Fåglar med Canon EOS 7D och 200 mm...


Igår fanns det plötsligt fågelungar av både den ena och den andra - och till och med av den tredje - sorten i trädgården. Rödhaken lyckades jag inte få nån bra bild på, så den ska ni slippa att få se... Men den här lilla sötingen kan ju få vara med i bloggen:





Jag vet faktiskt inte vad det ska bli av den när den blir stor!?

Men det här är iallafall en ung trast - en koltrast, närmare bestämt:





Sädesärlornas ungar är fortfarande kvar i boet, och föräldrarna flyger i skytteltrafik med matleveranserna. Tror jag berättade vid något tidigare tillfälle att de har byggt boet inne på loftet ovanför vår verkstad, och dit tar de sej in genom att krypa under takpannorna. Vägg i vägg med deras bo snickrar maken på en tillbyggnad av verkstaden, och har så gjort under hela våren. Det var han som började bygga först, så det är faktiskt lite märkligt att sädesärlorna inte valde en lugnare plats. Men, men... De samsas bra - och tamare sädesärlor än dessa har vi nog aldrig haft här förr!? :-D

Så här kan det se ut när föräldrarna kommer med nyfångade mumsbitar som ska in till de hungriga små: 









De promenerar längs med reglarna på nybygget, och eftersom brädfodringen på verkstadens ursprungliga norrgavel delvis är bortplockad (= hål i väggen) så tar de gärna den vägen in till ungarna nu... :-)





Testade lite med bländare 8 (vald i Av-läget) i kombination med auto-ISO igårkväll, för att se hur kameran skulle välja då. Vilken slutartid och vilket ISO-tal den skulle ta, alltså. Svar: 1/320 sekund och ISO 640.

Det blev ju inte så pjåkigt!?! :-D Prövade även att beskära fotona hårt, plus krympa dem dubbelt så mycket som vad jag brukar göra. Och man ser ju faktiskt fortfarande små detaljer ganska tydligt. :-) Ingen som helst bildbehandling i övrigt, så om man helst inte vill redigera nånting alls så kan det här absolut vara en lämplig kamera att satsa på! Den återger färgerna väldigt exakt (hade vitbalansen på auto) - har nog inte behövt färgkorrigera ett enda foto så här långt faktiskt.

Men eftersom jag gillar att grejsa med fotona i olika bildbehandlingsprogram, så... :-) Här kommer en repris på inläggets första foto, men i en helt annan version:





/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: leonardo

Morning! Vad du kan! Jag blir alldeles matt.

Vädret; ingen höjdare idag precis och vad värre är så visar dagens femdygnsprognos ingen förbättring, snarare tvärtom. Verkar vara en godtagbar motivering för att hålla sig inomhus. Ska det vara så här nu när vi kommit in i den första sommarmånaden? Tvi vale!

Ha det bra!

2012-05-31 @ 09:06:34
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: A PHOTO STORY - Elin Fredriksson

SV: Åh, tack så mycket vad glad jag blir!

2012-05-31 @ 09:31:33
URL: http://aphotostory.blogg.se/
Postat av: Clara

älskar den andra och sista bilden!

2012-05-31 @ 09:46:24
URL: http://bohemhoe.blogg.se/
Postat av: Lotta

Härliga fågelbilder! Det vore nog bättre jag gick en fotokurs hos dig. Måste vara roligt att ha så mycket kunskap. Jag skulle ju i och för sig kunna lura upp dit till Öland. Gratis el och en bit gräsmatta mot några dagars fotokunskaper.



:-)

2012-05-31 @ 11:05:01
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Elin Eriksson

Åhh va fin blogg! :) Allt bra idag? :)

2012-05-31 @ 11:24:24
URL: http://onlybeautiful.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Undrar om det inte är en björktrastunge..men man vet ju inte riktigt. Din nya kamera verkar vara riktigt bra, och jag gillar ju bildbehandlingar ;) så sista bilden blir min favorit!

2012-05-31 @ 18:51:37
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jane

Bilderna blir väldigt bra, skönt att slippa färgkorrigera, skulle jag tycka :)

Tror också att det är en björktrastunge, ser så ut på näbben. Förresten, har du inte sett några ekorrar i år?

2012-05-31 @ 22:09:45
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

Tror verkligen på Din nya kamera, skönt att slippa färgkorrogera och styra ibland, fast det är ju kul att fixa och dona en del ibland när lusten faller på.

Faktiskt så gillar jag nästan den sista bilden mest;) Är lite mer Anna över den;)



2012-06-01 @ 19:11:00
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0