Husesyn...

 
Som jag nämnde häromdagen, så är dottern och hennes pojkvän intresserade av att byta lägenhetsboendet mot ett eget hus istället. Och igår var de på sin första husvisning - och jag och maken var också med.
 
Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta den upplevelsen... Men kanske med något som att jag har blivit för gammal!? Där ungdomarna ser möjligheter, ser jag mest bara hårt arbete följt av en strid och aldrig sinande ström av nya problem och stora feta fakturor!? 8-X
 
Huset vi tittade på har med andra ord mycket stora renoveringsbehov. Ändå kostar det en halv förmögenhet...
 
Man kan ju alltid leka med tanken att lägga ett verkligt skambud på det, förstås. Men även om man skulle få köpa det billigt (vilket jag tvivlar på att säljarna går med på), så kommer det att bli rejält dyrt i sista änden iallafall, eftersom det är så himla mycket som måste åtgärdas, bytas ut och/eller byggas om för att huset över huvudtaget ska kunna sägas hålla normal svensk standard för året runt-boende... Och det mesta av jobbet lär man få göra själv, för att inte spräcka kalkylen fullständigt... 
 
Ja, ja... Vi får se vad som händer framöver. Har inte pratat med dottern än idag, så jag vet inte alls hur de själva har funderat sedan vi skildes åt efter visningen. Men det blir iallafall inget köp förrän även pojkvännens föräldrar har sett huset - och maken har krupit in i grunden och inspekterat tillståndet där ordentligt!!
 
 
----------------------
 
 
Här hemma kostar ju huset/boendet också en del... Det har till exempel blivit dags att betala för de här:
 
 
 
 
 
 
13 000 spänn... Men jag tycker faktiskt att en upplyst trädgård iallafall nästan är värt det!! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Renoveringsobjekt har en tendens att aldrig bli färdiga. Ju mer man rotar i det desto mer upptäcker man att det är än mer som behöver åtgärdas. Samtidigt rinner pengarna ut i en strid ström. Inget för folk med svaga nerver! Ungdomar i dag har en sorglös inställning till pengar jämfört med oss gamlingar som oftast ses som bromsklossar i "utvecklingen". Allt oftare hör man uttrycket att "pengar är billiga idag" och då gäller det att låns på sig så mycket som möjligt. Bankerna badar idag i pengar och är mycket villiga att låna ut. Få räknar dock med att den nu rekordlåga räntan kan börja att stiga igen, vilket den gör förr eller senare, och då kommer den obehagliga baksmällan. Samtidigt kommer då obevekligen huspriserna att sjunka och som ett brev på posten kommer då bankerna att kräva amorteringar på lånen ned till minst det aktuella värde som huset då representerar. Detta scenario varnar ju många seriösa fristående ekonomer för.

Ha det gott!

PS. Varför har bankerna så mycket pengar idag kan man ju fråga sig? Dels beror detta på att bankernas lönsamhet är oförskämt hög, men huvudorsaken är att även de flesta företagen badar i pengar på grund av att det idag saknas räntabla investeringsobjekt. Företagens pengar hamnar dels hos bankerna och dels hos aktieägarna som ofta tilldelas oskäligt höga aktieutdelningar.

2013-12-11 @ 09:37:17
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Jag minns att när vi byggde vårt hus, tyckte många att det var galenskap. Att ta så mycket lån osv.....
Är likadant idag men idag är det fantasi priser. Det finns ju liksom ingen möjlighet i världen att betala tillbaka. Men det är på något sett inte meningen, eller?
/P

2013-12-11 @ 12:43:49
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Herr Nilssons Fru

Vad spännande för ungdomarna. Eget hus. Haha jag minns när vi kollade vår gård - jösses. Där slet vi i 4 år sedan MEN VAD FINT DE BLEV. De som köpte det är supernöjda. Här ligger vi lite lågt ännu o här kan man bo som de är.

Vänta här nu. Var de en elräkning eller själva lampan o arbetet att få den på plats. Var de elräkning så antar jag den var för många månader:)
Snygg lampa o ja, jag har mycke lyse ute, de e det värt.
Kramiz

2013-12-11 @ 13:23:29
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Anki

Hej
nix, vi rev upp golvet o kollade läger o la nya nya golvskivor o nytt golv på den del av huset där inte jordkällaren var under. En av grabbarna gjorde sitt golv i huset från början, dvs han rev upp allt och började från början o gjöt platta med golvvärme, en aning jobbigt då man måste gräva så för hand, grävmaskiner går ju inte in genom dörrar o fönster :) Kramiz

2013-12-11 @ 18:01:55
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Men de har ju lite tid för sig att renovera. Vi är inte klara ännu :-)

2013-12-11 @ 19:45:07
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Malin B

Jag uppskattar också ljuset så de pengarna tyckte jag att in investerade bra! =)
Det är alltid klurigt det där med husköp. Inte alltid att vara efterklok först eller hur jag ska säga. Jag har ju aldrig behövt "tänka till", åkt på en räkmacka hela livet. ;) Eller? Hm...
Det är nog lite typiskt hur som helst att "se" saker från olika sätt. Man är ju i olika faser och tycker att olika saker är viktigt. Kanske lite tantvarning att tänka praktiskt/ekonomiskt och inte bara se alla "möjligheter".
Bra att få experthjälp iallafall.
Erfarenheter ger ju allt.

En smidig svärmor han har, grabben din. =)
Börjar de brukar de hålla på...

Här har vi inte fått räkningen från elektrikern på badrumsprojektet ännu... HAR påtalat att vi GÄRNA tar den. Vill veta vad hela härligheten slutar på men jag ser ut att få vänta...

2013-12-11 @ 22:05:21
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Soffie

Spännande det du berättade om de där som kollade in brunnslock, tänk vad man kan hitta på å just brunnslock måste ju finnas massor av,
Vad bra att ni och pojkvännens föräldrar är med och inspekterar huset, kramen

2013-12-11 @ 22:22:32
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Lotta

Lite kul är det allt att kolla hus. Men det där med att se olika på saker kom jag så väl ihåg när pappa var med för att kolla på ett ställe som jag var intresserad av. Pappa slog ifrån sig med händer och fötter medan jag tycket tvärt om. Vi köpte det sedan iallafall. Jag har även varit med sonen på några husvisningar så nu kan man ju se det från båda hållen. Inte utan att man förstår farsan och vad han menade också......:-)

Lycka till med husplanerna, ska bli spännande att höra hur det går för ungdomarna.
Och hur det går med dina hemligheter....!!!??

Sov Gott!

:-)

2013-12-11 @ 22:54:19
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Inga M

Stora renoveringsbehov låter avskräckande. Det kan vara klokt att försöka ha med en bygg-gubbe och kolla på huset före köp, någon som har lång erfarenhet i branschen och som kan göra en kalkyl på kostnaderna mellan tummen o pekfingret i alla fall. Att göra om i hus är nästan alltid dyrare än man tror, särskilt om det gäller våtutrymmen typ tvättstugor, bad och även kök. Takomläggning är dyrt. Vatten o avlopp är också kostsamma att åtgärda, liksom fukt genom grund / källare. Jag vet för vi tycks alltid hålla på med sånt ;-), dock inte i det egna huset.

2013-12-12 @ 06:07:30
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0