Med en hiskelig fart...


...växte ju de små i äppelträdet till sej.



Igår flyttade de flesta av ungarna ut ur boet - bara en blev kvar:



Och så det okläckta ägget, förstås. Kul att kunna se det igen, förresten! Jag blev faktiskt lite förvånad över att det ens var kvar - och att det dessutom fortfarande är helt!

Om ägget ligger kvar i boet även efter att den här ungen har lämnat det, tror jag faktiskt att jag ska ta vara på det och spara det som ett slags minne av den här "fågelsommaren". :-)

Två foton till från boet:



Det övre togs i söndags, och det undre igår. Knappt ett dygn är det mellan dem...

Och... Är det inte så gott som ofattbart att ungarna såg ut som nedan så sent som förra söndagen!? De hade ju inte ens fått upp sina ögon då:



Att de bara KAN växa så snabbt och så mycket!? 8-)

Det var förresten inte många gånger jag lyckades smyga mej fram och fota just när "maskleveransen" kom... Men desto fler foton på föräldrarna av det här slaget har jag:



Det skulle verkligen vara intressant att veta hur många maskar det har gått åt för att föda upp kullen!?!

Och det är ju inte små maskar heller... Halvt om halvt ormar, ju!! Så kanske är det inte så kontigt trots allt, att ungarna redan har blivit stora...? <:-)

Nu räknar jag inte med att se dem något mer, och jag skulle bli förvånad om den sista ungen fortfarande är kvar i boet nu när jag strax går ut för att kolla den saken.

Ha en fin dag allihopa! :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Vilken otrolig växtkraft det finns hos fågelungarna, speciellt om man jämför med människans utdragna tillväxtperiod från baby till självständig individ.

I dag tyder allt på att det blir en riktig gammaldags sommardag med över 25 grader i skuggan. Ett starkt skäl för att hålla sig just i skuggan och ta det lugnt och en fullgod ursäkt för att skjuta upp det som egentligen borde göras.

Ha det fint.

2011-06-28 @ 08:46:59
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Jane

Fantastiska bilder! Ägget har du gjort dig förtjänt av, tycker jag :)

Jag tror tillväxten sker så snabbt för att de överhuvudtaget ska klara sig - naturen kan ju vara grym ibland.

De lovade sol idag men just nu är det igenmulet, men varmt som tur är. Kanske lättar upp så småningom hoppas jag. Ska iväg på loppis för att se om jag hittar ngt till mitt kök :)

Ha en bra dag!

2011-06-28 @ 09:13:08
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Oj vilka bilder!!! Härligt att få se "live" (via dig) hur snabbt de verkligen växer. Otroligt!

Som svar på din fråga ang kamera så har jag en Nikon d5000 med de två standardobjektiv som ingick i paketet.

Önskar dig en bra dag i solen!

2011-06-28 @ 09:31:14
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Anki

Psss...högst upp i stallet har jag svalbo, kan du komma och fotografera dem?? Vilka bilder, du är otrolig. Ägget som blivit kvar..de kan du ju ruva lite på själv o få en alldeles egen liten pippi kanske..tam, snäll och alltid hemmavid. (:



Kramiz Anki

2011-06-28 @ 15:24:27
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Så häftigt med fågelungar SÅ nära!!!

2011-06-28 @ 15:29:58
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilka fina fågelfoto du får till, man vill ju inte sluta kolla. Kan se dem om och om igen.

Tur vi har dig som ger oss inblick i fågellivet :-)



Solen skiner från klarblå himmel!



Kram

2011-06-28 @ 15:53:01
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: annette

Visst är det fantastiskt att det går så fort, först från ägg till "fulunge" och sedan till söta flygfärdiga,tur det har regnat så mycket, måste ha varit ganska så lätt att hitta daggmaskar.

Har varit fantastiskt fint att följa detta via Dina tidigare bilder och så den fina sammanfattningen idag!

Tack!



Njut av värmen i lagom doser, men var försiktig med förkylningen, semester med maken det låter spännande det, undrar vart Ni drar iväg i år!?



annette

2011-06-28 @ 19:28:44
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lisa

HEj där! Skoj att följa dina bravader i buskarna. :)



Vi kommer nog vara på hemmaplan minst till mitten av Juli iallafall så det är bara att skapa sig vägarna förbi - ni är så välkomna!



Jag har ju våldsamma mailproblem, så den vägen är osäker, bästa är telefon just nu. Mobilen är säkraste kortet. Har du inte numret kvar finns det ju reggat på eniro + på företagets hemsida. ;)



Härligt - då kanske man kan få komma ut och använda kameran lite oxå.... hehe. :)



2011-06-28 @ 19:45:33
URL: http://lisainkywings.se
Postat av: elena cn

Ja, det där med maskar...min 11-årig dotter frågade mig just HUR vet fåglarna var det finns mask?

De måste vara väldigt proteinrika i alla fall, med den takt som di små växer:)

2011-06-28 @ 20:20:50
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0