Råbock...

 
 
 
 
 
Fotograferad igår - fast för ett år sedan. Den femte april 2012, alltså... :-)
 
Den sista veckan har jag dock sett några stycken rådjur vid olika tillfällen, när jag har varit ute och kört bil eller promenerat längs med grusvägarna här hemmavid. Har undrat vad de egentligen hittar att äta ute på åkrar och ängar, för med den här kylan så har väl ytterst få gröna strån spirat - om ens något!?
 
Fick lite svar på de undringarna via nyhetsrapporteringarna igår: De hittar inget - så därför svälter de ihjäl nu! :-(
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Hörde också om rådjuren i radion. Kanske borde jägarna se till att stödutfodra dem, men det är kanske problematiskt nu när de är utsvultna. De tål förmodligen inte att äta vad som helst i det tillståndet. Ja, naturen är en sträng och obeveklig herre.
Hörde i Naturmorgon att det finns mängder av flyttfåglar som samlats i bl a norra Tyskland för att vänta på att vädret ska bli bättre norrut. Det blir en ganska komprimerad häckningsperiod för dem i och med att våren är 2 - 3 veckor försenad. För de insektsätande småfåglarna kan det bli problematiskt.

Här är det en något beslöjad himmel idag men solen lyser igenom och förhoppningsvis kommer den att värma en del även idag. Minus 5 grad i natt.

Blev via FB häromdagen kontaktad av en fd granne i Gbg om en FB-grupp som bildats i Gbg som stöd för en ung familj som drabbats av att frun fått en stroke som bl a medfört att hon inte själv orkar att ta hand om sin lilla dotter. För att kunna få fortsatt nödvändig rehabilitering är frun beroende av den kvalificerade hjälp hon nu får på en institution i Gbg. Nu har emellertid socialtjänsten och politikerna beslutat att hon ska omplaceras till ett äldreboende i Mölnlycke där hon inte kan få den hjälp för rehabilitering som hon hittills fått. Nu har FB-gruppen nått så långt att GP idag har historien kring den drabbade familjen på både sin första sida och ett helt uppslag inne i tidningen. Men varken socialen eller politikerna anser att de kommer att ändra på beslutet. Det blir billigast så, och personalen på äldreboendet har möjligheter även till rehabiliterande vård. Trist!

Ha det gott!

2013-04-06 @ 09:04:31
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vacker bild! Trist att sådant händer. De flesta jägare bedriver ju viltvård under icke jaktsäsong men det finns ju marker som ingen gör något på. Vi matar rådjuren på ena jaktmarken men inte på andra t ex o det pga kostnad tyvärr. Våra rådjur här omkring ser välmående ut men visst inget grönt på fälten är där snön försvunnit.

2013-04-06 @ 09:58:24
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Oj, jag trodde att de hittade en del att äta när snön försvann :O Trodde faktiskt de åt gammalt gräs och sånt, det är ju som hö...

2013-04-06 @ 13:05:52
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jessica K

Vad fint du lyckats fånga råbocken! Och snyggt med oskärpan runt om, sätter verkligen fokus på honom. Det är ju inte helt lätt att få bra bilder på rådjur, i alla fall så har jag inte lyckats med det. Och blir de färre så är det ju ännu svårare :/ här tycker jag dock att jag har sett lika många som vanligt, men det klart att en sån här kall vinter är hårt för dem.
Men nu har det väl vänt, eller hur kallt är det där hos er egentligen? Här på landet i skaraborg där jag befinner mig just nu är det flera plusgrader på dagarna, om än fortfarande kalla vindar. på nätterna är det fortfarande kallt, men solen värmer helt underbart när den är framme på dan! :)
Hoppas din helg är fin!!

Postat av: Charlotta

Vi har en sån där "spetsbock" här i grannskapet också. Och den lever än, såg välmående ut för ett par dagar sedan i alla fall.
Det har verkligen varit kämpigt för djuren den här långa vintern. Nog för att jag tycker illa om rådjur som äter upp mina krokusar och tulpaner, men jag vill ju inte att de ska lida för det. Det som är så ironiskt är ju att de som klarar vintern, de nöjer sig inte med att det växer mat i skogen sedan. Nej, de ska in och plocka godsaker i trädgårdarna, bara det som är delikat tar de då...

2013-04-06 @ 15:39:28
URL: http://charlottasgarden.blogspot.se/
Postat av: annette

Snyggt att få "bocken" synlig i en natur som nästan har samma färg, här ser jag väldigt lite rådjur överhuvudtaget numer.
Pratade med en jägare om det för ett tag sedan, fick förklaringen att ute i Kolmården där jag är mest så skjuter Holmen Skog av allt som tänkas kan vad gäller vilt, skogen är mer värdefull, och så mycket kalhyggen som dom fixar till så förstår jag att skogen är värd en massa pengar;)
Här är det kallt och blåsigt idag, känns nästan som det skulle kunna bli snö;(
Ha en fin lördagskväll!

2013-04-06 @ 18:07:11
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Inga Magnusson

Säkert är det olika på olika platser för rådjuren den här vintern, men här hos oss har de klarat sig bra. Det har inte varit så mycket lodjur, de tar annars många. Och det ser ut som om det funnits något att äta också. Det är ganska gott om rådjur enligt de rapporter vi får in från när och fjärran så vi känner inte igen det som står i tidningsartikeln.

2013-04-07 @ 06:17:53
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Här finns både rådjur älg och räv nära huset. Kunde gärna bytt bort någon mot en ekorre eller två..

2013-04-07 @ 09:38:26
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Jane

Hemskt med svältande djur men det är ju naturens gång, så att säga. Där mina föräldrar bodde (St Annas skärgård) såg man en klar koppling mellan tillgång på rådjur och förekomst av fästingar. Efter hårda vintrar då det skedde en naturlig "avgång" av rådjuren blev det också färre fästingar! Eftersom jag hatar fästingar så föredrar jag hårda vintrar ;) fast det är ju fruktansvärt om rådjuren får lida.
Här kom det snö inatt, den försvann snabbt då solen började skina, som tur var!

2013-04-07 @ 09:46:13
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: Lotta

När jag körde upp till min dotter förra veckan, en resa på 7 mil så såg jag 34 rådjur som betade på ängar och fält längs med vägen.
Har aldrig sett så mycket rådjur längs med vägen på alla dessa år som dotter bott i Kalmar.
När jag bodde i huset så såg jag rådjur varje dag. Minns att jag la ut hö till dem när det var mycket snö, men det ville de inte ha. Gottade sig hellre med mina godsaker i stenpartiet som de grävde upp nattetid.
Jag såg ekorren igår.....men jag hade inte kameran med mig. Stod länge och tittade på den då den hoppade runt, sprang ner och sprang upp för trädet.
Visa min pappa dina bilder på ekorrarna, så nu ska han se dem varje gång jag är där. Håller med honom att de är underbart fina.

Hoppas du haft en trevlig helg!

:-)

2013-04-07 @ 17:20:28
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Ronnie

Skön bild med den fint poserande Råbocken. Ja rådjur har man sett ganska ofta senaste tiden t.o.m. när det varit mer eller mindre på dagtid.
Vildsvin har jag däremot inte sett ett enda i hela mitt liv o ändå är jag ute rätt mycket o då menar jag inte bara mitt på dagen. Mvh Ronnie

2013-04-08 @ 12:43:16
URL: http://www.ronniesfiske.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0