck! Tydligen fungerar den sortens övertalning hemma, men inte med mig! Lektionen efter satt ettorna och skrev på datorerna, en flicka ville gå in på en spelsida och jag sa nej, hon måste göra färdigt sitt arbete, - "men kom igen då" säger hon ... det räckte med att jag bara tittade på henne. Jag är vän med mina elever men inte kompis, det finns liksom inte någon skillnad på barn och vuxna längre. Tur att man har vuxna barn och tur att man kan "skriva av sig ;)
Ha det bra!

2013-01-23 @ 17:29:40
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

En sån där brioclown hade barnen när de var små, en äkta BRIO! Mycket bra att träna fingerfärdigheten med...

Kul att du gillar studierna och att du har nytta av "gamla" kunskaper.

Det kändes lite hopplöst igår när jag satt och skulle begripa statisitken innan vi åkte ner till skolan, men väl där hade vi en engagerad och intressant lärare så det lättade! Hon erkände dock att kursen kräver mycket... så jag har lagt in halva helgen som studier, måste ju leva också någon gång!!!

Kör hårt vid datorn, det är ett bra instrument, helt klart!

2013-01-24 @ 11:58:19
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: Carina

Det är ju egentligen så´nt man ska fota, sådant där som bara liksom rinner förbi och som man aldrig ser....när man tittar på bilder efter några, så....

2013-01-24 @ 21:27:44
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0