Prylgalen!? 8-)

 
Som en direkt följd av mina studier i formgivning/industriell design, har jag nu blivit som tokig med att ränna på loppisar/second hand. Okej, det gjorde jag rätt ofta innan också - men nu räcker det ju inte med en gång i veckan, utan gärna både två och tre gånger också!! 
 
Och det vet ni ju hur det blir på såna ställen...? Inte sjutton kan man bara gå dit för att titta lite grann!? Nä, för tusan! Det är ju så billigt så det nästan är gratis, så varför ska man då avstå från att shoppa loss lite grann också!? 8-D
 
I lördags hade jag med mej två kassar hem från Pingstkyrkans Second Hand i Hässleholm... :-)
 
Detta trots att det enda jag egentligen skulle ha var en tallrik...
 
Jag rotade nämligen fram mormors gamla uppläggningsfat och kanna ur ett skåp en dag i förra veckan - och då tyckte jag att dessa borde kompletteras med en tallrik också, att ställa kannan på. Chansen att hitta en sådan från samma tillverkare och i samma serie är väl inte så stor, kan jag tänka... Men tills vidare får det duga med den på bilden nedan:
 
 
 
 
 
20 spänn! :-)
 
Det får man väl inte ens en ny IKEA-tallrik för...? ;-)
 
Nedanstående pinaler - ett äppelformat saltmått och en päronformad pepparkvarn i trä - betalde jag en tia för.
 
 
 
 
 
Men... När jag kom hem och tittade lite närmare på dem, så visade det sej att pluggen i botten av äpplet hade satt sej så till den milda grad att det var omöjligt att få loss den. Och när maken skulle hjälpa till så gick det som det gick... <:-)
 
Så nu måste jag på loppis igen inom det snaraste, och försöka hitta en ny plugg!? ;-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Vilken härligt blå (?) färg på porslinet. Mina loppisbesök brukar inte resultera i några prylar, däremot har jag svårt att stå emot böcker. Alltid brukar jag hitta en eller två läsvärda sådana och så småningom har detta resulterat i att jag närmast håller på att drunkna bland böcker. Mina sedan länge överfulla bokhyllor har medfört att all nyhemkommen litteratur numera finns staplat på golv, bord, sängar(!), stolar och övriga åtkomliga ytor. Frans G Bengtsson beskriver i en essä hur en antikvariatbokhandlare bokstavligen drunknade i ett bokras i det överfyllda antikvariatet. I bland tänker jag på denna historia. Nja, riktigt så långt har det väl ännu inte gått.;-)

Ha en bra måndag!

2013-02-11 @ 09:15:13
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Lotta

Uppvuxen med att hänga med päronen på loppis och auktion varje helg har satt sina spår...och det märkets då jag skulle flytta från huset. Jag älskar att plocka bland gamla saker och helst skulle jag vilja ha hyllor på väggarna där jag kunde sätta upp alla saker som jag har nerpackat i lådor.

Fina fynd du gjorde, hoppas du hittar något att stoppa i botten på äpplet.

Tänkte på dig idag då vår fastighetsskötare gick omkring med salthinken för att få fina rena gångar och de här fina saltade gångarna gillar inte Gozzi, han får så ont i tassarna. Så han föredrar när de är snöiga :-)

Hoppas du också får en fin dag!:-)

2013-02-11 @ 09:29:08
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Vilka tjusiga frukter! Din händige man kanske kan göra en ny plugg. Apropå Åland så provade jag aldrig käket på hotellet men i övrigt var det helt ok.

2013-02-11 @ 14:34:25
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Ronnie

Loppis ja fasen vad poppis det blivit de senaste åren , här utanför Moheda har vi ett (Östanåkra)där det brukar stå bilar ute på landsvägen trots att det står massor med bilar på åkrar o andra mer gällande parkeringsplatser.Var ett tag sen jag var där inne o trängdes annars var jag ganska ofta ute på auktion förr i tiden.
Antar att du inte hade salt/pepparkvarn innan he he , men visst ser de fräcka ut !

2013-02-11 @ 15:22:25
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Yvonne

Då kan man väl snart räkna med att se dig i Antikrundan, :D med nån vansinnigt värdefull pryl som "du köpt på loppis för en tia"! Jättefina frukter, de kan väl bara vara som prydnad?

2013-02-11 @ 16:48:08
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Vilka fina saker Du hittade på loppisen, här är det lite sådär med loppisarna tycker jag, lite dåligt sortiment och ofta alldeles för dyrt, bättre på sommartid. Frälsis vore kul om dom hade loppis för då går pengarna till männskor som bor nära, men jag har aldrig sett att det förekommer.
Säger som Yvonne ovan, snart antikrundan:)
Hoppas Din tenta kommer i år;)) Är ju satans nyfiken på vad tentan kommer att bestå av, låter spännande!!
Idag när det varit måndag hela dagen har solen lyst!!

2013-02-11 @ 18:11:46
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: bara anna

Jag vill också gå på loppis, det var längesedan men brukar bli lite mer framåt våren. Det finns en jättestor vid Moheda som jag har siktat in mig på.

Sv: min träning den består inte av att springa ute, det skulle vara för riskabelt för min rygg (har problem med den) utan vi har en crosstrainer som jag tränar på. Jättebra träning för hela kroppen tycker jag och efter det kör jag några ryggövningar på pilatesbollen. Så duktig är jag vet du!

2013-02-11 @ 20:39:44
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: soffie

å va fina de va hoppas du hittar en ny plupp eller går det att tillverka en själv kanske?

2013-02-11 @ 21:02:36
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga M

Det var vackert blått och helt ok ihop! Men du har ju en väkommen anledning att gå på loppis igen för att få tag på rätt.

Jag har ett par favvobutiker, en i Laxå, en jättestor som heter Linne och Lump och så våran närmaste med både antik och loppis, det är Nysäters hem o Antik. Den senare har 10 - 15 stora "guldspeglar", bara en sån sak!!!

2013-02-11 @ 22:42:25
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Jag har några gamla tallrikar och ett gammalt väggur hemma som jag en gång försökte sälja på Blocket. Men till min besvikelse ville ingen bjuda på dem. Läste sedan på nätet att den typen av saker inte är värda speciellt mycket. Och jag som trodde jag skulle bli rik...

2013-02-11 @ 22:49:16
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Marianne

Visst är det kul med loppis. Jag brukar själv vara på loppis men då som säljare. Det är inte klokt vad bråte man samlar på sig, så dottern och jag håller på för fullt nu och rensar i skåp och förråd till vårens byloppis här.
Det svåra med att sälja saker är att man inte själv kommer hem med mer än man hade med sig. Köpstopp gäller alltså då.

2013-02-12 @ 09:22:24
URL: http://livetsommajsan.blogspot.se/
Postat av: Suss

Otroligt fina loppissaker. Du hade verkligen flyt som hittade dem så billigt också. Jag hade gärna haft alltihopa, jag förstår dig mycket väl, för jag löper gärna omkring på loppisar jag också. Hoppas du får tag på en plugg, men att det dröjer lite, så du hinner gå på många.

2013-02-12 @ 19:53:33
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Va fina grejer du hittade

2013-02-12 @ 22:23:22
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Fint! Kul att få fynda lite :)

2013-02-13 @ 23:31:01
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0