Vårtecken!! :-)

 
Trots en del snö igår (som tack och lov inte la sej!), och ännu en kall natt och morgon:
 
DEN ÄR HÄR NU!!! :-D
 
 
 
 
 
 
Forsärlan, alltså. :-) Dock några veckor senare än brukligt. Men bättre sent än aldrig!!
 
Maken hörde den redan i förra veckan, men först idag lyckades jag både höra och se den. Faktiskt så tror jag att det var två stycken - och isåfall var det säkert "det kompletta paret" som ska häcka här nånstans i faggorna framöver. Härligt!!!
 
I lördagskväll siktade jag förresten de första tranorna, och nu fortsätter jag inräkningen av vårfåglar med att vänta hit sädesärlan och rödstjärten också. Hoppas verkligen att den sistnämnda dyker upp här i år igen! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

God förmiddag! Stackars flyttfåglar som möts av ett så ogästvänligt klimat. Klimatforskarna säger att vår långa och kalla vinter beror på den globala uppvärmningen. När man frågar samma forskare om vi kommer att få kalla och långa vintrar även i fortsättningen, så blir de lite mer svävande på svaret. "Det går inte att säga" svarar man då. Jaha, vad ska man tro?

Hör i radion att man vill införa fler begränsningar av vildsvinsjakten. Bönderna rasar, och det kan man ju förstå. Vad säger dina vildsvinsjägare?

Ha det gott!

2013-04-08 @ 10:59:19
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Ronnie

Forsärla ,vilken härlig fågel o fin bild hoppas jag får se nån i mitt liv ? Hur låter den ,kan du bokstavera he he ? Tranor börjar ju komma mer o mer även i södra småland , har haft turen att sett dem på nära håll.
Ha det gott med studier o annat !

2013-04-08 @ 12:39:17
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Yvonne

Kul! Jag har spanat efter sädesärlor, men de lyser med sin frånvaro än så länge. Fast nu börjar isen gå upp och jag har skådat knipor! Forsärla har jag aldrig sett..

2013-04-08 @ 16:35:32
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Suverän bild, kan inte ha varit lätt att vare sig se eller fånga den på bild i den miljön, så söt!
Här stannade inte heller den nya snön kvar men det var grymt kallt hela helgen, nordanvind!
Ännu så länge inte så rörigt, har byggställningar och nät som utsikt just nu, det får väl bli lite rörigt ett tag framåt, det är värt det.
Kameran finns på OKQ8, men jag saknar avi, ingen sms-avisering, får väl vänta på avi imorgon;(
Slutar tidigt imorgon, då skall jag röja här hemma, ta bort allt från fönstren och försöka flytta ihop allt så det fungerar för dom skall jobba med detta!
Ha en fin tisdag!



2013-04-08 @ 18:03:31
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Marianne

Oj, vad jag längtar till de första vårtecknen. Men idag såg jag en tofsvipa för första gången. En halvmil från oss var den. Där har solen smält allt på åkrarna. Men här ute på udden är det vinter än. Ca 30 cm snö fortfarande på tomten. Alla som kommer hit blir förundrade över hur jäkla mycket snö vi har.

Det har med sjön att göra tror jag. Isen ligger och är ca 30 cm tjock än. Då kyler den omgivningen fortfarande.
På hösten därimot kan vi ha mycket varmare här innan sjön kallnat.

Till helgen kommer värmen har jag hört. Hoppas, hoppas, hoppas.

2013-04-08 @ 18:58:06
URL: http://livetsommajsan.blogspot.se/
Postat av: Lotta

Så fint foto! Nu känner man att hoppet finns. Jag letade sippor i skogen idag men då får jag nog gräva för att hitta några livstecken.
Städning pågår :) Det är riktigt skönt att få damma av inne i skallen.
Jag skulle också vilja ha din disk-utsikt :))
Pappsen och jag väntar med spänning på kommande foto.
Har hackat is hos dotter idag, ett par soldagar till så är här nog snöfritt.

:))

2013-04-08 @ 19:43:53
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Den har jag nog inte sett här...ja lite vårfåglar har vi som du kanske sett. Men det är kallt för dem ännu , vi hade -8 imorse

2013-04-08 @ 21:40:05
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Jane

Vad roligt om det är ett par som häckar hos er :)
Här har jag bara sett grönfinkarna komma tillbaka, trutarna brukar dra sig uppåt land också men än har inget hänt. Troligen för kallt för häckning än så länge.

2013-04-10 @ 18:21:11
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: Suss

Den fågeln har jag aldrig sett, så himla fin! Hur långt norrut går den?
Sparvhök har vi sett däremot, sedan du visade den för ett tag sen. Mannen såg t o m hur den tog en fågel från fågelbordet, det gick på ett par sekunder. Synd att jag missade det. Vår snart?

2013-04-10 @ 22:16:56
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0