Dagens fågelungar... :-)


Nope... Nötväckan stannade kvar i holken idag också - men vill (för det vill väl alla!? ;-D) gärna vara med på bild här i bloggen iallafall, tillsammans med sin mamma eller pappa:



Fotot är taget genom köksfönstret (som var stängt) och blev inte så jätte-jättebra - därav konverteringen till svartvitt. (Det brukar vara enklare att pressa fram skärpa och detaljer då, iallafall med min synnerligen oskolade bildbehandlingsteknik...).

En som däremot lämnade boet (nånstans uppe på hustaket) idag, var denna sädesärleunge:



Här sitter den på balkongräcket (och jag stod nere på marken och fotade). En stund senare var den också nerkommen på marken, och ännu lite senare såg jag den uppe på carporttaket. (Eller om det var ett kullsyskon - eller rent av en helt annan sädesärleunge!?).

Vidare så TROR jag att jag har sett en forsärleunge också, men den var lite för snabb för mej. I och för sej fick jag ett foto på den, men jag har inte tankat över det till datorn än och på kamerans skärm är det omöjligt att vara helt hundra på att det verkligen är en unge - men en forsärla är det iallafall.

Så jag får återkomma om den! <:-)

Här är det däremot ingen som helst tvekan:



En talgoxeunge!! :-D

Det var ett så himla nervöst kvittrande på fåglarna idag, så det var ganska enkelt att räkna ut att flera ungar hade lämnat bona. Nu får man bara hoppas att det inte finns några rovdjur kring knutarna, utan att de små får några lugna dagar på sej att lära sej flyga ordentligt och så där.

Ekorren matar jag för fullt med solrosfrön, för att den inte ens ska tänka tanken på att det vore gott med ett ägg eller en liten nykläckt fågelunge...!!

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Ja, nu får du det lite jobbigt med att ha både Korre och jåglar som favvosar!

Det är väl ingen dum idé att fodra korren väl, men är de inte samlare, som liksom inte får nog?

Och då kanske han tänker att ett litet ägg skulle berika menyn lite?



Är det därför det är sånt extremt tjatter på fåglarna ute, för att ungar har lämnat boen?

Då förstår jag.

Flinga hittade en unge härom dagen, men lydde mig direkt och vände, så ungen kom undan.

Så nu passar jag henne ordentligt hela tiden, men henne går det inte att muta med god mat, för hon nöjesjagar...

2011-06-02 @ 18:42:07
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Jen

Super fina bilder du fått på alla barnen!

Själv har jag inte lyckats allt för bra med de jag tog i stugan på ett arbetande fågelpar...:/

Vad det är för slags fågel har jag inte heller koll på...pinsamt nog. Men söta var de. :)

2011-06-02 @ 22:04:57
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: soffie

å så fina bilder.

du är verkligen duktig på att fota:)

kram

2011-06-02 @ 22:20:32
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jane

De är ju för söta! Bra att du håller ordning på ekorren!

Inget fotande i dag heller, var tvungen att ta hand om alla plantor jag köpt till balkongen ... nu är det i alla fall fint där :)

2011-06-02 @ 22:37:21
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Men vad duktig du är på att fånga fåglar på bild. Så fina bilder. Forsärla har jag aldrig ens hört talas om. Men så är jag novis när det gäller fåglar. Men - nu har jag fått upp en (inte så bra) bild på en trast som plockat mask. Man får vara nöjd med det lilla. ;)

Ha en fin helg.

2011-06-02 @ 23:17:17
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Lisa

Vilken bedårande söt talgoxeunge.

2011-06-07 @ 12:00:00
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0