Rekordsnabbt överstökad älgjakt...

 
Två vuxna älgar och en kalv, var tilldelningen för vårt jaktlag den här gången.
 
Två tjurar fälldes redan i gryningen igår, på första jaktdagsmorgonen alltså. En åttataggare, samt den "pinnatjur" som gjorde misstaget att äta en tidigt frukost under ett äppelträd i kohagen hemma hos mina svärföräldrar...
 
Det var bestämt i förväg att sonen skulle hem till farfar då på morgonkvisten, och älgen var på plats redan när han kom körandes. Turligt nog så skrämdes den inte bort av bilen, utan mumsade lugnt vidare på fallfrukten. Det var fortfarande mörkt då, och svärfar och sonen hängde sedan en bra stund i vardagsrumsfönsterna och försökte se vad det var för älg.
 
När det ljusnat tillräckligt mycket för att det skulle gå att skjuta smög de sej ut... 
 
Och resten är historia!! ;-)
 
 
 
 
Synd att maken inte tog ett lite mer trevligt arrangerat foto än detta - jag tycker inte alls om synen av Skogens Konung (Prins...?) liggandes i en traktorskopa, så där. :-I Det är så ovärdigt dessa ståtliga djur - men det är ju krasst sett ett mycket praktiskt sätt att forsla kropparna från skogen och hem till slaktboden förstås... 
 
(Ur den andra skopan, i bildens högerkant, kan ni förresten se åttataggarens ena horn sticka upp...)
 
Förmiddagen gick åt till att ta hand om de skjutna älgarna, samt att fira att jakten gått så bra hittills... Och den fortsatta jakten på en kalv fick bero. Det skulle ju komma en dag imorgon också... :-)
 
Men! I kvällningen igår var svärfar ute en sväng igen hemma kring sitt hus, och bössan var med "om utifall att"... Tror ni inte han hittade en hel flock med älgar!? Ko med två kalvar, en kviga och en liten tjur!!!
 
Och därmed var även kalven fixad!
 
------------
 
Idag är det en annan dag... :-)
 
Och på min agenda står ett besök på IKEA, tillsammans med dottern.
 
 
 
 
 
IKEA bygger ett nytt varuhus i Älmhult, som ska vara klart om några veckor, och nu under oktober är det "flyttstädning" i det gamla. Upplagt för fynd, med andra ord!!
 
Jag var faktiskt dit en sväng i lördags, för dottern hade tipsat mej om att det var 30% på sängar och madrasser. Skulle bara kolla, men eftersom det visade sej att kampanjen bara pågick över helgen och det dessutom bara fanns ett fåtal exemplar kvar av det jag eventuellt var spekulant på (en ny bäddmadrass till vår dubbelsäng) så fick jag antingen slå till bums eller gå tomhänt därifrån. 
 
Vilket tror ni att det blev!? ;-)
 
Jodå... Ibland är faktiskt även jag lite handlingskraftig och resolut av mej!! :-D Vilket jag nästan ångrade när jag kom ner på tag själv-lagret och insåg att madresserna inte längre är förpackade i hårdrullade, praktiska och någorlunda små "korvar". Numera är de bara dubbelvikna, två meter långa och inlagda i en stor slinkig plastpåse!! Det måste ha varit ungefär som att forsla iväg ett lik, om än inte riktigt lika tungt!? 8-X Stort, oformligt och slappt så det både räckte och blev över, var det iallafall... <:-) Phjew...
 
Idag ska jag bara köpa små och lätta saker!! 
 
Trevlig tisdag på er! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Så var det roliga slut för denna gången. Kanske lite för snabbt sett ur älgjägarnas vinkel? Nu blir det väl till att hoppa upp och stampa i frysboxarna så att allt älgköttet får plats.
Själv lyckades jag äntligen med att klippa gräsmattan i går. Förhoppningsvis för den sista gången i år. Jag hann nätt och jämt stalla in gräsklipparen när de första regndropparna började falla. Idag ska jag förbereda bilen inför den årliga besiktningen. Tvätta den utvändigt och städa den invändigt. Det senare ganska välbehövligt. Städning är som bekant inte min starkaste sida.
Ha ett trevligt IKEA-besök!

2012-10-09 @ 09:09:34
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Och..där försvann tjusningen med själva älgjakten antar jag?

2012-10-09 @ 13:48:35
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Yvonne

Hahaha, du skulle ha haft en traktor med dig till Ikea och forslat madrassen i! :P Dessa bilder är väl helt ok också, om man jämför med björnbilder när de ställer en pinne i munnen på den skjutna björnen och själva sitter bredvid och tycker att de är tuffa :( Jodå, jag äter kött, men inte björnkött....

2012-10-09 @ 19:59:21
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Bra jobbat av ert jaktlag. Stort grattis till alla igen. Nu blir det till att fixa med köttet.
Vi hade igen tur idag igen....o regn..
Skoj att hitta fyndgrejer...ta med en släpkärra!

2012-10-09 @ 23:18:23
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Lotta

Saknade grankvisten på sonens mössa, hemma så ska all jägare som skjutit något ha grankvist i huvudbonaden. I år har ännu ingen någon grankvist i kepsen i pappas jaklag. Jag får visa honom bilden på eran älg så att han inte glömmer bort hur de ser ut.
Hoppas du hittade lite fynd på Ikea. Även om du bara skulle köpa smågrejer så brukar det finnas saker som man tro sig behöva.

Ang din banktjänsteman som ville förvalta dina fonder. Bra gjort att inte låta dig luras. För det var just vad de sa igår på informationen att de där förvaltarna gör inget för vår skull utan bara för att sko sig själva.

Ha en bra onsdag!

:-)

2012-10-10 @ 02:00:33
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: annette

Det var den snabbaste älgjakten jag hört talas om:)
Instämmer i att det känns lite ovärdigt att fota en älg i en "skopa", men jag förstår transportproblemt
så det får vara okej då, Du har fotat och visat så fina bilder på levande älgar tidigare;)

Hoppas Du fyndade lite fina saker på Ikea!
annette

2012-10-11 @ 17:49:37
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Malin B

Det var iallafall kul ATT de fixat ett kort på er son och älgen tycker jag! =)

"Det var bättre förr" stämmer alltså på Ikea. ;)
Vi köpte ju nya madrasser i fjol för födelsedagspengarna på just detta varuhus. I och för sig kunde jag väl ha hittat på något roligare för mina få-pengar men ingen kan ju säga annat än att jag ANVÄNDER dem flitigt iallafall. Nej, några pengar i madrassen finns det INTE. ;)

2012-10-12 @ 20:42:09
URL: http://malinbs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0