Himmel(-sblått) vad fåglar!!


Jag har sett en hackspett här i grannskapet lite allt som oftast på sistone. Bland annat när den har suttit i toppen av detta döda träd, och hackat ut fröna ur grankottar:



Vi människor har mugghållare (eller hur, Yvonne!?) - och hackspettar har kotthållare... :-) (Ja, de hackar ut fördjupningar i träden som passar precis att kila fast kottarna i, så dessa sitter stadigt när de sedan hackar loss "det götta" ur dem).

Ett annat dött träd, modell högstubbe, står här hemma på tomten - och det var från det jag hörde hackningar igåreftermiddags. Och när jag tittade upp, och försökte lokalisera var ljudet (som nu hade tystnat) kom ifrån, så stack Hacke precis ut huvudet ur hålet han/hon befann sej i... Och hivade ut en massa "byggavfall", som singlade ner genom luften och hamnade nästan rätt på mej! :-D 



Blev visst lite konstiga färgnyanser i bildbehandlingen. Men jag kan ju inte låta bli att testa allt som bara går, nu när jag äntligen har Elements! ;-) Men ibland går det väl lite överstyr... Ähum!

Nåja... <:-)

Mer höghöjdsfoto... En av mina grannars skorsten mot blå himmel, fotad i förrgår:



Lite underliga färger även här... Men det är inte det som är det viktiga i detta foto - utan filuren som sitter under kåpan över skorstenen! :-)

En kattuggla, enligt skorstensägaren. Och eftersom det aldrig eldas i huset, så bor ugglan där permanent.



Vad det är för fågel som sveper förbi här, låter jag vara osagt. Men nån slags rovfågel är det ju iallafall. Och en sak som är bra med den, är att den inte bidrar till åtgången av solrosfrön!! ;-) (Tja, den kan ju krasst sett till och med indirekt bidra till att minska åtgången - fast det vill jag ju egentligen inte heller!? Hm...).

Det är tufft att vara fågel! <:-)

Men jisses, vad småfåglarna glufsar i sej + samlar vinterförråd om dagarna nu!! Jag fyller på och jag fyller på i automaterna... Och får lite fototillfällen i utbyte! :-)

 

(Ekorren har mej veterligen inte gjort några fler attacker - åtminstone inga framgångsrika sådana - mot min nya fröautomat! :-D)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Fotograf Marie Engström

Härliga fågelbilder, nr 2 är för härlig, så du fick byggskräpet över dig. Kattugglan är också fin.



Kul att du gillar mina foto, hundbilderna är mycket riktigt fotade mot en vit upplyst bakgrund. Valparna är fotade hemma oss uppfödaren med en portabel studio.

2010-10-27 @ 11:30:49
URL: http://www.marie.e.se
Postat av: Yvonne

Kul att lyckas fota en uggla! Och så tror jag att Hacke håller på att inreda en mysig lya inför vintern, med kotthållare och allt! :D

2010-10-27 @ 11:40:43
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Marianne

Vilka fina bilder du bjuder på. Häftigt med en kattuggla på taket. Tur att de inte eldar, hm.



Så kan jag meddela att min Hacke är tillbaka nu.



Ha de bra.

2010-10-27 @ 12:49:24
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: mimmi

Men ett stort grattis till din bild på ugglan :) men jag gillar också din bild på hacke när han gör rent i stammen ;)

Det var jätte härliga bilder som du har här och man bara njuter när man tittar på dom :) Här har vi nu köpt 40 kilo solros frö .. får se hur lände det håller :)

2010-10-27 @ 13:50:44
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Gärdsmygen

Härligt! Den lilla ugglan är ju så söt där den sitter och spanar på dej.

Igår såg jag hela flockar med sidensvansar utanför jobbet! Ingen kamera att tillgå annars hade det varit kanonläge för bilder på en art jag inte har i arkivet.

2010-10-27 @ 14:12:13
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Madde

Sv:Tack så mycket:) Jag som vill komma ännu närmare än jag kan göra nuler



åh, vilka underbara bilder, vill också kunna ha fågelbord med mat åt fåglarna, men vi får ej där vi bor:(

2010-10-27 @ 15:24:45
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej o hå vad det händer saker hemma hos dig, rena rama byggarbetsplatsen. Kul med gamla träd, för där kan man finna många foto-objekt.



Det är bara regn hos mig me :-), men det gör inget för jag sitter gärna en stund här för att kolla runt.



:-)

2010-10-27 @ 17:40:31
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: J:son

Åh, vad jag gillade Din bild där Hacke Hackspett kastar ut byggmaterial (på dej!?!? Haha!!)



Ibland tycker jag att man FÅR busa till det med färger och effekter på sina bilder, för det är ju så KUUUUUL!!!



Jättefina blev dom allihopa!

Kram, J:son

2010-10-27 @ 19:20:21
URL: http://sextioett.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0