Kustnära helg! :-)

 
Vi struntade i vädret, och tog oss en tripp med husbilen över helgen iallafall. Och det blev hur bra som helst!!
 
Började med "Glasriket" som vi inte riktigt tog oss tid till innan i somras, när vi passerade där förbi på hemväg från vår "Vättern runt"-runda. Fast någon regelrätt glasrunda med besök på flera bruk blev det inte, utan vi siktade in oss på Kosta. Där ligger bruket i anslutning till köpcentrat Kosta Outlet, och även andra glasbruk har satsat på försäljning där. 
 
Nu trillar ju både glas och porslin mer eller mindre ut ur köksskåpen i detta hus när man öppnar luckorna... Så att köpa något var det aldrig tal om! Men det var roligt att bara titta - speciellt på konstglaset. :-) 
 
Från Kosta gick färden vidare österut, och vädret blev allt bättre ju närmare kusten vi kom. Siktade in oss på kustvägen söder om Kalmar, och körde sedan den ner mot Blekinge. Stannade lite här och var på platser vi tidigare bara susat förbi... :-)
 
 
 
 
 
 
Nattlägret fick bli en favorit i repris: Ställplatsen Brofästet vid Senoren, nån mil ifrån Karlskrona. Där trivs vi!! :-)
 
Trodde det var nåt fel på mobilen, när vi vaknade i morse och den påstod att klockan var 8.30!?!
 
Herregud!! Vi som ALLTID vaknar runt klockan 6 vare sej det är vardag eller helg. Kändes en stund som om vi hade sovit bort halva dan - minst!!! 8-X Fast sen kände vi efter - och jisses vad "gött" med en riktig sovmorgon!! 
 
Go´ natt!! ;-D
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vi bor ju bara 40 min fr Kosta. Vi brukar ju åka dit rätt ofta då vi handlar på Jaktia, ammo mm. Sedan blir det där vi handlar kläder om vi behöver.
Vacker bild!

2013-08-18 @ 22:25:53
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Vespa Vulgaris

Det är bäst att passa på att besöka glasriket för det verkar som om det ena bruket efter det andra läggs ner. När jag var liten så for vi runt där så jag har nog sett de flesta. Men mina skåp är också fulla så jag ska hålla mig därifrån :-)

2013-08-18 @ 23:43:34
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Postat av: Lennart O

Morning! Tråkigt att Thorsten Janssons och hans New Wave misslyckades med sin satsning i Glasriket. Men den bistra sanningen är nog att även kvalitetsglas idag tillverkas billigare i utlandet. Så är det tyvärr med allt fler tillverkningsprodukter. Frågan är vad alla ska få sysselsättning med i detta landet när allt fler tillverkningsindustrier antingen läggs ned eller rationaliserar bort stora delar av sina anställda. Något som kanske våra kära politiker borde ägna en eller annan tanke åt. Tjänstesektorn kommer att växa säger en del experter, och kanske är det så. Problemet är bara att denna tillväxt i huvudsak sker eller kommer att ske inom storstadsregionerna.

En vacker morgon här med en sol som lyser på de intensivt röda rönnbären i trädet utanför fönstret. För övrigt det enda fruktbärande trädet min trädgård i höst kan ståta med. Om man bortser från hallonen som växer i min vilt växande måbärshäck. På tal om bär så fick jag av en granne igår en hel liten spann med nyplockade blåbär. Dessa har nu till största delen placerats i frysen för senare konsumtion.

Vad dagen bär i sitt sköte? Kanske en gräsklippning för första gången efter sommarens torka. Vi får väl se.

Ha det gott!

2013-08-19 @ 08:54:15
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Vilken härlig tripp!

Sv: jaktspringer= mindre päls, inte så snygg, mycket motor, alltså mycket motor! Hur trevlig som helst och en super bra arbetskompis. Men den kräver att få tänka och arbeta. Annars klättrar den lätt på väggarna och blir en jobbig hund. Om ni inte bryr er om utseende kan jag lätt rekommendera jakt Cocker eller jakt Springer. Har träffat många och i många fall är jaktvarianten en ödmjukare och mer tillgiven varelse för den hamnar oftast i "rätta hem" där den får vad den behöver, aktivitet.
/P

2013-08-19 @ 10:06:18
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se
Postat av: Ingrid

Härligt med en lite helgtripp, får se till om vi kan få till det med. Lite mer planering med en valp. Denna veckan är Anders hemma de tider jag jobbar liksom nästa vecka. Har ledig fredag nästa vecka dock så då behöver han inte ta ledigt alls.

2013-08-19 @ 13:10:13
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: mimmi

så vackert det såg ut på din bild ..så lugnt och rofyllt:)
Sovmorgon till halv åtta..jisses då är jag fortfarande medvetlös:)
kram :)

2013-08-19 @ 20:03:55
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: soffie

tack för dina uppiggande ord om att sommaren fortsätter lite till, den var här idag men jag satt inne i en sal hela dagen, fast det var fint att titta ut på solen _),mmm så vackert det var där ,där skulle jag gärna sitta en kväll och blicka ut över sjön, kramen

2013-08-19 @ 21:11:27
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Suss

Sover man så gott att man inte vaknar en enda gång fast det går 2 timmar över normaltid, ska man nog enbart vara tacksam. Njut av en god nattsömn, det är mitt råd! Sov Gott!

2013-08-19 @ 22:47:10
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Inga M

Vilken läcker bild!! Glasriket har jag åkt runt i för många år sedan, det ligger nära min pappas föräldrahem och han hade en kusin som jobbade på Kosta så vi fick sekunda glas därifrån. De är otroligt fina, sköra, tunna och slipade. Nu är det kanske inte så mycket kvar av bruken men det som ännu är kvar är naturligtvis roligt att se. Håller med skribenten ovan att det är väldigt synd att inte satsningen på Kosta blev lönsam. Man måste förstå att ingen kan driva en sån anläggning med förlust. Det är arbetskrävande att få fram konstglas och blir väl billigare utomlands.

Roligt att ni slapp regn på lillsemestern med husbil.
Ha det gott!

2013-08-20 @ 08:18:07
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0