Ett nörderi om året!? :-D

 
Ifjol nördade jag in mej på bin och honung, och det var ju egentligen meningen att det intresset skulle ha odlats vidare i år. Men det har inte blivit så, för tiden har inte räckt till - och fasen vet om inte det samma faktiskt har gällt med lusten också!? Den har iallafall inte velat infinna sej tillräckligt mycket för att vi själva ska driva på i frågan om att få hit ett nytt bisamhälle, och de personer som skulle hjälpa oss med den saken har vi inte varit i kontakt med sedan i våras... 
 
Hur som helst så har jag i förebyggande syfte lagt undan pengar till det projektet - men jag måste säga att just nu lockar det mycket mer att investera dem i mina odlingsprojekt istället!! 
 
Årets nörderi för min del har ju framförallt varit chiliodlandet - och jäklar vilken prylsport man skulle kunna utveckla det till!! Vaddå kasta bort plantorna nu på höstkanten, bara för att de inte längre levererar utomhus eller ens i uterummet!? ;-D
 
Nä, in med hela gänget istället - inklusive all ohyra de har dragit på sej... 8-X 
 
Köpte nåt giftspray igår, som förhoppningsvis ska döda spinnkvalstren men inte plantorna - och det är biologiskt, så det ska vara helt ofarligt att käka frukterna även direkt efter behandling. (Vågar man hoppas att så uppenbart milda medel verkligen fungerar???).
 
Dessutom: Jag sådde några nya frön igår - tagna från en inköpt Habanero från Icas frukt- och grönsaksdisk! :-)
 
Så... Nästa investering blir en massa olika växtbelysningar. Skulle typ behöva en rejäl ljusramp i varje fönster i hela huset...?
 
Vad jag däremot INTE behövde, men så klart köpte ändå:
 
 
 
 
 
 
Lilla behändiga chilisorten "Basket of Fire". :-)
 
Såldes ut på ett gardencenter för blott 20 kronor styck... 
 
Jag misstänker att den kommer att vara ungefär lika otrevligt brännhet som vad alla mina Apache-bastarder är, men va´ fan... 20 kronor!?! Och mognar alla frunkterna på den, så har jag ju till flera burkar inlagd chili - och till DET kommer sorten nog att vara helt perfekt!! 8-)
 
Trevlig fredag och helg på er allihopa!!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Go middag! I dag förföll jag till att köpa Karins Lasagne till middag. Oavsett vad den innehåller så smakar den bra. Dessutom såg jag att man redan börjat med att ta ut julen i minst sagt förskott. En försmak av julen genom att smaka på Lindvalls hackekorv. Givetvis kunde jag inte motstå frestelsen utan köpte en korv till det facila introduktionspriset av 19:75. Så var morgondagens middag fixad den också så att säga på köpet.

Det där med växter är inte min starka sida (om jag nu ens har några sådana). Jag fick i somras en krukväxt av grannfrun, som jag nu efter alla konstens regler försökt att för skams skull hålla liv i. Hittills har det väl lyckats så där, men den är faktiskt fortfarande vid liv.
Dessutom har jag utan egen förskylland en orkidé som nu blommar för första gången på flera år. Annars är det rätt glest mellan mina krukväxter.

Efter att det har varit en seglivad dimma under hela förmiddagen har det nu klarnat upp och solen lyser från en i det närmaste helt molnfri himmel. Så nu ska jag per omgående ge mej ut på en solskenspromenad. Vill man dessutom ha en månskenspromenad går det fint nu på kvällarna med ett strålande månsken. Så det gäller att passa på både dag och natt nu. Snart så kommer vintern! :-(

Ha en fin helg!

2014-09-05 @ 13:43:22
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Malin B

Jag är förundrad över att orken har räckt till mer än renovering för er!!! Att ha ett nörderi per år tycker jag låter perfekt.
Jag som har hur mycket tid som helst numera då jag varken har häst, hund, små barn, aktiviteter att passa eller odlingar...
Att springa och sticka strumpor börjar kännas lite "fattigt", i helgen spånade jag på att KÖPA HÄST men V försökte få mig att förstå att jag måste kunna SKÖTA den också!
Alltså räcker det inte med ladugård? Attans...
Jag som ville ha något tidskrävande! ;) Men flera dagar i veckan har jag ju Idol! ;)

2014-09-05 @ 15:56:37
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag är så imponerad av dina odlingsmödor. Mitt tålamod räcker bara inte till sånt och jag är väldigt avundsjuk på dem som orkar hålla på och kämpa för att få goda och fina växter. Min mamma hade gröna fingrar och slet verkligen med detta så jag vet hur- mycket jobb som ligger bakom en fin skörd av något slag. Jag försökte också för länge sedan, men jag har insett att jag är ett hopplöst fall. Ha en trevlig helg!

2014-09-05 @ 17:01:14
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Gubben

håller med de tidigare inläggen om att man är imponerad över både renovering och odling.

2014-09-06 @ 07:43:37
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Lotta

Vilket klipp! Roligt att köpa växter nu när man kan få fina exemplar för bara några tior.
Jag köpte någon slingerväxt för 3 höstar sedan på utförsäljning, tanken var att den skulle komma i jorden då. Av någon anleding så blev den stående i sin lilla kruka både det året och några till. Fick dåligt samvete då jag såg den i våras knappast kallad växt, men i samband med min trädgårdstappas iordningställande så fick den sig en hörna. Otroligt vad den vuxit i sommar. Så med de goda förutsättningar som råder så bör den klara sig.
Roligt med dina projekt som jag så villigt tar del av.
Önskar dig en finfin lördag!
Jag säger nattinatti :-)

2014-09-06 @ 08:56:15
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: soffie

wow vilket bra pris hoppas nu det smakar med , kramen

2014-09-06 @ 08:59:33
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Pernilla

Hinner ni med all chili? Själv har "sommar-nörderiet" blivit att inte göra något. Behändigt!!
/P

2014-09-06 @ 15:14:07
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: majamyra | It´s all about the details

wow, 20 spänn! Fin hink ju.

2014-09-07 @ 18:33:22
URL: http://www.majamyra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0