Igår var det fint fotoväder! :-)

 
Solen behagade nämligen titta fram en hel del under eftermiddagen, och då var minus fem-sex grader riktigt uthärdligt - även för händerna som höll i kameran. :-) 
 
Experimenterade lite med snö och motljus - det är kul! Och tydligen svårt, för det var inte många foton som blev bra trots att jag tyckte allt stämde när jag tittade i sökaren...? För det mesta hamnade skärpan inte exakt där jag ville ha den, och det berodde nog faktiskt mest på att jag slarvade. <:-I Använde stor bländare/kort skärpedjup, och minsta lilla vingel vid avtrycket då får ju fokus att flytta sej. Och vinglade gjorde jag, eftersom jag ville ha lågt perspektiv men inte var beredd att slänga mej raklång på mage i snön!
 
Ja, ja... Gör om, gör rätt... En annan dag! <:-)
 
Tog några "säkra kort" också:
 
 
 
 
 
Fåglar som solen skiner på kan man knappt misslyckas med! :-) Svart hund i vit snö är knepigare, men överexponerar man och struntar i att det vita blir utbränt så kan man få fram iallafall vissa detaljer i det svarta. Som en alldeles för långhårig svans, tex... :-)
 
Ska kolla igenom gårdagens bildskörd en gång till senare idag, för eventuellt var det ändå någon av de där motljusbilderna som kan duga att visa upp här i bloggen. (Eller så kan jag visa några som avskräckande exempel!? ;-D Nädå...!!!).
 
Go´morron! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vänner på Facebook påstår att det är -20grader här.. Kryper långt ner under täcket.

2012-12-07 @ 08:00:55
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Morning! Idag blir det nog lite foto. Jobbar hemifrån och tar lite ledigt på dagen. Varit en vecka med mycket jobb o man har åkt i mörker och kommit hem i mörker. INte mycket till bilder då.
Här är det -15 just nu brrr....

2012-12-07 @ 08:23:49
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Just ja....svarta hundar o vit snö....svårt ...hur gör man??

2012-12-07 @ 08:24:23
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Lennart O

Morning! Ännu en kall vintermorgon, minus 15 grader. Det får nog bli en innesittardag, jag gillar inte när det är så här kallt. Men det finns ju mycket man kan göra inomhus, städa t ex ;-). Eller laga en middag med lite extra omsorg. Varför inte min fiskgryta special med räkor?
Varje morgon när man lyssnar på radion framkommer alltid något som det finns anledning att reta sig på. Idag var det de ökande bostadsinbrotten och polisens oförmåga att klara upp dessa. Bara några få procent av fallen klaras upp. Detta trots att antalet poliser ökat med 22% under de senaste 10 åren. De allra flesta brotten skrivs av på grund av brist på utredare. Det finns fall där de drabbade kunnat peka ut misstänkta förövare, men utredningarna läggs ändå ner. Om man har följt dokumentärserien "112 Polisen" i tv blir man förvånad över hur stora resurser som används för att tjafsa med stökiga berusade ungdomar i krogköerna. Där saknas tydligen inte resurser! Klart slut med dagens gnäll!
Ha en fin helg!

2012-12-07 @ 09:17:57
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Älskar hundbilden, så sött! Nu är det mycket mycket snö! Mannen har skottat mot vårt lilla plommonträd så jag är rädd att den ska gå av på mitten. I helgen ska jag, MÅSTE jag hänga ut fågelmaten där!
Trevlig helg!

2012-12-07 @ 10:56:11
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Ronnie

Riktigt sköna fågelbilder AnnaK !
Va ligger du inte raklång ner i snön , lite får man väl offra sig , just kidding du lyckades ju ändå !
Det där med svart o vitt märkte jag i bilden med den svarta katten som jag lade in för ett par dar sen men efter lite micklande i photoshop o PickMonkey blev den ok i alla fall.
Häftig sistabild du fick till (letade han efter möss ?)
Ha det gott i vinterlandet i helgen !

2012-12-07 @ 12:43:01
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Jane

Härliga fågelbilder! Här lös solen med sin frånvaro i alla fall ... inte en bild blev tagen. Blev sittandes i ett akutmöte till strax efter tre och redan då började det mörkna. Innan jag kommit hem var det becksvart :( Hoppas på bättre tur i morr´n.
Din hund verkar vara lika lurvig som min men det är inte läge att trimma honom nu i kylan. Han har jättetjock päls men när det var över 20 grader kallt häromdagen plus blåst, fick han på sig ett täcke. Har aldrig sett en hund som såg så förnärmad ut! Han ålade sig i drivorna för att försöka få av sig det där hemska ... och han slipper faktiskt :)

Hoppas julbordet smakar bra!

2012-12-07 @ 17:17:41
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

Snö och motljus, tror jag testat detta men då i solnedgångoch det gick bra om jag minns rätt, fast jag blir ju glad av att se Din lurviga hund och så lite bonus med fåglarna, har ett tips om detta med kalla händer, kolla på bloggen, köpt jättebra vantar idag och billigt var det oxå;-))

2012-12-07 @ 17:23:18
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Gunnar

Lätt eller inte att fota så gillar jag fotot på Blåmesen. Låter självklart att det blåa skall synas tydligt men det brukar mest bli mörkt när jag fotar dom.

2012-12-07 @ 17:51:57
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: soffie

hihi älskar den sista bilden:) å va fina pippisar du fotat, va fina de är :) kramen å ha en mysig helg

2012-12-07 @ 20:15:17
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: jessica k

Svansbilden = härlig! :) svarta hundar (eller fåglar för den delen...) Är banne mig inte lätt att fota i snön, men dina bilder är jättebra! Vad har du för kamera & objektiv? Du fotar så himla fina fågelbilder, de blir så skarpa! Jag har försökte fota fåglar ute idag, koltrastar, men det blev mest bara svarta klumpar... krävs nog bättre zoomobjektiv, alternativt bättre smygskicklighet från min sida så att jag kan ta mig helt nära utan att de blir rädda :p

2012-12-08 @ 18:34:44
URL: http://jessicaspicturesnstuff.blogspot.com
Postat av: Lotta

Det där med att fotografera svart hund känner jag så väl igen och har den då lite vitt också så blir det än värre.
Härliga bilder :-)

2012-12-09 @ 12:54:05
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0