Fototeknik - Speglingar


Nytt tema i Elisabeths utmaning; Speglingar.





Det här är två abstrakta foton av speglingar, vars motiv är hämtade från naturen. Inget av dem har genomgått mer bildbehanling än lite lätt beskärning. 

Och ungefär där upphör likheterna! :-)

Det första är taget med den lilla Ixus-kompakten inställd på effektläget leksakskamera, och jag tror att ni ser att det är taget ut över en krusad vattenyta i solnedgången. Det som speglar sej är träd och buskar i strandkanten, och så himlen förstås. Med det fotot vill jag egentligen bara säga att man kan fånga magiska motiv och stämningar även med den simplaste utrustning.

Foto nummer två kräver en kamera som man kan ställa in skärpan manuellt med, för den sortens spegling som det visar har autofokusen ofta svårt för att hitta. Det är helt enkelt taget mot bakrutan på en kombibil, närmare bestämt min sons sådan som stod parkerad lite halv om halvt inkörd i garaget. Mina ögon hade inte svårt för att både tydligt och klart se speglingarna i rutan från ett körsbärsträd (till vänster) och en rönnspireabuske (till höger) som växer strax intill garaget, men att få fram dem på ett tilltalande vis i kameran var lite småknepigt och jag ställde in fokus där jag tyckte att mest känsla snarare än bäst skärpa fanns.

Utrustning: Canon EOS 40D + Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Inställningar: Av-läget, 195 mm, ISO 400, f/3,5, 1/400, EV-0.

Jag valde att släppa in mycket ljus och exponera under en ganska kort tid, för att få till ett lite soft och drömskt uttryck i bilden. Provade att grejsa lite med den i ett bildbehandlingsprogram men tyckte inte att det tillförde något, så jag visar den alltså precis sådan som den kom ut ur kameran. Med andra inställningar hade den fått ett annat utseende.

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Jen

Den första bilden är riktigt vacker. Och om jag ska tro det du säger så borde även jag kunna fota en sådan. :)

Men jag tror även att det handlar lite om vem som håller i kameran. :P Du gör det helt enkelt mycket bättre!

2012-02-01 @ 19:00:56
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: mimmi

Den första bilden tyckte jag mycket om :) Ja jag vet att man behöver absolut inte ha en dyr kamera för att få bra bilder .. jag använder min lilla Casio mycket och låter den stora system kamera ligga hemma :)

kram

2012-02-01 @ 19:06:27
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Gärdsmygen

Ettan är så tjusig!!

Hur gick det med fågelräkningen? Har skrattat åt din kommentar hos mej. Jag tror inte att räkningen det året stod och föll med dina finkar. Har förresten för mej att det året var Bergfinken i topp ändå.

Hos mej var det några arter jag saknade i år men å andra sidan hade jag både grönfink och grönsiska vilket jag inte brukar ha.

2012-02-01 @ 19:24:16
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Arto

Hej

Kul att du använder olika utrustningar. "Stjärna i kanten".

Jag gillar färgerna och krusningarna på första bilden. Den väcker hos mig positiva minnen av släktingar som väver bordsdukar och mattor.

Andra bilden blir en ... rörelse, i vatten eller ... verkligen abstrakt, så den känns konstig. Tills man läser beskrivningen och man förstår vad du vill med bilden.

Hur tror du att bilden hade upplevts om du hade haft en brytlinje med, en gräns mellan skarpt och oskarpt?



Mvh Arto

2012-02-01 @ 20:39:19
Postat av: soffie

så fina bilder det är så häftigt när man får till en bra speglingsbild, kramen

2012-02-01 @ 21:13:48
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Per-Anders

Coola bilder!

2012-02-01 @ 22:06:28
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Båda bilderna är spännande men den översta är verkligen "drömsk" tänk att det går att få sådana effekter utan att använda fotoredigeringsprogram

2012-02-02 @ 08:27:41
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Bonnfrua

Gillar dina bilder, den första är magisk med sina speglingar i sjön. Färgerna är softa och det är lätt att se att det är just speglingar i en sjö man ser.



Bild nr två behövde jag läsa texten för att förstå att det var en bakruta som speglingen fanns i, men busken syns och ljuset skiner liksom igenom i bilden, det gillar jag!

2012-02-02 @ 11:47:40
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Morten Pedersen

Jeg må si meg enig i at det første bildet er riktig så bra. Nummer 2 er jeg litt mere usikker på.

2012-02-02 @ 13:32:12
URL: http://foto.dv.no
Postat av: annette

Första bilden är ju så fin med speglingen och den underbara färgen, den andra hade jag om jag inte läst vad Du skrev istället trott att det var rörelseoskärpa Du tränat på, men efter att ha läst så förstår jag Din tanke och målet med bilden, ett annorlunda och spännande sätt att visa spegling på.

Svårt att skriva ngt som skulle förbättra, tror Du fångat det Du ville fånga och visa i spegelväg!



annette

2012-02-02 @ 18:48:42
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Linda Elm

fint fångat. gillade verkligen det första med färgerna och speglningarna.

2012-02-02 @ 20:16:32
URL: http://lindaelm.blogspot.com
Postat av: lizaloop

Tänk om man kude fota vatten NU, här är allt stelfruset och termometern visar just nu -30

erkänn att du är lite avundjuk................

2012-02-02 @ 20:21:07
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Den första bilden är så himla skön, mycket känsla i den! Färgerna är inte riktigt de man brukar få se i just den här typen av bild, så det tyckte jag mycket om.

Den andra bilden fick mig att le en del. Jag tog nämligen också en "likadan" bild att ha som reserv om jag inte hitta något annat! Störde mig lite som du på att det inte gick att få skarpt!

Ett extra plus till dig för att du istället använde dig av oskärpan på ett kreativt sätt för att förstärka känslan, istället för att kassera bilden!

Har inga förlag på hur något skulle kunna gjorts annorlunda!

Superbra jobbat!

2012-02-04 @ 02:02:26
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0