Dagens dilemma...

 
Gamla fönster, säger jag bara...
 
Har man inga problem så kan man skaffa sej ett antal såna - sen har man problem så in i h-vete, angående hur man ska göra eller inte göra med dem!
 
Skrapa, kitta om, måla och förse med tätningslister? 
 
 
 
 
 
 
De riktigt gamla är ju fina med munblåst glas och äkta spröjs, men vissa av dem är så ålderdomliga att de har lösa så kallade innanfönster... Och de som är bytta för si så där 30 år sen, har tyvärr fuskspröjsar av det mindre sköna slaget...
 
Vi hade nog tänkt oss att vi INTE skulle köpa fler nya fönster till renoveringsobjektet än absolut nödvändigt - men nu känns det plötsligt NÄSTAN nödvändigt att byta samtliga i hela kåken!? Vi velar hit och dit och kan inte riktigt bestämma oss för hur vi ska göra... <:-)
 
En sak är iallafall säker: Man tappar lätt respekten för pengar när man prisförhandlar om ett byggprojekt av den här digniteten!! Eftersom vi ska låna till hela renoveringen så är alla priser lixom bara siffror på papper... De prasslar inte alls på samma vis som tusenlapparna (man inte har...) i den egna plånboken madrassen!? <:-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

Tyvärr har jag inte mycket att komma med då det gäller råd om byggnationer.
Jag tröttnade på att renovera efter hösten och allt i badrummet... Många trodde ju att det skulle bli ett startskott för vidare projekt men icke. Jag har blivit gammal och slö. Eller fattig och snål? ;)

Du förstod direkt varför kalaset med oss var denna helg och inte nästa. ;)

Nog är det så att uppkörningsdagen är den man som mamma minns mer än själva födelsedagen... Här får hon nog vänta på den dagen en stund till. Men hon kämpar på, med den svåra teorin... Jag propsar på att det bara är en tidsfråga! Hennes liv förbättras ju inte så mycket för att hon har eget körkort ändå så jag tycker inte att hon behöver stressa, för O var det ju en enorm skillnad eftersom han bodde här ute på landet och dessutom hade fotbollsträningar som han inte hann hem till om han åkte bussen.
(Jo, det var dyrt med bensinen...)

2014-03-10 @ 20:27:35
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Pernilla

Min man, som säger att han är en klok snickare säger, att man ska inte snåla med tak och fönster. Kanske är det klokt sagt men jag tycker de gamlar vackra.
/P

2014-03-10 @ 22:20:40
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Lotta

När min dotter och hennes man stod i samma tankar så sa en snickare att byta fönster är en bra investering eftersom de efter bytet sänkte sina elkostnader med massor av pengar. Jag kan intyga att det var en mycket bra med bytet. Huset känns mera tyst och inte lika dragit nu. Jag står i samma dilemma vad det gäller min stuga på Öland men eftersom det nästan bara är sommarboende så är det inte lika viktigt.
Lycka till med era funderingar!

Det är ju i alla fall skolsken ute :-)

2014-03-11 @ 09:00:10
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Lennart O

Morning! Ännu en strålande vårdag har vi framför oss. Tag väl vara på den, till helgen väntas snö! :-(

Att renovera en kåk och låta bli att byta fönster är nog ingen helt bra idé. Kostnadsmässigt är det ju en stor post men det betalar sig nog i längden. Att polttra med gamla till hälften ruttna fönster är ju inte heller så roligt.

Ha det gott!

2014-03-11 @ 09:21:12
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: mimmi

Jag tycker faktiskt att de gamla är vackra och det är inte ofta man får se dom längre:)
kram:)

2014-03-11 @ 16:15:03
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.se
Postat av: Gubben

Visst är det otäckt hur kostnaderna springer iväg vid renoveringar. Fast det sköna är att sedan blir det bra!

2014-03-11 @ 18:27:01
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Chris

Åhhh det är ju så vackert med gamla fönster men jag förstår att det är massor av jobb också

2014-03-11 @ 18:58:10
URL: http://lifeonsecondfloor.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vi ska byta fönster med, våra är från 70talet då det byttes....men det blir bättre isolerat med nya.

2014-03-11 @ 19:44:16
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0