Go´morron!




Ylletröjorna på idag också... Brrr, vad det ska vara KALLT på morgnarna!? :-I

Fast jag har förstått att det är iskallt även mitt på dagen på andra håll - här har det åtminstone gått att vara utomhus i solskenet hela helgen, och det hoppas jag att det ska gå att vara idag också om ett par timmar. Stor SOL beställes!!! :-)

Jag har fått smak för macrofotografering igen - något jag knappt har sysslat med sen i somras. Nytändningen beror nog mest på att jag äntligen har köpt närbildslinser som passar på mitt fasta 50mm´s-objektiv. Det är verkligen något helt annat att hantera det lilla smidiga objektivet, än det stora långa telet, när man ska ta närbilder.

Fast man får ha oömma kläder på sej, för oj vad man kan krypa nära nu! Det är nästan som med kompaktkameran inställd på macro; bara ett par centimeter luft mellan linsen och motivet. :-D (Teleobjektivet + närbildslins ger ett fotoavstånd på några decimeter, och då är det svårt att komma till i åtminstone vissa vinklar).

Jag köpte riktigt billiga närbildslinser den här gången; ett fyrpack (olika styrkor) från Kaffebrus för 249:-. Och det verkar inte som om de är så mycket sämre än den dyra Canon-linsen jag har till teleobjektivet. Det är däremot fortfarande lika svårt att sätta skärpan mitt i prick - för att inte tala om att välja rätt kamerainställningar i snön och det skarpa solljuset. Men jag jobbar på det! :-)

Fingrarna ovan (mina) togs med linsen som har +4 dioptri. (Finns även +1, +2 och +10 i paketet jag köpte).

Är det fler än jag förresten, som har svårt att klara naglarna i kylan!? ;-) Brukar ha halvlånga, men nu när det är kallt tål de ju inte att slå emot nånting nästan, förrän de ryker av. :-I

Trevlig måndag!!

/AnnaKK





 

Kommentarer
Postat av: Madde

Vill ha värme nu, trött på kylan. Mina naglar klarar icke heller av kylan. Hade väldigt långa,men de gick av en efter en :S

2011-02-21 @ 08:16:46
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: BertaStina

HaHa vilken rolig bild.. =)

Här är det bara -7 idag.. men då snöar det såklart.. det måste antingen va kallt.. eller snöa. =(



Vadå "närbildslins"? vad är det?? Måste man inte ha ett svindyrt macroobjektiv?

sa hon som inte begriper nånting, utan bara fotograferar på ändå =)

Ha det..

2011-02-21 @ 08:55:22
Postat av: Marianne

Hej själv där i kylan. Ja naglar och händer tar stryk här också. I dag är mina händer som rivjärn. Kanske det beror på att vi varit ute på sjön och fiskat nu både lö och sö. Och då kan man bara inte ha handskar på sig.

Jo trekampen gick bra (jag fick till ett litet inlägg just nu i bloggen).

Hoppas nu vi får en lika fin dag i dag.

2011-02-21 @ 10:06:29
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: yvonne

Naglarna (och resten av händerna) tycker absolut bäst om att vara inne! Annars får de bo i varma vantar...Låter intressant med närbildslinser, jag som är macrofantast. För man kommer ju inte så nära med mina Sony-objektiv... :)

2011-02-21 @ 12:52:49
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Jag har sett att snön har börjat att göra sig i ordning för en resa till Nordpolen .. i alla fall här .. jag vet inte om eran snö redan har åkt dit.. mina händer gillar inte kylan .. och de protesterar vilt varje gång jag går ut..men de är ju tvungen att hänga med när jag går ut .. Det var ju billigt dessa närlinser..kanske något man skulle ta en liten fundering på :)

2011-02-21 @ 15:56:25
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Jag kan se dig krypa runt för att kunna komma till och ta de bästa bilderna. Rolig bild ovan :-) Är det pek-tott och lång-tott som blivit fotomodeller?

På tal om naglar kan jag bara säga "vilka naglar".

Mina går av innan de hunnit bli en nagel, men det finns ju lösa modeller :-).

Ha det gott!

Kram

2011-02-21 @ 16:53:44
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Anki

Oh vilka söta fingrar du har, vad heter dom??

Ja mina naglar har inga problem av kylan, de håller men däremot har jag stora problem att hålla värmen i fingrarna...brrrr. Fast nu har jag fårskinnsvantar o de funkar bättre eller jag kan vara ute längre..

Här har vi inte sett solen, vi har haft snöfall sedan i lördags morsö, verkar inte vara någon ände på att...



Kramiz

2011-02-21 @ 17:09:01
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Jane

Var inne redan i morse men hann liksom inte skriva någon kommentar då ... var tvungen att "dra mig tillbaka" :( Tack för din hälsning, har roat mig med att måla lite och att ligga raklång i soffan och titta i taket :)

Skrattade iaf gott åt dina fingrar i ylletröjor! Jag har också problem med naglarna på vintern men jag köpte en handkräm (på tub) på Body Shop, baserad på hampa. Den har varit absolut den bästa jag någonsin haft - kladdar inte heller :) Kanske lite dyr men den är jättedryg. Om du provar den, kolla doften först ... den är inte parfymerad precis men doftar annorlunda, alla kanske inte tycker om doften ... jag gillar den :)

2011-02-21 @ 18:16:05
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

God Afton;)

Så söööööta Dina fingrar är, problem med naglar har jag väl inte, alltid ganska så kortkliptta pga jobbet, kan ju bero på det.

Så Du har kommit igång med Macro igen, här har det inte tänkts macro på ett tag, men det kommer nog snart, för även om det är vinter fortfarande så tror jag att det finns små Rhododendronknoppar på gång! Leta får Du se;)



Ha en skön kväll!



annette



2011-02-21 @ 19:28:34
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Ska jag komma med en "huskur" för naglarna? ;)

Jag började ju ge min hund nyponskalsmjöl varje dag för hans leder, när jag läste på lite verkade det som just nypon var bra för det mesta så då började jag genast slänga på det på min gröt också. Det måste vara det som har gjort mina naglar så hårda för jag kan då inte komma på något annat som jag har förändrat? Så nej, jag har inte problem med naglarna. =)

2011-02-21 @ 19:37:15
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: BertaStina

aha, det lät ju spännande med såna linser =)

o skräp har man ju inte alls mycket av =)

2011-02-21 @ 22:04:50
Postat av: Marie F

HEJ vännen. Ja det känns så konstigt att vara tillbaka i svea igen. Jag fick ju rapporter om att det börjat mildra upp, men så fort vi kommer hem så smäller det till och blir kallt igen suck.



Ang skärpan, kan du sätta på live-view på din kamera? Jag kan det på mig. Då kan man zooma in jätte mycket på skärmen och verkligen sätta skärpan på millimetern. Det gör jag alltid om jag inte har bråttom.

2011-02-22 @ 00:44:08
URL: http://falkering.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0