Bilder från matchen...


...i söndags. :-)

Motståndarlaget (som hade hemmaplan) bjöd väl inte så jättemycket motstånd, men det var ju perfekt för mej med många mål - så jag fick öva på att fånga såna på bild! ;-)



Den bollen har jag dock för mej att målvakten fick tag i - eller om det var den som gick i stolpen och sedan ut!?

Och nedan blev det inte mål i första läget efter en hörna...



...men väl i andra, när vår mittback (nr 18) rusade fram och drog till stenhårt med vänstran rätt upp i nättaket innan målvakten hade hunnit greppa bollen:



Lite dueller ute på plan:











I halvlek, och en bit in i andra, stod det som tavlan i bakgrunden visar:



Därefter la vita laget i en högre växel, och smackade in fyra mål till på si så där 20-25 minuter.



Men utan tvekan var det ändå målvakten som var bäst i röda laget!



Där gjorde hon återigen en fin räddning! :-)

Avslutningsvis ett foto där dottern figurerar till vänster:



Hon var dunderförkyld, och spelade därför bara en stund i varje halvlek...

Jag har inte fixat så jättemycket med de här fotona (bara justerat lite grann i nivåer), och jag ser nu att jag borde ha lagt på lite skärpa också. Men det orkar jag inte! <:-)

Däremot är jag glad att de blev så pass bra som de trots allt blev för det var ett himla besvärligt och skarpt solsken (matchen spelades på eftermiddagen mellan kl 14.00 och 15.45), och det var så gott som lögn i de ljusförhållandena att se på kamerans skärm om exponeringen var rätt inställd - och det var den väl inte riktigt, kanske, men åtminstone tillräckligt bra. Tycker jag själv, iallafall... :-)

När jag frågade Lotta, som fotar mycket fotboll, vilka kamerainställningar hon brukar använda sej av då så svarade hon kamerans egen för "sport". Tänk, att jag inte ens tänkte på att det ju finns en sådan! <:-)

Jag använder aldrig de där olika motivlägena, men borde nog göra det åtminstone lite då och då för det finns ju helt klart både användbara och lite roliga valmöjligheter där. Och om inte annat så kan man ju få vägledning angående vilka manuella inställningar som kan vara lämpliga, genom att jämföra med vad kameran väljer i motivläget för motsvarande typ av fotografering. 

Detta skulle ju knappast föreslå bländare 2,8 och tiden 1/8000 s för ett landskapsfoto, även om du med manuella inställningar skulle kunna använda dessa på exempelvis en vy i fjällen (och bli totalt missnöjd resultatet de skulle ge; ett mycket kort skärpedjup som troligtvis skulle få hela bilden att upplevas som oskarp)!! Och samma med sportfoto: Väljer man motivläget för sånt, så vet man att kameran kommer att använda en snabb slutartid så att fotona inte ska bli suddiga trots att motiven rör sej både fort och mycket. 

Själv är jag osäker på hur snabb slutartid man behöver till fotboll, så det hade jag ju kunnat tagit reda på genom att slagit över kameran till "sport". Och därefter hade jag kunnat gå tillbaka till M-läget igen, om jag hade velat, och ställt in samma slutartid där och sedan testat mej fram till minsta möjliga användbara bländaröppning också... (För jag ville ha ett visst skärpedjup också till de här fotona, så att spelare i bakgrunden åtminstone skulle gå att känna igen och inte bara vara "luddigt sudd"). 

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Anki

Fina bilder, ja nu är de igång..fotbollssäsongen.

Men jag har alltid undrat varför de jagar en boll,när de kan ha var sin. Tänk vad mål de skulle bli!!

Kramiz

2011-05-10 @ 09:02:52
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Ljuset på eftermiddagen är inte alltid helt lätt att få bra bilder. Men jag tycker att du lyckats jättebra, som alltid. Men du kan ju det där med inställningar och hur det ska vara i olika förhållanden. En kurs till hösten får det bli för mig. Jag känner att det är dags att gå vidare nu :-)

Du inspirerar!

Dottern tackade för grattulationen

Kram

2011-05-10 @ 09:59:02
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nu blir jag snurrig av all text, men jag är inte så haj på det där med inställning. Jag rattar lite hit och dit. När jag fotar innebandy, dunkla hallar och snabba grabbar, så har jag sport inställt...eh och ibland kanske S tror jag...eller minns jag fel nu. Försöker följa den som springer ibland så det bara blir fokus på en person och resten är diffusa i perferrin. Sånt är snyggt också.



Jag tycker dina bilder är väldigt skarpa och fina.

2011-05-10 @ 10:05:18
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: annette

Körde Du manuella inställningar på dessa bilder i eftermiddagssol, så har Du verkligen gjort en prestation.

Tycer bilderna är väldigt bra och ger en känsla av att ibland stå vid planen och vara en åskådare.

Dom verkar gilla målområdet väldigt mycket, mer spelare i och strax utanför än på planen en stor del av matchen verkar det som;)

Oxå kul att se tjejer som verkligen går in för matchen och inte drar sig för närkamper!!

Härligt att få se Dina matchbilder!!



Ha en skön kväll!



annette

2011-05-10 @ 18:26:12
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Jane

Håller med Anette här ovan, en prestation att köra manuellt i det ljuset! Bra actionbilder, fast jag föredrar nog dina fågelbilder - har aldrig förstått mig på det där med att springa efter en boll ;))

2011-05-10 @ 20:40:24
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: mimmi

Jätte härliga bilder:D

man blir ju nästan sugen på att spela själv ..men bara nästan .. jag är nog mer sugen på att fota en istället:)

Ja du har helt rätt .. man blir blind ibland.. jag har inte tänkt på sport inställningen jag heller. då man för det mesta hör på AV . så blir man blind..men det var ett bra inlägg här som gjorde att man tänkte till lite extra:)

2011-05-10 @ 20:45:33
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Gärdsmygen

Bra fotat och intressant text. Har provat sportläget på annat rörligt som hundar i action t.ex.

2011-05-10 @ 21:02:48
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: elena cn

Jag tyckte att dina bilder var väldigt skarpa och fina!! Det är ju svårt när det går så fort så du har lyckats mycket bra tycker jag:)



Visst har jag flera lopp på gång 2 korta (5km), Midnattsloppet (milen) och Stockholm halvmaraton. Det var helt fantastiskt att springa och verkligen vara i nuet...det gick inte att tänka på något annat än loppet, terrängen och hur jag snabbast skulle ta mig förbi alla andra:)



Tack för att du fortfarande kikar in hos mig...bloggandet ligger ganska lågt i min prioritering just nu, men jag blir väldigt glad när jag kollar statistiken och ser att det fortfarande är några som inte ger upp:)

2011-05-10 @ 22:37:39
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0