Stackars bin... :-(

 
 
 
 
 
Verkar som att det är så trångt inne i kupan nu att alla inte längre får plats!? För inte sitter de väl ute i regn och rusk för att de är för varma precis!? Igår var det ju inte väder för dem att vara ute och flyga, och samla in pollen och nektar. Men om vi bara hade fått till skattningen i förrgår, så hade de haft nya tomma (men vaxade!) ramar inne i skattlådan att ägna sej åt. De ska ju bygga ut cellerna på dem innan de kan fylla på med honung, och det hade ju varit ett prima inomhusarbete för dem nu när det är regniga dagar... Suck-suck! <:-I
 
Får se om det behagar bli lite bättre väder framåt eftermiddagen/kvällen - just nu regnar det iallafall. Och bina sitter kvar precis som på fotot ovan - det gänget har förmodligen sovit ute i natt. Hoppas de inte blir sjuka och dör!? 8-X
 
Det ligger ju några avlidna på den vita brädan, som ni kanske ser. Det är troligtvis såna som vi råkade klämma ihjäl när vi skiftade bitömmaren mot spärrgallret, och som bina sedan har burit ut ur kupan och lagt där... :-( Även om man försöker att vara försiktig, är det nästan lögn för oss ovana att inte bära oss klumpigt åt då och då. Det är ju hundratals bin överallt lixom - eller rent av tusentals! - som kommer krypandes från alla håll och kanter så fort man öppnar minsta lilla glipa på täckbrädorna, eller lyfter en låda... En av biodlingens stora konster är förmodligen att behålla lugnet och inte bli stressad, när man står med 30 kilo skattlåda i famnen och inte kan ställa den ifrån sej på grund av att bina inte fattar att de måste flytta sej från de ställen som det kommer att innebära döden för dem att vara på när lådan ska ner... 8-X 
 
Dottern har en tid på tandregleringen i Kristianstad idag, så jag ska hänga med henne dit. Så tar vi oss en sväng på stan också när vi ändå är där! Sommar-reorna är väl i full gång!? :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Trixig verksamhet det där med bina. Jaha, sommarrea, vad är det för något? Om det gäller kläder så kan jag knappast sägas vara någon storkonsument. Inte ens till en liten sådan lever jag upp till. Men så ser jag också ut som jag gör. ;-)

Här väntar ännu en dag med intensiv verksamhet. Nu behövs det ju i och för sig inte så mycken verksamhet för att jag ska uppleva den som intensiv. Men min hantverkare kräver assistans med både det ena och det andra. Men om några dagar ska väl den pärsen vara ett minne blott.

Ha en trevlig utflykt till "storstaden"!

2013-06-27 @ 09:02:53
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Rean är rolig. Vi var, av en slump, första dagen på HM rean. Linnen 30,- byxor, toppar 50,- osv. Kula att handla då ju!
/P

2013-06-27 @ 09:08:28
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se
Postat av: annette

En hel vetenskap detta med bin, vi får verkligen hoppas på soligt och varmt väder nu om dom tänker fortsätta att sova ute!
Ha det bra i staden, shoppa loss eller hålla hårt i plånboken, ja det är den eviga frågan;-))

2013-06-27 @ 09:38:27
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Ronnie

Fasen vad det ska tetas för er o bina . Nåja det ordnar sig säkert och vädret verkar ju bli bra i norra Skåne i em.
Kanske det är rea i fotobutiken också o inte bara i klädbutikerna ?? Har de rea på typ canon 50 mm 1,4 så tipsa gärna !
Ha det gott ! Ronnie

2013-06-27 @ 12:37:57
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Bonnfrua

Du hinner med mycket du, både semetertrippar, tandregleringsbesök och försök med att skörda honung!

Grattis till dina fina tetnaresultat, även om det är retligt att missa VG:et på marginalen så har du ju gjort en stor insats ändå.

Apropå Hus-Modern, jag fick ett mail att det är fraktfritt just nu, undrar om det gäller bakstenar också? Har du varit inne och kollat? JAg har en grejja som jag ska visa någon gång, när regn och ledighet samanfaller vill säga. För är det bra väder när jag är ledig, då flyr jag ut ur köket på direkten.

Sitter faktiskt på jobbet nu (host-host).

:-)

2013-06-27 @ 16:37:16
URL: http://www.bonnfruas365-bilder.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Är inte helt bekväm med bin och getingar ska erkännas... Hoppar snabbt ut igen... ;)

2013-06-27 @ 18:47:48
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Lotta

Håller tummarna för att det ska ordna sig för dina små frusna bi.Verkar inte vara så lätt att få ihop det då mycket ska stämma.

Hittade du något i staden? Lilladottern och jag tog en liten sväng in till Kalmar idag då vi körde hem från stugan. Jag hittade en aprikosfärgad liten läckerbit med texten "enjoy the summer" som jag köpte.

Här skiner solen så det kan bli en mycket fin kväll/natt ute på öarna nu när det är dags för jobb.

:-)

2013-06-27 @ 19:38:49
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Carina

Du får väl lov att höra av dig nästa gång ni kommer i de här krokarna....
Kram
....och du, passa så du inte blir stungen av alla bina...

2013-06-28 @ 01:47:31
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0