Gårdagens intressanta! :-)

 
Kunde konstatera att det tar ÄNNU LÄNGRE TID att baka än vad jag nånsin har trott att det tar.
 
Men det gör ju inget bara man har roligt! :-)
 
Den här saffransskorpsdegen skrattade vi åt så vi nästan grät, alltså!!!
 
 
 
 
 
Den såg så-å-å-å perfekt ut när vi hade rört ihop den i bunken, me-e-e-en... När den kom ut i det fria på bordet, så bytte den rackarn skepnad totalt - och blev fullständigt dunder-kleggig!!! 
 
Den degen kunde man ha gjort skräckfilm av, typ. :-) 
 
Lussedegen däremot var fantastiskt samarbetsvillig från början till slut - och godare lussekatter än dem vi gjorde igår tror jag aldrig vi har fått till. Däremot blev de kanske inte de snyggaste genom tiderna...
 
(Skulle fotat dem, men det glömde jag visst).
 
 
 
 
De bruna rundlarna, som dottern håller på att spritsa upp på plåtar i bakgrunden, heter alassiokyssar. Påminner om makroner, och är lite halvsvåra men väl värda besväret. :-)
 
Eftersom bakandet (diskningen inräknad) tog bortåt sju timmar, så var jag inte ute många minuter igår. Men när jag kilade iväg en snabbis för att hämta in posten, så fick jag syn på spännande tassavtryck i snön på isen nere i ån.
 
 
 
 
 
Det där mina damer och herrar, det är spåren efter en UTTER! 8-)
 
Åh, vad häftigt det skulle vara att nån gång få se den på riktigt - livs levande alltså!!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marianne

Hi,hi - degen ser mer ut som kladdkaka :D
Va häftigt med utter. Det har jag aldrig sett livs levande, ja inte spår efter den heller vad jag vet.
Själv har jag nyss skottat undan spåren efter alla andra djur här ute. Rådjuren har trots meterhöga snödrivor hittat resterna efter mina rosor.
Nu ska jag bege mig in till stora staden och köra flyttlådor till dottern.
Julstäd och pynt får vänta till nästa vecka. Vi ska vara kattvakt några dagar när A flyttar och innan dess är det ingen ide att städa.
Bloggen har tagit en liten paus i brist på tid men den kommer nog igen igen nästa vecka när allt lugnat ner sig.
Ha de bra och hoppas du får se en utter snart.

2012-12-12 @ 11:18:18
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Ohå, snacka om storbak om ni höll på sååå länge!
Kubb är inte svårt, kräver bara att man har tid, eller egentligen sköter sig ju kastrullen och vattnet själv, man behöver bara kika till det då o då.

Laddar nu inför ännu ett kvällspass, mitt ursköna underställ som arbetsgivaren gett mig ökar trivslen kan jag säga! Våra syntetbrallor är inte precis värmande så här års, jag tror tom det är varmare utan dem när det är en sisådär -15! Tänk var glad man kan vara för ett par rejäla "fillingar" och tröja!!!!

2012-12-12 @ 12:02:37
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: Ronnie

Kladdigt värre , antar att ni fick blöta fingarna för att degen inte skulle kladda så mycket ?
(precis som om jag vet mycket om bakning).
Härlig bild med alassiokyssarna !
Spännande med utterspåren , håller tummarna för att ni får se den framöver .

2012-12-12 @ 12:36:50
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Fotograf Annie

Ja, det vore riktigt häftigt att se utter på riktigt (för djurpark räknas ju typ inte som "på riktigt"). Däremot har jag sett bäver på riktigt, och det var häftigt, men det var innan mitt fotointresse (tyvärr).

Mysigt att baka, men oj vad lång tid det tar ibland.

2012-12-12 @ 17:01:10
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Sami

Hehe :) bakning är roligt, bakade pepparkakor igår kväll. Vad kul med lite tecken av en Utter, ett tips är att följa spåren eller åtminstone titta runt om denna plats för att se om den har ett mönster och kanske återvänder dagligen? :)

2012-12-12 @ 17:59:30
URL: http://www.enkillemedkamera.se
Postat av: annette

Förstår att Du inte hade varit så "pigg" på kaffegäst igår, att baka och diska i sju timmar är ju knöligt, brukat bli lite rörigt dom gånger jag gjort så, lite svårt att få alla tider att klaffa men jäsning ugn osv, plus ALL disk!
Synd att Du missade att fota "katterna";)
Utter har jag aldrig lyckats få se, vet var dom finns och spanat men dom rackarna visar sig inte.
Japp, tagit ledigt ett par dagar, skall inte göra något särskilt, men jag tycker jag kan få ha semester och dricka kaffe med lussekatter i sängen på Min dag;)
Ha det gott!
annette

2012-12-12 @ 18:00:54
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Jane

Oj, den degen såg besvärlig ut :) Saffransbullebaket lämnar jag med varm hand över till mina barn, gillar nämligen inte saffran (bara i fisksoppa). Allt annat godis går ner :)
Vilken lycka att ha en utter så nära dig! Hoppas du får se den. Uttern är favoritdjuret nr 1, de verkar så levnadsglada och lekfulla. Vill du se ngt riktigt gulligt, kolla: http://www.youtube.com/watch?v=epUk3T2Kfno

2012-12-12 @ 19:21:14
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Haha, ja, degar kan leva sitt eget lilla liv, det vet jag! Och klart du ska sätta ett gömsle framför den där utterhålan! Klä dig i en militärpäls och värmefiltar...sen har du din pangbild på en utter! :D

2012-12-12 @ 19:21:57
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Ingrid

För mig är det ofta så att börjar jag vara vän med degen fortsätter det på den vägen, men börjar det tetas funkar inte ett dugg!

2012-12-12 @ 20:01:02
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjo taxar

He he vilket deg det blev....hua vad ni jobbade länge.
Lägg ut lite strömming eller annan fisk så kommer uttern o du kan ta bilder. Gömsle vore bäst för de ju skygga

2012-12-12 @ 20:06:40
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Malin B

Synd att jag inte bor typ granne med dig och bara kunde springa över och vara lite "provsmakskanin"! Å, vad jag hade gillat det.
Här har lussebullarna börjat sjunga på sista versen så på fredag ska här bli nya!
I morgon vankas det lussfika hos farmor med henns lussekatter som hon var så missnöjd med. Grymt spännande! Under de senaste 21 åren har hon då rakt aldrig misslyckats med något i bakväg.

2012-12-12 @ 22:04:46
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Häftigt med Utter, när jag bodde i föräldrahemmet så fick jag ofta se utter och oftare blev det när en av dessa föll för fadern pipa. Uppstoppad står den i jaktrummet, även om pappa sagt att den inte får klappas så gör jag det ändå varje gång jag är där inne och pappa inte ser på naturligtvis.

:-)

2012-12-13 @ 12:38:29
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0