Canon EOS 7D... :-)


Jag var ju och hämtade ut min nya kamera hos postombudet för ganska precis ett dygn sen - och sen dess har det naturligtvis blivit några exponeringar gjorda med den.

Fanns ingen ström alls på batteriet, så jag fick börja med att ladda det igårkväll... Och klockan var väl halvsju-sju innan det var klart, så det hade börjat skymma lite grann. Tog mej inte tid att krabba så mycket med inställningarna då, utan gick bara ut och spontansköt lite grann.

Sonen höll på att plåt(s)laga på en av sina folkracebilar:





























Idag har det regnat en del här under förmiddagen, så då hade jag tid att mixtra lite mer och bland annat gå in i kamerans menyer och göra vissa ändringar av inställningarna där. Det första jag alltid gör med en ny kamera är att stänga av allt vad ljud heter! Vidare så tycker jag det är bra att aktivera högdagervarningen, så man inte råkar överexponera utan att märka det, och vill man så kan man absolut mickla lite med egen bildstil också. (Samma inställningsmöjligheter finns säkert på andra kameramärken också, men det kan tänkas att de inte heter lika dant som på Canon?).

Jag har satt på mitt 70-200-objektiv på den här kameran, så givetvis ville jag försöka fota en fågel - men det har baske mej inte lyckats än så här långt idag. Inte på tillräckligt nära håll iallafall... <:-)

Däremot fixade jag att smyga mej på några blommor i rabatten! ;-)






'


Det är ingen makalöst stor skillnad på den här kameran och min gamla 40D, tycker jag. Visst har den massor av fler megapixlar, om man nu bryr sej om sånt, och den är verkligen snabb i seriebildstagningen. ISO-egenskaperna lär vara bra, men dem har jag inte testat ännu. Bäst är nog att knapparna fungerar precis lika dant, så det enda som känns riktigt ovant är att strömbrytaren sitter både på "fel ställe" och "fel sida" - men det är ju inget som påverkar användandet. :-) Och om man som jag gärna använder bara en autofokuspunkt, så är det ett fall framåt att nu ha en kamera med en mycket smartare (läs en mer lätt- och snabbmanövrerad) kringflyttningsfunktion av den punkten.

För övrigt: Jag avskyr kameraremmar om halsen!!! Måste beställa en handrem inom det snaraste...

Närmast är jag mest sugen på att få testa den här kameran på en fotbollsmatch! Men det blir tidigast på lördag.

Kanske kan klämma in något "rådjur i mörker", eller dylikt, dessförinnan - så ISO:t får upp till bevis!?

/AnnaKK



PS! Dessa foton är jpeg-filer så gott som direkt ur kameran. Har bara lagt på lite kontrast, krympt dem samt skärpt dem en aning också. DS!





Kommentarer
Postat av: Fotograf Annie

Kul att bekanta sig med en ny kamera :)

2012-05-29 @ 16:40:23
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: mimmi

Men ett STORT GRATTIS till din nya kamera :) Vi har också gått och tittat snett på en sån ..men än så får min canon 550 hänga med ett tag till :)

Det blev ju jätte fina bilder

Jag vill gärna ha med många megapixel .. just för att jag beskär många av mina bilder så mycket .. då är det bra att ha många.. men annars så har det nog ingen större betydelse.. tror jag :)

kram

2012-05-29 @ 16:40:38
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: leonardo

Go em! På tal om remmar är det kamremmen som J byter?

Har du varit inne på sajten foap.com? De köper tydligen bra bilder om jag fattat det rätt.

Ha en fin kväll!

2012-05-29 @ 17:15:48
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Victorias fotovärld

Men så kul med ett nytt kamerahus! Jag hoppas du blir nöjd. Bilderna ser toppen ut. En väldigt bra morsdagspresent! Jag måste också uppgradera, men utgiften svider ju, så jag får nog vänta lite...



Sv: Du undrade vart mitt foto var taget, det är från Baskien i Spanien. Superfint där!

2012-05-29 @ 17:59:36
URL: http://victoriarennerstahl.blogg.se/
Postat av: Jane

Riktigt snygga bilder! Använder du M hela tiden (manuell inställning)?

Innan en annan köper ny kamera kanske jag ska lära mig den jag har först :) (fast jag är ju bra sugen att uppgradera)

2012-05-29 @ 18:33:22
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Alltid kul med en ny kamera! Jag har ju mest mitt 50mm på Sonyn...men det är ju svårt att fota djur och så med det, annars gillar jag det. Skulle gärna vilja ha nåt bättre tele...har ju ett 18-200, men det är ingen höjdare tycker jag... Kameraljudet, ja, det stänger jag av det första jag gör ;) tyvärr kommer man ju inte ifrån klicket som en system ger ifrån sig...men det slipper ju pipa för allt kameran gör iaf!

2012-05-29 @ 19:49:05
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Bilder kan du ta med den nya kamerna, helt klart! Kul att få se din son "in action" vid sina bilar.

:-)



Och jorrå, brödet blev bra idag!

2012-05-29 @ 20:38:06
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Per-Anders

Grattis till investeringen! En riktig värstingkamera det där. Fast trots allt kan det vara bra ibland att ha en halsrem bakom nacken.

2012-05-29 @ 22:34:57
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Svar: Ja, kamerorna känns verkligen helt olika, jag föredrar Nikon framför Canon, men förmodligen då jag tycker Nikon är lite mer lik Pentax i greppet.



Vad trist att inte 7D:n inte känns lika skön som 40D:n, förhoppningsvis är det bara en vanesak, så du kanske ändrar åsikt sen ;) Så var det för mig när jag bytte från Pentax K20D till K-5, nu älskar jag K-5an :P

2012-05-30 @ 09:54:31
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Lotta

Vad kul med ny kamera. Jag håller fortfarande på att läsa meny avigt och rätt. Nu har jag lovat mig själv en fotokurs till hösten.

Vilka fina foton och jag ser fram emot att se fotbollsbilder till helgen :-)



Kram

2012-05-30 @ 19:08:45
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Elin

Grymt bra kvalité på bilderna, man blir knappt avundsjuk!! ;)

Svar: Hahaha, äälskar att jag vill vara ute den här sommaren (i båda bemärkelserna) ;D

2012-05-30 @ 22:43:03
URL: http://glasartad.blogg.se/
Postat av: Lisa | majamyra fotograferar och funderar

Snyggt! Kul med ny kamera. Jag har inte fått min Sony A300 såld än, men snart så...Vet ej heller om jag vill ha en ny systemare eller en spegellös systemare. SVÅRT!



Vad säger din son när du fotograferar.? Han är väl van förstås,..måste du fråga om lov innan du lägger ut foton på honom i bloggen? Jag måste fråga mina barn här hemma. De är ju mer medvetna nu än när de är småbarn.

2012-05-31 @ 12:43:37
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0