Människorna på gatan...


En sak som slår mej varje gång jag är ute och "tågar", är att vart man än kommer så finns det många människor som uppenbarligen far mycket illa... :-( I Lund kändes det som om de var extra många, och det var väl en av anledningarna till att jag inte kände nån större trivsel där igår... Alkisar vart man än vände sej, och flera stycken "trashankar" som bara gick från papperskorg till papperskorg för att försöka hitta något att panta (eller rent av att äta). Det är sorgligt! På stationen var det dessutom en karl som mer eller mindre gick från person till person och sträckte fram en pappmugg (hämtad från nåt utecafébord, kan jag tänka mej) och ödmjukast bad om en peng...

Man kan bara inte blunda för dessa människor, och kanske ser jag dem ännu mer än andra just för att jag hela tiden (nästan) går omkring och småspanar efter sånt som även kan ses genom kameran...?

Jag har funderat på det här med att visa hemlösa, tiggare och missbrukare på bild - och kommit fram till att jag inte vill undanhålla dem helt och hållet för de tillhör också vårt samhälle, och inte minst är de en del av vår tids stadsmiljö och gatuliv.

Pälsen som bars i ett tidigare inlägg...



...värmer antagligen en hemlös Malmö-kvinna gott om natten... :-/

Så frågan är inte om jag ska fotografera dem - för det gör jag - utan vilka foton jag eventuellt ska publicera... En tämligen anonym päls är ju inget som kan upplevas som en personlig kränkning iallafall, men hur är det med ett foto som det här nedan?



Jag tog det för att jag tyckte han spelade vackert och utgjorde ett fint motiv... Och jag kan inte säkert veta om han spelade för sitt "höga nöjes skull" eller för att få ihop pengar till levebrödet - men något i hans blick säger ju att jag innerst inne vet iallafall...

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Lotta

Vilken bra bild det blev, ibland skulle man verkligen vilja läsa tankar!

Kram

2010-07-07 @ 09:56:35
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Jane

Det här är en kanonbild med bra motiv och blicken/kontakten höjer den extra! Som "gatufotograf" tror jag man ska följa sin magkänsla, passar det att ta en bild så gör man det, behöver man fråga först så gör man det ... eller låter bli. Många av de stora fotograferna hämmar sig inte när det gäller.

Glömmer aldrig bilderna från en fotbollsmatch där folk fotograferades klämda mot staketet och många dog. DÄR kan man ju undra över motivval, när man istället skulle ha kunnat hjälpa till ...

Ha det gott!

2010-07-07 @ 10:22:20
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: "Stigbert"

Ett enormt vackert foto, Anna!!!

Mannens sorgsna ögon riktigt borrar sej in i en....



Usch, jag får faktiskt en tår i ögat...både för dina fina ord om alla dessa stackars utsatta människor som irrar runt i sin jakt på sovplats och mat. Jag lider när jag ser dessa själv, och blir så rasande förbannad på att ett välfärdssamhälle som detta ska behöva ha det så här????

Herregud...vi HAR ju pengar så vi "klarar oss" i Sverige, så varför skulle det inte gå att ordna så att alla fick känna sej mätta och trygga....



Tack för att du delar med dej av dina resor, och jag tycker du gör rätt som publicerar en del (!!!) men med full respekt. (inga elaka och förnedrande bilder).

Men denna var BARA vacker....HAN är vacker och har säkert ett mycket vacker själ! Det ser man....



Kram på dej!

Stigbert

2010-07-07 @ 10:27:56
URL: http://peacerosen.blogspot.com/
Postat av: lizaloop

Bilden är super, klart att alla kategorier människor ska vara med på dina bilder!

2010-07-07 @ 13:18:34
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Yvonne

En bild på nån som sitter och spelar är väl inte kränkande...skillnad om dom rotar i en papperskorg eller så. Alla människor har ju sin plats i detta samhället. Och att det finn många "utemänniskor" i Malmö beror nog på att det ligger nära kontinenten..

2010-07-07 @ 13:21:08
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Anki N

Ja de e sorgligt med alla dessa människor som cirkulera utan mål, mening eller hem. En del har hamnat där i eget bevåg, andra i olycka o katasrofer. Ledsamt är det. Men din bild var fin, den är ju trots allt en del av vårt land.

Kramiz Anki N

2010-07-07 @ 13:59:55
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: annette

Visst är det sorgligt det Du beskriver, tycker inte på ngt sätt att Du förnedrar mannen på bilden, bilden är vacker. Hans ögon säger mej att det finns mkt sorg där.

Sedan är det ju så oxå att en del människor har valt att stå utanför samhället av egen fri vilja, någon tråkig orsak torde det nog bero på att någon väljer det.

Detta med tiggeri retar mej en del faktiskt, för ett par år sedan var det en man här i stan som gick omkring med en ca tvåårig flicka i barnvagn och tiggde med orden "mat till barnet" på dålig svenska.Var tillsammans med en kompis som jobbar inom sociltjänsten på stan en dag, och då frågade jag henne när vi såg dom, om vi verkligen hade det så illa i Sverige.

Neej sa hon det har vi inte, den familjen plus några andra som tigger får pengar från oss men gör av med dem på nolltid på skräp. Hon bröt väl mot tystnadsplikten när hon sa detta, men ingen här vet ju vilka det var.

Troligtvis får dom inte en massa pengar men det skall nog räcka till det man måste ha i alla fall. Sedan finns det säkert en del som av olika anledningar inte uppfyller kraven för att få hjälp av samhället och då måste samhället hitta en annan väg för att hjälpa!

Fortsätt Du fota dessa människor på det sättet Du gör, viktigt att dom uppmärksammas!



Ha det gott!



annette

2010-07-07 @ 18:04:39
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

otroligt bra bild,

hopaps din dag varit underbar

2010-07-07 @ 22:32:21
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jen

Usch ja det är sorgligt vad mycket hemskt som sker rakt framför våra blåa ögon. :/

Och jag tror att du har helt rätt i att du ser dem mer därför att du "spanar".

Det man inte vill se, ser man inte.

Sk. vanliga vardagsstressade svenssons hinner inte reagera på vad som finns runt omkring dem.



Bilden på mannen är riktigt vacker, men fruktansvärt sorglig....oavsett så anser jag att det är helt ok att publicera. :)



Ang. de hemlösa så kan man alltid skänka all julmat som blir över till stadens härbärge...

eller ännu bättre: Strunta i att köpa mat i överflöd och istället skänka pengar. :)

2010-07-07 @ 23:11:32
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vilka fina ord till dina fina bilder. Den sista med mannen är helt fantastisk. Den blicken säger allt.

Jag brukar muttra över eländet jag med. Ska inte alla vi ha rätt till en säng och mat för dagen? Ska verkligen folk behöva sova i trappuppgångar och under broar? Det är skrämmande och konstigt nog finns det aldrig med i valkampanjerna som förs.

Du har gjort ett bra urval av dina bilder, det är inget här som kan betraktas stötande.

Ha en fin torsdag, Anna.

2010-07-08 @ 00:27:43
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Susanne

Vilken toppenbild du fått till här! En bild som berättar en historia och verkligen står på egna ben, me like!



2010-07-17 @ 22:17:43
URL: http://kandy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0