Naturfotofestival...


Var till Hässleholm en sväng i förmiddags, och kollade in den där fotofestivalen som jag nämnde igår.

Inte fullt så intressant som det lät, måste jag faktiskt säga. Men jag är kräsen, bör väl tilläggas. Hade väntat mej både mer och bättre, men samtidigt var det absolut inte bortkastat att åka dit. Jag tror jag har sparat minst trettiotusen spänn på att göra det!? ;-)

För det fanns ju lite prylar att titta på, och även testa. Och tänka sej - det enda jag kände efter att ha provat ett macroobjektiv, var att det är mycket häftigare att titta på en myra genom en närbildslins på ett 200 mm´s teleobjektiv (läs min befintliga utrustning för dylikt fotande) än vad det gjorde att sikta på en prislapp med ett 100 mm´s macro. Det hjäpte inte ens att macrot satt på en Canon EOS 1D Mark IV! ;-) Okej... Kanske att det hade gjort skillnad om det hade funnits insekter till hands i försäljningsståndet - men å andra sidan fanns det inga smaskiga festivalpriserbjudanden heller, så! >:-)

Nä, köplusten dog på fläcken där - faktiskt... Och lika bra det - för det finns andra hål att stoppa pengarna i... (Tex i en ny avloppsanläggning. Hm! <:-I).

Resten av pengarna jag har "sparat" i utrustning som jag nu känner att jag absolut inte behöver, gäller ett 300 mm´s teleobjektiv. Fanns både ett sånt och ett 400 mm´s uppmonterade på gigantiskt stora, stadiga och skitklumpiga stativ. Fast allra klumpigast var ju objektiven själva, förstås. Bevare mej väl för att släpa omkring på såna! 8-X Och när ett 300 mm´s sitter på en fullformatskamera så kommer man faktiskt inte närmare motivet än vad jag redan gör med mitt 200 mm´s, tack vare att jag kan tillgodoräkna mej en brännviddsförlängningsfaktor på 1,6 eftersom jag har en crop-kamera. (200 x 1,6 = 320).

Nu skulle ju i och för sej ett 300 mm´s tele på min kamera ge en brännvidd motsvarande nästan 500 mm för en fullformatskamera, men jag avstår gärna det eftersom objektivet som sagt var är ganska stort och klumpigt och troligtvis skulle kräva att jag alltid hade stativ med mej...

(Här hittade jag en någorlunda lättfattlig förklaring till brännviddsförlängningfenomenet, om någon vill veta mer).



Givetvis fanns det en fotoutställning också, som jag (lika givetvis!) kollade in. Det var bland annat många fotoklubbar som passade på att visa upp några av sina respektive medlemmars alster, och överlag tycker jag att det var fina foton.

Men... Och nu vet jag knappt hur jag ska formulera mej för att inte bli alldeles missförstådd - men, jag tycker faktiskt att den här typen av fotoutställningar ganska snabbt blir trista och enahanda att titta på!? Det är liksom vägg efter vägg med ungefär lika dana foton - eller tavlor, kanske man hellre ska säga, för alla är ju snyggt inramade och de flesta har även en glasskiva framför sej. Samma motiv, samma perspektiv, samma bildbehandling (i detta fall nästan ingen alls, för det är ju gu´ bevars naturfoto det gäller - och i det sammanhanget är Photoshop bland det mest onaturliga som finns! Typ...). Bitvis var det faktiskt bara den lilla skylten under varje tavla, med fotografens namn, som var skillnaden... <:-I

Naturfotopolitiskt korrekt, och punkt slut liksom. Men det är kanske inte så konstigt efter Terje Hellesö-skandalen i höstas - det är helt enkelt iskallt just nu att vara personlig och leka fram en egen bildstil. Iallafall om man kallar sej för naturfotograf... X-(

Tur att jag inte gör det!! ;-) Jag ser mej som en fullständigt oseriös om än entusiastisk amatör, och framförallt:

Jag gör precis vad jag vill med mina foton! :-D



/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Jane

En himla tur att du gör som du vill med dina foton! Annars hade du varit som "alla andra" vilket du inte är. Det är en glädje att se dina bilder :)

Tur också att du sparade pengar, he he, det hade nog inte jag gjort ... här gäller det bara köpa, köpa ;)) Vet alldeles för lite om det där med brännvidder osv men det jag vet är att jag nog inte skulle orka fota om jag var tvungen att bära med mig både stativ och tunga objektiv. Räcker så bra med mitt 300 :)

Förresten så kommer Ängelholms kommun använda en av mina bilder till deras policy angående staket. En från byggnadsnämnden hade hittat min bild på bloggen och skrev och frågade. Kul! De får låna bilden bara mitt namn står med.

2012-03-17 @ 19:59:13
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Ja, jag ska då inte investera i nåt skittungt objektiv! Jag gillar inte ens att släpa runt på Sonyn med 50mm på... Och sån tur att man har en blogg där man kan visa foton som man vill. Ser att hon ovanför lånat ut en bild, det har jag med! Till en professor emeritus i Uppsala som skrev om tuberkulos hos kor...Haha!

2012-03-17 @ 20:39:27
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Therése

Vad bra att jag itne åkte dit! Funderade på att släpa med mig ungarna men tanken självdog, vilket jag är glad för. Jag tror nämligen att jag håller med dig även om jag nu inte set bilderna. Fina bilder utan att bli personliga - tråk. Dina bilder är allt annat än tråkiga, så hit in kommer jag gärna och tittar :-) Sparar ju bensinpengar :-)

2012-03-18 @ 07:45:12
URL: http://www.vilja-vara.blogspot.com
Postat av: Bonnfrua

Men vad bra att du berättade hur man "sparar pengar" på de grejer jag faktikst har!!!

dax att gå ut i solen som försöker komma igenom molnen och nu fick jag lust att använda närbildslinsen också, det är ett tag sedan! Tack för din insperation!

2012-03-18 @ 13:51:02
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: annette

Ibland är det väldigt bra att gå på ngt sädant som Du gjorde nu, grejor man funderar och längtar efter kan då som i Ditt fall bli sådana grejor man avstår från utan att ha någon längtan kvar!

Och det är ju så mycket roligare att göra som man vill med bilderna, ingen kan ju anklga vare sig Dej eller mej för fusk då vi inte utger för att göra annat än det vi gör!



annette

2012-03-18 @ 17:42:58
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Men VET DU! Det är Preciiiiiiis det som gör dig unik! Det är preciiiiiis DET du ska sticka ut med!

Att du inte är som alla andra "naturfotografer".

Herre jösses människa - du skulle kunna skapa dig ett namn inom det här på 15 minuter en kvart ungefär just för att dina bilder är så härligt annorlunda!



Dom andas natur och närhet men på ett utstickande sätt som gör att man SER DOM! För precis som du säger ang. den där utställningen så slutar man ju att titta om allt ser lika ut.... visst? Du har ett fantastiskt bildseende och jag önskar jag hade si så där 10% av det för att rocka mina bilder lite oxå... känner mig ohyggligt vanligt tyvärr... och att vara vanlig kommer man ingenstans på... :(



Lite avis att du hade så nära att åka dit, tänkte just att det är dåligt med sånna där trevligheter här uppe i kalla nord. :)



Hm, macrolins på 200-at menar du.... synd att mina närmbildslinser är lite för små, man kanske skulle ta och byta upp sig lite? Har ju visserligen ett macroobjektiv som jag är riktigt nöjd med, men ändå liksom... ;)

2012-03-19 @ 08:49:32
URL: http://lisainkywings.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0