Fler...

 
...rådjur och smådjur! :-)
 
 
 
 
Man brukar ju säga att "den bästa kameran är den man har med sej", men jag tycker ju inte att min minsta kompaktkamera (en Canon Ixus 220 HS) uppfyller mina krav på bildkvalitet något vidare... <:-)  Så nu har jag testat min större sådan (en Canon Powershot SX100 IS) på rådjur istället. Det blev inte bara typ dubbelt så bra, utan det fastnade även dubbelt så många rådjur på fotot! ;-)
 
En ekorre uppe i ett träd med Ixus-en:
 
 
 
 
Ja, med lite god vilja så kan man ju åtminstone se den... <:-) Men samma (?) ekorre (en annan dag i ett annat träd) fotograferad med Powershot-en blev allt några strån vassare:
 
 
 
 
Båda fotona är obeskurna och helt oredigerade.
 
Ixus-fotot är så dåligt att det överhuvudtaget inte är lönt att göra något mer med det... Powershot-fotot kan man däremot faktiskt även beskära ganska hårt:
 
 
 
 
Så i fortsättningen är det Powershoten som får följa med på mina promenader - den är inte superliten och supersmidig, men den går ändå ner i en jackficka. Och så här års, när man inte behöver ha någon jacka på sej, så är den iallafall inte tyngre än att man orkar bära den med sej både i handen och i terrängen.
 
Men den kommer så klart aldrig att ge mej foton i klass med dem som systemkameran levererar:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sista fotot har maken tagit. Det är på långt håll (70-80 meter, vill jag minnas att han uppskattade avståndet till), men det är ändå inga problem att urskilja rådjurens ögon, öron, nosar, horn, färgskiftningar i pälsarna osv. :-)
 
Det finns bara ett "fel" med systemkamera + 70-200 f/2,8, och det är vikten på 3-4 kilo... Tassa omkring hemma på tomten med det paketet är ju inga problem, men på en powerwalk passar det betydligt bättre med en Powershot!
 
Alternativet att inte ta med någon kamera alls på motionspromenaderna, är helt kört för min del... <:-) Då kommer jag bara att börja fota med mobiltelefonen istället, och förmodligen gråta blod över hur usla bilder det blir med den...
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Ännu en vacker sensommardag tycks ligga framför oss. Det gäller att ta vara på dem nu, det kan ju knappast vara så många kvar.
En del hänger på sig blytyngder när de ska motionera, hellre då en kamera.
Idag gläds jag med ett par grannar som efter rätt så långa perioder som arbetslösa nu båda fått nya jobb.
En trevlig helg önskas er alla!

2012-08-17 @ 08:58:12
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Yvonne

Haha, jag har försökt att gå ut utan kamera...men då gick jag bara och oroade mig för att jag skulle möta en massa ovanliga djur :D så det gör jag inte om! Min Panasonic är jättebra på promenader! Den är liiite större än min lilla blå Panasonic, men mycket bättre zoom och blir helt ok bilder med full zoom! Att släpa med en system är ju inte ens att tänka på, och då väger ju inte min lika mycket som din ens... :P

2012-08-17 @ 11:36:06
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Ronnie Isacsson

Blev ju kanonbilder med Powershot SX100 IS. Funderar ibland på att komplettera systemen , har ju nu en Olympus Mju 8000 men det är för lite zoom i den.
Som sagt på promenaderna hänger systemkameran med tunga objektivet med , ger bra träning he he. Missar motiv gör man ju ändå men större chans till bättre bilder när tillfälle bjudes. Visst minnet från den perfekta (om det nu finns en sådan) bilden finns ju ändå men nog tusan skulle man gräma sig ett tag för att man inte får drägla över den i datorn eller kunna " skryta " med den på hemsidan .
Vilken kväll det blir idag som gjord för en fotosväng även om man långt ifrån hunnit redigera bilderna klart från andra turer hmmm.
Ha en härlig helg ! Ronnie

2012-08-17 @ 12:38:54
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: mimmi

Den sista bilden .. det var en jätte fin bock och han var gammal ser jag .. hoppas han överlever jakten som nu har börjat.
Vilka kanon bilder du också fick på den lilla goa raringen .. ja .. nu menar jag förstås ekorren .. ifall du undra;)
Jag har jämt med mig den lilla kameran ...förut om en gång.. och just den gången .. kom det fram en så stor svart huggorm som jag aldrig har sett förut.. jisses så stor.. och sen . inte nog med det .... en hus svala unge ..satt på backen.. och då svor jag så det osade för att jag inte hade min lilla kamera med mig:).. så då ja.. blev det som du skrev .. mobil kameran och ja .. där svor man också över hur bilden blev då ;)
kram

2012-08-17 @ 15:19:22
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Bonnfrua

Fina bilder på liten ekorre! Häromkring ser jag sällan (eller typ aldrig) dessa sötingar. Lite trist, men slätta erbjuder väl kasnke inte det skyddet de vill ha. :-)

Arbetshelg men det brukar bara svischa till så är det måndag igen. Önskar dig en skön o bra helg!

2012-08-17 @ 16:04:24
Postat av: annette

Helt klart passar en Powershot ihop med en Powerwalk;)
Lite kul att se bilderna och läsa om vilken kamera dom är fotade med, säger mej att även om jag ibland "svär" lite över tyngden på systemkamera plus objektiv så inser jag att den skall finnas kvar, men inte släpas på i alla lägen!
Dom sista bilderna på ekorrarna är helt suveräna.

Husbil på Flatruet är inga problem, många sådana där som även campar, den enda väg jag vet (vet många men inte alla)som inte är så lämplig med husbil är väl vägen till Mittåkläppen,mötte två husbilar när vi åkte dit, gick inte att mötas, husbilarna totalvägrade att backa, fick jag göra och det var ganska så långt för att hitta en plats som var lämplig!

Ha en fin helg!

2012-08-17 @ 17:51:01
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Jane

Det är ju rena djurparken hos dig ;) Powershot-kameran är riktigt bra men systemkameran är oslagbar - ekorrbilden är kanon!
Du får visa någon bild på reultatet med måleriet :)
Trevlig helg!

2012-08-17 @ 18:30:07
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Jane

* resultatet ska det ju stå ...

2012-08-17 @ 18:30:40
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: soffie

wow va vackert nu blev jag sugen på att ge mej ut i skogen å fota fast vi brukar aldrig se några djur (jag babblar nog för mycket) jättefina bilder.. kramen

2012-08-17 @ 19:49:20
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Toppenbilder!!Vilken bra liten kamera du har...mitt 70-300 är rätt lätt att dra på :-)

2012-08-17 @ 21:58:55
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Victorias fotovärld

En viss skillnad... Fast det är bättre att ha något foto än inget alls, vilket är mer troligt om man tänker på hur jobbigt det är att dra på systemkameran. Den där Powershoten verkar toppen! Bra bilder, vad roligt att fånga dessa vackra djur :)

2012-08-18 @ 00:03:31
URL: http://victoriarennerstahl.blogg.se/
Postat av: Malin Aurora

Åh så fina bilder!

2012-08-20 @ 10:36:37
URL: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0