Fototeknik - Rörelseoskärpa


Det har blivit dags att redovisa sina resultat i Elisabeths fotoutmaning, och den här veckan har temat varit rörelseoskärpa med stillahållen kamera och ett motiv som förflyttar sej.

Egentligen borde jag ha tagit med mej ett stativ till platsen jag valde för mina övningar, men jag var glad att jag över huvudtaget kunde ta mej dit själv! ;-) Så inget stativ - och därmed finns det även en del ofrivilligt kameraskak i mitt foto, eftersom jag har använt en ganska lång slutartid. Dock tycker jag inte att det påverkar resultatet i negativ bemärkelse, så...

Däremot erkänner jag villigt att jag alldeles glömde bort att vrida om kamerans programratt till en inställning som hade varit mer lämplig än den jag hade! Är så insnöad på att använda Av-läget, så till och med när jag VET att det är slutartiden som är den viktigaste för resultatet så reglerar jag den genom att ändra på bländarinställningen istället för att rätt och slätt vrida över till Tv-läget och ställa in den tid jag faktiskt vill ha direkt där... <:-)

Ja, ja...



Tack vare att det var klart och kallt väder i fredags, kunde jag ta mej ända ner till strandkanten av den lilla ån som rinner förbi här där vi bor. Det är inte många dagar denna vinter som marken där har varit så pass tillfrusen att det har gått att komma nära vattnet, men den dagen gick det och då var det givet för mej att satsa på att använda vattnet som det rörliga elementet i denna fotoövning.

Fokus la jag på växten som sticker upp ur vattnet, men som ni kan se är det inte någon 100%-ig skärpa på den. Dels för att jag inte har kunnat hålla kameran 100% stilla vid exponeringen, och dels för att den faktiskt inte var riktigt stilla utan snarare vibrerade ganska kraftigt på grund av det strömmande vattnet.

Utrustning: Canon EOS 40D + Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Inställningar: Av-läget, 160 mm, ISO 200, f/16, 1/6, EV-0,7.

Bildbehandling: Har främst ökat kontrasten, men även lagt på lite skärpa på växtdelen och grenen som sticker upp ur vattnet.

Slutartiden 1/6-dels sekund tycker jag gav vattnet ett intressant utseende. Stänkandet i bakgrunden är tillräckligt skarpt för att man ska uppfatta det, samtidigt som vattnets rörelser tydligt framträder som utdragna sträck och bågformer.

Egentligen hade jag ju velat ha växten och grenen alldeles skarpa, men eftersom de nu ändå inte var stilla så hade jag för att frysa deras rörelser fått ha en så snabb slutartid att vattnet förmodligen också hade blivit fruset - och det var ju inte det som var meningen skulle bli resultatet med denna övning!

Här är dock ett par foton på enbart vattnet, tagna med slutartiden 1/20 sekund:







På dessa foton har jag som synes inte haft hjälp av solen att skapa glans och glitter, så färgmässigt ser de lite tråkiga ut. Själv tycker jag att även vattenrörelserna är tråkigare på dessa foton än på det stora ovan, och ska man ändå inte återge vattnets rörelser på ett så naturligt vis som möjligt så verkar det i min ögon bättre att gå på en slutartid som är så lång som möjligt.

Så...

Nästa gång tar jag med stativet, och testar hur det blir med en eller ett par sekunders exponeringstid! :-D

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Madde

åh, va vacker den översta bilden är:) Suckar av njutning för ögonen:)

2012-01-18 @ 12:14:40
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/
Postat av: Bonnfrua

AnnaKK; vilken pangbild!



Ljuset, man ser solen och att det är en lite kyligare vinterdag. Vattnets rörelser är mjuka och sköna och stråt som står där har en bra vinkel som mitt öga gillar att följa. Bakom ån är det mörkt så det stör inte ögat.

Det som är lite trist är att bilden inte får plats på min dataskärm utan jag måste scrolla. Fast där är ju "felet" mitt och inte ditt!!!



2012-01-18 @ 12:40:27
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: mimmi

Jag gillade den första bilden väldigt mycket ..det var bra liv över den bilden :)Jag har börjat att använda TV jämt nu .. det är inte ofta jag går över till Av Eller p mer.. det är så enkelt att bara ändra slutartiden:)

kram

PS Sparvhöken kom igen.. och denna gång satte den sig helt öppet..på mitt ruttna staket..så nu vet jag med bestämdhet..det staketet får stå kvar ;)

De bilder kommer nog upp lite senare :)

2012-01-18 @ 16:36:57
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Per-Anders

Fast växten som sticker upp ur vattnet ser ändå väldigt skarp ut - i jämförelse med vattnet bakom. Fina bilder allihop, även de nedre med enbart vatten.

2012-01-18 @ 18:51:47
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Ronnie Isacsson

Övning ger färdighet , håller precis som du på att experimentera mig fram i liknande övningar o snarlika motiv , kan bli överaskningar ibland både positiva o negativa men som sagt övn.......!

Fina bilder du skapat fram !

2012-01-18 @ 18:52:00
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Gunnar

Intressant att läsa om hur du går tillväga för att få dom foton du vill. Jag undrar lite över vad som ska ske när själva kortet tas och vad som sen kan göras i fotoprogram?

2012-01-18 @ 19:09:51
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Linda Elm

härliga bilder.. jättefina. det där är något jag själv skulle behöva träna mer på.

2012-01-18 @ 19:17:14
URL: http://lindaelm.blogspot.com
Postat av: Malin B

Du är min favoritfotograf! =) Så proffsig så det är inte klokt.

2012-01-18 @ 20:01:30
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Jen

Oj oj! Jag förstår knappt hälften av vad du pratar om, men jisses vilken fin bild du fick till! :D

2012-01-18 @ 20:44:54
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Anonym

helt otroligt vilka bilder du knäpper, har du visat dem mer än här i bloggen för du är verkligen duktig, kramen

2012-01-18 @ 20:52:30
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: elisabeth

1) Jag gillar verkligen att du fått med både rörelse på längden OCH på höjden!

2) Sen har du ett vackert ljus och mörkerskiftning i bilden, mycket fint! Det är nästan som lite guldstänkt där nere till vänster, underbart!

3) Din växt som du velat ha i skärpa försvinner lite när den konkurerar med de röreleserna på höjden, vilket stör mitt öga lite. Jag hade nog knipsat av den för att ge full fokus till vattenrörelserna uppåt.



Mycket snyggt jobbat! :-)

2012-01-19 @ 00:24:47
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Jane

Kanonbild! Jag gillar rörelserna i bilden som sker åt alla håll plus det gyllene stråket som går genom bilden som en zigzag-linje. Den leder blicken lite och "håller ihop" bilden på samma sätt som när man ser ett äldre konstverk :))

2012-01-19 @ 06:42:32
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Arto

Hej.

Bra lösning på uppgiften.

Gillar kompositionen, bild på höjden (min svaghet), och blandningen av rörelser åt alla håll men ändå inte störande.

Bra!

Mvh Arto

2012-01-21 @ 02:52:49
URL: http://artodesign.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilken bild, man blir ju helt betagen. Kunde inte sluta titta :-)



Kram

2012-01-21 @ 14:35:39
URL: http://tankarombilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0