Så var då äntligen allt som vanligt igen! :-)


Dvs 230 volt i samtliga eluttag - och funktion på alla elektriska "nödvändigheter"! :-)

Frysen har jag inte vågat titta ner i... Den var INTE särskilt kall invärtes i morse enligt termometern, så det ger sej om saker och ting varit "flytande" i den så allt sammans fryser ihop till nåt slags gigantiskt isblock nu.

Det får bli morgondagens problem att utröna! Nu ska jag bara vara GLAD åt att HA ström igen! :-)



(Foton från en varmare tid!)

Det är ju förresten just frysen som är det stora problemet när det blir såna här långa elavbrott. Det är inte MEJ det går någon större nöd på då, utan all mat som far illa när vi inte kan hålla kylan i vare sej frysboxen eller kylskåpet. Jag har överlevt 25 strömlösa dygn (efter stormen Gudrun), men 50 kilo kött i frysen är kaputt efter 2-3 dygn. Är det en utomhustemperatur på noll till några plusgrader kan man använda ett bagageutrymme till en bil som kylskåp - vilket vi har gjort dessa dagar. Mörkret vänjer man sej vid, och det har hur som helst varit bra mycket ljusare att vara strömlös nu än för en månad sen! (Både Gudrun och Per slog ju till en dryg vecka in i januari).

För övrigt är jag också väldigt glad över att vi inte längre har bredbandet över den fasta telefonen, för den är så klart stendöd. Har inte en aning om när den kommer att bli lagad - men den dagen det går att ringa från den igen kanske det blir ett samtal till Telia där vi rätt och slätt säger upp abonnemanget! >:-)

Känns ju som om man kan behöva lägga pengarna på ett litet bensindrivet elverk, snarare än på en telefon som ändå mest bara används av telefonförsäljare... (Att ingen av dem nånsin har erbjudit oss att köpa elverk, förresten!?).

Men nu... NU!! ...ska jag ut och surfa en sväng - och gå "blogg-promenad"!!! :-D

------------------------

Eller nähä... Jag ska tydligen åka till "byn" nu. Dottern ringde precis som jag skrev "-promenad", och sa att hon vill möta mej vid mataffären klockan 15.00... Hon ska handla - jag ska betala! Ähum... <:-)

Men det kommer ju en kväll också så småningom, och DÅ!!! :-)

På återhörande!!

Kramar!

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Lennart O

Välkommen tillbaks på banan igen! Inte speciellt kul med så långa strömavbrott och en frys fylld med kött gör ju inte saken bättre.

Ha det bra!

2011-02-10 @ 14:18:25
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Jane

Kul att du är tillbaka, det har varit lite tomt :))

Vad smart att använda bilen som frys, hoppas all mat klarade sig bra. Det blir ju så in i "hoppsan" dyrt när allt förstörs och man ska fylla på igen ...

2011-02-10 @ 17:02:12
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: yvonne

Ni får ha nån slags motionsdrivet elverk till frysen...som man laddar med att springa runt på ett gåband eller så ;) Skämt åsido...inte kul med mat som förstörs :( Hoppas du snart kan göra din bloggingrunda (som är roligare än joggingrunda...)

2011-02-10 @ 18:24:45
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: yvonne

Jamen absolut! En vindsnurra på taket borde väl gå att ordna. Och eftersom strömmen går när det stormar så borde väl den kunna träda in istället. Kontakta nån händig tekniker! :D

2011-02-10 @ 19:03:13
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

VÄLKOMMEN TILLBAKA :)

hoppas att turen till stan gick bra och att du fortfarande har lite kvar i plånboken .. så du har råd att fylla på kontant kortet till ditt internet;)

för nu vill vi inte vara utan dig så länge en gång till :)

Men som du skrev ..det är inte bara dåliga saker när man blir strömlös .. man kan ju omgås med varandra och komma ut i naturen med kameran ....

Vilket skit snack jag ligger inne med eller hur ;)

hoppas ni får behålla strömmen nu och att ni inte förlorade för mycket kött

2011-02-10 @ 19:34:23
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: soffie

å vilken underbar bild!!!Hos mej har det toksnöat hela dagen suck!

kram

2011-02-10 @ 21:11:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Marianne

Hej

Välkommen tillbaks till civilisationen. Tänk, vad sårbar man är. Vi blev också drabbade av Gudrun och Perstormarna. Och det glömmer man bara inte. I min frys fanns då en massa. Bl.a en massa viltkött. Men det jag sörjde mest över var de egenplockade kantarellerna.

Just nu snöar det ganska kraftigt här. Får se om vi kan öppna dörren i morr´n bitti.



Hörs...

2011-02-10 @ 21:33:40
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Per-Anders

Nu har retrovintern även nått oss här uppe i norr. Hoppas inte vi också drabbas av strömavbrott.

2011-02-10 @ 22:03:15
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Malin B

Å, vad SKÖNT att ordningen (nästan) är återställd igen!!! Frysen är så sårbar vid längre strömavbrott. Jag avskyr "dripp dropp" därifrån. =( Det är en fröjd när strömmen kommer tillbaka. Telefonen lär väl ta sin tid så jag förstår att ni överväger ett enda samtal till.Ni kanske redan NU kan maila in dit? ;)

Här har det kommit någon decimeter snö i dag, tänk i går - då var det så vårlikt och fint så.

2011-02-10 @ 22:17:00
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

25 stömlösa dygn... jag baxnar!

Jag tyckte våra fem var tillräckligt!

Visst har du rätt, frysen är värst. Och när man bor i skogen har man oftast frysen full, eftersom inte affären finns runt hörnet.

Därför köpte vi ett bensindrivet elaggregat. Mycket väl investerade pengar!

Läckert komponerad bild, man får lite känslan av att stå bakom dörren och smygkika... :-)

2011-02-10 @ 23:17:02
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Anki

Välkommen tillbaka i strömmen..ler

Vilken bra grej den ska jag köra med min mamma. Vi möts vid affären, jag handlar, du betalar. Haha..ja vad gör man inte för sina barn.

Kramiz Anki

2011-02-11 @ 02:25:34
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: annette

Skönt att allt är som vanligt igen!!



Frysen ja, lite synnd på ett sätt att det inte hände när det var lite mer minusgrader och mer snö för då kunde Du ju grävt en snögrop och lagt allt i. Hoppas nu att inget mer sådant händer!!



Ha en bra fredag!



annette

2011-02-11 @ 06:20:51
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0