Nu lämnar vi strax höstmörkret bakom oss...

 
...för att gå in i vintermörkret istället. Halleluja!! 8-X
 
Tur man får brassa på rejält med LJUS nu iallafall! Jag tjuvstartade för ett par dar sen, med att ställa fram en el-adventsljusstake i ett av vardagsrumsfönsterna. Och den har jag haft tänd hela dagarna sedan dess. :-)
 
Idag ska jag hänga upp stjärnor i fönsterna, har jag tänkt, och ikväll ska det dessutom tändas LEVANDE ljus här och var i hela huset! Jag har egentligen aldrig varit nåt större fan av levande ljus, och särskilt inte efter stormarna Gudrun och Per när det var den enda belysning vi hade i flera veckor - men nu har jag köpt så många stora blockljus och ljusfat att jag bara MÅSTE använda dem! :-D 
 
Var ute i skogen tillsammans med dottern igår, för att plocka lite naturmaterial till att pynta bland annat ljusstakar och blomkrukor med. Precis lagom tills vi klev ut genom ytterdörren kom snön! IRK... Fast den bestod som väl var bara av kringyrande korn i luften - så fort dessa hamnade på marken så smälte de. Tack och lov! För jag är nog inte riktigt mentalt förberedd på någon vargavinter ännu. Eller rättare sagt: Det är jag ALDRIG! Jag vill helst inte ha mer vinter än lite snö just kring jul och nyår. Och absolut inte några köldknäppar då det blir minus 25 grader om nätterna, och sedan nästan lika kallt på dagarna... Dubbel-IRK!!!
 
Alla adventsljus till trots förresten. Den bästa vinterlampan här ute på vischan är tveklöst MÅNEN! 
 
 
 
 
 
Fotot är taget genom köksfönstret i förrgår kväll. :-) Nån som vet vilken stjärna det är som lyser som en klar prick en bit till vänster om månen?
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Sagolikt vacker bild på månen. Vad stjärnan heter, om det nu är en stjärna, vet jag inte.
Prognoserna säger att kylan kommer att hålla sig i varje fall ett stycke in i nästa vecka. Dessbättre utlovas inte någon snö av betydelse.
Fick inte som utlovats min bil tillbaka i går. I stället körde de hit en lånebil som de ställde på garageuppfarten. Min bil är tydligen så originell att det är problem med reservdelarna! Delar finns men de får skickas från Tyskland!
Ha en trevlig adventshelg med mycket ljus!

2012-11-30 @ 09:04:49
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Ronnie

Håller med dig till fullo (100 %) ang. resonemanget om längd på kylan o vargavinter m.m.
Aj aj har du tjuvstartat med ljustake... ja ja finns ju fler än du har man sett !
Nja ang. din fråga om gårdagens väder kom väl nån enstaka miniflinga mer var det inte förutom den förbenade råkylan.
Härlig utsikt från ditt fönster , snyggt fångat !
Polstjärnan ? Nä inte en susning.
Ha en skön dag med julpyntet.

2012-11-30 @ 09:33:52
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: annette

Visst är månen bäst just nu, fast bäst är egentligen solen tycker jag, för den värmer lite oxå;)
Efter allt regnande som nästan dränkt oss här i stan så välkomnar faktiskt jag lite kyla och även snö (inte mycket) som kommit nu, betydligt ljusare och trevligare med lite vitt på marken.
Det här med levande ljus är inte heller jag så "het" på, men jag börjar bli lite bättre, kanske precis som Du har köpt lite väl många ljus och annat som väl skall brinna upp någon gång i alla fall;)
Stjärnan på Din fina bild har jag inte en susning om vad den heter, totalt novis!
Ha en skön kväll!

annette

2012-11-30 @ 18:52:05
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Bonnfrua

Här har hela huset fått en "makeover" idag med nya gardiner o stjärnor. Nu börjar det tystna i barnkammaren och jag surfar lite i väntan på På spåret. Nu kan det bli advent för min del, ska försöka orka njuta också... :-)

2012-11-30 @ 19:45:41
Postat av: soffie

wow vilken bild.. så himla skönt att november är avklarad december brukar alltid kännas lättare jag har bara 15 arbetsdagar kvar sen är jag ledig 3 veckor :) kramen

2012-11-30 @ 20:03:53
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Lotta

Stjärnan är Orion, är nästan säker. Månen har lyst så fint för oss i natt då vi sprungit runt som vettar i stugorna. -6 grader men jag hade förberett mig med massor lager på lager.
Nu skiner solen och jag som ska sova.......

Hoppas du får en fin dag!

:-)

2012-12-01 @ 09:13:09
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Jessica Kleveland

Tycker man riktigt känner vinterkylan i din nattbild... men ljus och annat pynt lyser ju upp i vintermörkret! Blir nog pyssel & pynt i många hem nu i helgen, skulle jag tro :)trevlig helg & första advent!

Postat av: soffie

så fin bild på månen...

2012-12-01 @ 20:16:20
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: fjällripan

Jättefin bild av månen! Jag tror det är Venus som man ser :)

2012-12-01 @ 23:25:48
URL: http://susannelindsfoto.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0