Påminnelser...

 
Fick mejl från revisorn igår, som ville kolla att vi har koll. :-)
 
Ska jag vara uppriktig så hade jag nog bara en viss aning - men nu har jag koll också! På redovisning av kontrolluppgifter, som ska vara inskickade till Skatteverket innan den siste...
 
Uuuh och ry-y-y-ys... Bara att titta på blanketterna som ska fyllas i, får en ju att känna sej lite halvt kriminell. Inte för att jag medvetet har tänkt fiffla med nån skatt eller så, men det är väl exakt det man kommer att bli anklagad för om någon liten jäkla ruta skulle råka bli missad eller ifylld på fel vis... :-(
 
Mitt så kallade jobb är segt som kolasmet - och i år blir det kanske inte ens nån lön...
 
 
 
 
 
 
By the way...
 
En annan grej som jag också lite bryskt har blivit påmind om, är varför många bönder och andra odlare vräker ut mängder med gift över sina grödor. Idag har jag nämligen upptäckt ohyra - så kallade spinnkvalser - på ett par av mina chiliplantor!! 8-X
 
Jämmer och elände, lixom!!! Sånt vill man ju INTE ha - men det är ju dessvärre nästan omöjligt att värja sej helt och hållet från. Man får vara glad så länge det är nåt som är behandlingsbart. <:-) Men eftersom jag inte har tillgång till några "massförstörelsevapen", så fick det ändå bli komposthögen för några plantor. Tri-i-i-ist!!! 
 
De plantor som stod närmast de angripna har fått ett långt och djupt bad i ljummet såpvatten, och resterande plantor har alla noga duschats i vatten och såpa.
 
Det är nämligen det "snälla" sättet att ta i tu med denna sorts ohyra. Helst skulle det ha varit en skvätt rödsprit i också, men sån hade jag inte hemma - och makens whiskey vågade jag inte ta... Får hoppas att behandlingen har effekt ändå! Måste överhuvudtaget bli bättre på att komma ihåg att duscha plantorna åtmisntone ett par gånger i veckan, för spinn kommer ju nästan som ett brev på posten när inomhusluften är varm och torr.
 
Trevlig fredagkväll och helg på er allihopa!!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Trist med ohyra men hoppas du får bukt med dem. Men inte whiskey till blommorna. Tänk så starka frukterna blir då!
/P

2015-01-09 @ 21:16:06
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Nej fy så trist att du fått ohyra på plantorna. Det är ju därför jag aldrig orkar övervintra några exemplar. Frösådderna verkar klara sig bättre, generellt, från ohyra.
Jag kan inte annat än hålla med om att papper från Skatteverket är hemska.jag känner mig också som en brottsling trots att det enda jag vill är att bli av med eländet. Jag låter till och med bli att göra avdrag för jag vet inte hur man gör.

2015-01-09 @ 23:33:05
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Vespa Vulgaris

Jag har förresten inte vågat gå med i "Chiliklubben" än. Den som heter "Hobbyodling av chilipeppar" är så aktiv att jag drunknar i deras inlägg :-)

2015-01-09 @ 23:38:47
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Lotta

Kolasmeten såg god ut :-)
Tager tacksamt emot alla bra tips för att slippa ohyra så här får det får bli duschen flera gånger i veckan. Får väl vänta och se om jag överhuvudtaget får något att duscha framöver :-)

Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen!

:-)

2015-01-10 @ 00:32:01
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Lennart O

Go förmiddag! Odlarmödor här väl samman med odling av alla dess sorter. Även att odla sin vetskap kräver ju viss möda. ;-)

Här vräker snön ner just nu men det ska övergå till regn säger profeterna och så småningom till kvällen och natten ersättas av en styv kuling in över land. Styv kuling är väl på gränsen till storm? Vi får väl se vad det slutar med.

Trevlig helg!

2015-01-10 @ 09:53:56
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Inga M

Minns att min mamma hällde såpvatten på krusbärsbuskarna. Det var alltså därför! ;-)

2015-01-11 @ 08:52:46
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0