Akademiska studier...

 
Från och med idag (och en vecka framåt) ska den så kallade Studentportalen vara öppen för oss nya studenter, så jag får väl se om jag fixar att registera mej på Högskolan Halmstad så jag sedan kan logga in på den. Har precis kikat på en liten informationsvideo om detta - och det verkade inte så svårt. :-)
 
Något som heller inte borde vara så svårt, tycker jag, är att korrekturläsa innan man lämnar ifrån sej en text!? Som den lilla nyhetsnotisen jag hade lagt in i gårdagens inlägg. Ingen som korrekturläser kan väl missa ett sådant skrivfel??? Ibland undrar jag vad det är man pluggar i så attans många år på universitet och högskolor - för hur långa utbildningarna än är, så tycks det ändå alltid sist och slutligen avslöjas att de har någon synnerligen grundläggande brist som mynnar ut i något som allt för ofta bara blir pinsamt... Som exempelivs då att journalister tydligen inte får lära sej att korrekturläsning är A och O!? (Eller om de trots allt får det, så har de ändå inte fått lära sej att korrekturläsningen är det absolut sista man rationaliserar bort i jobbet!?). Källkritik så väl som skyddande av källa, är så klart inte oviktigt det heller - men vem fan vill vara källa till någon som ändå inte kan framföra det man har att berätta på ett rätt och riktigt sätt!?
 
Gaaah, vad jag blir trött på sånt där!! >:-I Ett tag hade jag som "hobby" att leta stav-, skriv- och syftningsfel i morgontidningen. Men det har jag slutat med. De tog ju liksom aldrig slut!? Däremot slutade jag att prenumerera på den tidningen...
 
Dock är det ju inget alternativ att försöka hålla sej nyhetsuppdaterad via Blocket.se! ;-) Och det gör jag inte heller - det var min man som fick syn på den här notisen:
 
 
 
 
 
Men vill man hitta stav-, skriv- och syftningsfel - då är Blocket.se en utmärkt plats att hänga på!! :-D Du milde som vissa annonser där är formulerade.
 
By the way...
 
Ni vet väl om att jag en gång i tiden (2005) började på Lärarutbildningen, vid Växjö Universitet!? Dock inte för att jag ville bli lärare, men det var den utbildningen som gällde även för oss som funderade på att bli fritidspedagoger. Efter första praktikperioden var jag ganska övertygad om att det yrket inte alls hade den framtid som det påstods, och definitivt att det inte var något för mej. Efter andra praktikperioden var jag fullständigt övertygad om att ett "vanligt lärarjobb" inom grundskolan inte heller var något för mej - och därmed sa jag upp mej från utbildningen. En liten idé om att bli ämneslärare på gymnasiet eller på ännu högre nivå levde sej kvar, varför jag läste en termin historia vid samma universitet (2006). Men nånstans kändes det fortfarande inte som min grej...
 
Nu, åtskilliga år senare, ska jag alltså ge mej i kast med en ny termin akademiska heltidsstudier - och den här gången har jag ingen som helst aning om vart de ska leda i förlängningen. 
 
Men jag hoppas iallafall att jag i framtiden - efter den här kursen i Svensk Formgivning - åtminstone ska kunna "skilja agnarna från vetet" lite bättre än vad jag kan idag. Exempelivs när jag shoppar loss på loppisar och secondhand! Så jag inte kommer hem med saker som har producerats av IKEA, och som det i efterhand visar sej att jag har betalat mer för än vad de kostar nya på de blågula varuhusen... <:-)
 
De här glasen (som INTE är från IKEA!!) köpte jag på Filippos Second Hand i lördags för 10 kr/st:
 
 
 
 
 
Spelar ingen roll om det var ett överpris. :-) Min tjuga går till någon som verkligen behöver den. Däremot googlade jag på dem när jag kom hem, och det visade sej att de gavs ut 2007 i samband med Cinzanos 250-årsjubileum, och att artisten heter Selwyn Senatori.
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Grattis till muggfyndet!

Det där med korrekturläsning har väl numera i stort sett avvecklats. Tydligen är det så i den moderna tidningsproduktionen att journalisterna själva skriver ut det manus som också utgör underlaget till själva tryckprocessen. Så de fel som sedan kan läsas i den tryckta texten är de fel som journalisten begått vid utskriften. Kanske kan man med utgång från de fel som finns i texten bedöma kvalitén på den skrivande journalisten. Om jag utgår från härvarande ortsblaskan så kan det konstateras att den journalistiska kvalitén där inte är mycket att hänga i julgranen. Inte bara stavningen och grammatiken utan även den stilistiska förmågan visar på en skrämmande oförmåga att handskas med det svenska språket. Man borde kunna kräva mer av yrkesfolk som har det skrivna ordet som födkrok.

Häromdagen kunde man läsa en debattartikel i UNT där ett antal professorer vid universitet beklagade sig över de blivande studenternas grunda kunskaper i det svenska språket. Man menade att om man saknar de grundläggande kunskaperna i svenska språket så får man betydande svårigheter att tillägna sig undervisningen. Vidare visar det sig allt oftare att det blir svårigheter att vid tentor kunna utläsa om studenten verkligen fattat vad undervisningen försökt att förmedla. Många tentor underkänns enbart för att studenten inte språkligt kunnat uttrycka sig.

Här faller just nu snön, hoppas att det inte blir i några större mängder.

Allt som har med julen att göra har idag förpassats till garderober och andra skrymslen. Skönt att ha kommit så långt i alla fall!

Ha det gott och lycka till med studierna. Du lär i varje fall inte få några problem med språket! ;-)

2013-01-14 @ 09:43:58
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Bonnfrua

Det där med hur man uttrycker sig i skrift... jag gör tabbar och stavfel på bloggen, oftast pga tidsbrist och slarv, men när det kommer till högskolearbeten, då kan jag peta i en text hur länge som helst!

På gymnasiet fick vi göra ett litet test om vad vi accepterade i skriven text, tex "dom" istället för dem/de osv. Endast jag var lika petig som läraren!

I dagstidningar kan de inte skilja på dem och de i skrift, och det stör mig!!! Jag har ingen formell utbildning på det här, bara en allmän känsla så då borde väl de med utbildning klara av det bättre???!!!

Nej du, dags att lyfta gumpen och göra fika, en liten dam är hungrig!

Önskar dig en bra dag!

2013-01-14 @ 10:36:22
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: Jessica K

Kursen i formgivning låter ju riktigt intressant, till och med för en oinvigd som jag :) Hoppas att du trivs med studierna och lycka till!

Svar på din fråga om vad jag pluggat innan: jo, jag har läst en kandidatexamen i socialantropologi tidigare. Så man kan säga att jag är "hooked" på ämnet :P men även läst lite andra kurser, samt en termin på lärarutbildning faktiskt. Det var inte min grej heller, även om jag gillar barn & unga. Men stressen, pappersarbetet, den otacksamma lönen... nä. Det kändes inte som om jag skulle klarat av det. Nöjer mig med att jobba extra med läxhjälp istället, det passar mig bättre.

Snygga glas du hittat btw, secondhand-fynd är roligt! :)
Ha en fin vecka!

Postat av: Jane

Apropå stavfel osv, kan inte läsa en endaste text utan att reagera över fel, kanske beror på "svenskafröken" i mig. Har slutat prenumerera på både "stora" morgontidningen och den lokala dagstidningen, jag kan inte med alla syftningsfel, stavfel med mera, för att inte tala om all dålig journalistik. Var är alla undersökande journalister?

Din kurs låter jättespännande, hoppas du tycker den är bra :)

PS Idag kom jag in i garaget, yeeeaa :)

2013-01-14 @ 16:29:48
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Jag får tuppjuck (hihi) av såna där annonser där nästan allt är felstavat, jag menar..hur svårt kan det vara? Halva Sveriges befolkning kan väl inte vara dyslektiker? Eller..? Nåja, mer folk i hagarna, haha, det finns en dikt om Elin i hagen, men det kanske inte är den de menar ;)

Glasen var fina tycker jag! Man kan hitta mycket fint på loppis och sånt som man kan ställa blommor i! (Blev det syftningsfel här nu, jag blir lite nojig ;)

2013-01-14 @ 16:46:31
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Det som förundrar mej mest är att Blocket inte rättar till felet under dagen, för fel står det ju!
Skall bli så spännande att fälja DEj under den här utbildningen, är ett ämne jag själv är lite intresserad av, tror säkert Du kommer att hitta en massa spännande som Du kommer att kunna ha nytta av i framtiden.
Dom där glasen gillade jag, hade jag oxå köpt om jag hittat dem.
Se nu till att maken som ville ha gran nu oxå kastar ut den;)
Hoppas solen lyser på Dej imorgon, idag har den visat sig här, det var väl dags nu när jag var instängd hela dagen;)

2013-01-14 @ 18:50:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Gunnar

Va spännande det låter med att börja en utbildning! Läser du allt på distans?

2013-01-14 @ 19:24:48
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Ingrid

Var ju länge meningen det skulle bli en sådan utbildning här i vår lilla håla. Ett formens hus skulle byggas ihop med det nerbrunna Folketshus nu blev det inte så, tyckte med det lät intressant annars. Lycka till

2013-01-14 @ 19:48:56
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Suss

Först av allt: Lycka till med studierna, det lät väldigt roligt. Själv är jag både fritidspedagog, lärare och musikterapeut (Fmt - googla gärna), så jag vet vad du tackat nej till. Jag kan säga, att jag hade inte valt den yrkesbanan idag.
Glasen var ju urläckra, inte var det något överpris, absolut inte. Jag gillar dem!

2013-01-14 @ 20:03:49
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: soffie

himla roliga glas..!!!å va roligt att börja plugga,vad är det du ska plugga nu?jisses vilken text blocket hade där,fniss gu så dumt, kramen å ha en fin vecka

2013-01-14 @ 21:08:31
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Carina

Men vad roligt med alla "dumheter" du hittar!!! Underbart!! Man får sig riktigt go´a skratt när man läser...och vilka syftningsfel...ljuvligt! Haha.
Ha det gott och fortsätt gärna glädja oss med alla dessa "ordvitsar"...
Kram

2013-01-14 @ 22:49:53
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se
Postat av: Lotta

Grattis till dina fina glas och med all säkerhet så var det inget överpris.
haha...jag är helt urkass på att skriva rätt. Men eftersom jag tycker att det är så roligt att skriva så får det vara som det blir. Kanske jag skulle gå en kurs :-)

Hoppas att du kommer att trivas med din nya utbildning :-)

2013-01-15 @ 00:06:36
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0