Höstiga motiv - och vissa idéer som man kan få...


...när det typ regnar för mycket!? 8-)





Färgerna i bilderna ovan är justerade med hjälp av bildbehandlingsprogrammet Picnik!

Effekten jag har använt i programmet kallas för cross process.

Det är ursprungligen en teknik man kan använda när man framkallar film från analoga kameror, för att få mer kontrast samt en färgförskjutning. Men nu mera kan man alltså få fram effekten på digitalt vis också, genom ett simpelt knapptryck... 

Och för närvarande sysslar jag just med att hitta på diverse simpla sätt att "balla till" mina foton på. :-) Fast det handlar då inte i första hand om att trixa med dem efteråt, utan att skapa effekterna redan vid fototillfället.

Tror minsann att den där Terje faktiskt HAR inspirerat mej en del!? :-D



Fotot ovan är taget tidigare i morse, och kommer här så gott som dirkekt ur kameran - det är bara aningens beskuret, samt storleksanpassat till bloggen, lite uppskärpt och försett med ram och namning. Nedan samma foto efter lite bildbehandling - utförd ungefär i samma stil som jag hade gjort med detta foto från igår, eller detta från förra veckan.



Jag ville ha ännu gladare färger än vad det var i originalet, och något större skillnad mellan skarpt och softat, så därför "terjde" jag lite på gränserna för vad som är naturligt... :-)

Hur som helst är det alltså inte bildbehandlingen jag experimenterar mest med nu, utan sånt man kan göra redan vid exponeringen. Ska jag vara riktigt ärlig (och det är väl bäst, nu när jag delvis har kopplat det här inlägget till Terje Hellesö...), så ska det hela även mynna ut i en slags insikt i om jag verkligen behöver en lensbaby!!! :-D

För tillfället är jag helt såld på effekterna man tydligen kan få till med de lite mer avancerade såna objektiven... 8-) Men man kan få till en hel del roligheter med sitt vanliga objektiv, om man håller/sätter något genomskinligt framför det. Till dillfotot använde jag en glaskupa. Det är den som orsakar det lite blurriga och bågformade intrycket. :-)
 
/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Yvonne

Haha, göra en Terje...det får han nog höra länge. Men du planterade ju inte in en nyckelpiga i dillen ;) Jag är inne i Picnik alldeles för sällan, det är ett riktigt kul program. Jag har ju en hel del effekter i Photoscape också, men kuligast är ju om man kan få till det direkt i kameran som du säger. Snurra på kameran när man klickar kan man också göra...eller zooma samtidigt! Höstliga hälsningar!

2011-09-22 @ 11:30:01
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

Det var svårt att välja .. vilken man tyckte var bäst..före eller efter.. först . så tyckte jag att före bilden var bäst ..men efter en stund.. blev man lite tveksam :)

Man kan hitta på mycket när det regnar ute och de första bilderna här tyckte jag var kanon bra .

Just nu .. regnar det inte .. och igår på eftermiddagen hade vi sol ..men det blåste så in i norden..men vi åkte ju ut ändå ... När vi var hemma vis 20 tiden .. dröjde det inte länge innan det började regna .. så man var ju tacksam för att det först började då :)

2011-09-22 @ 11:43:47
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Bonnfrua

Oj, vilka maffikga effekter du får till både med och utan redigering!!! Imponerad är bara förnamnet.

Den där blomkålssvampen, den ser nästan lite läskig ut. :-)

Du frågade om andra mjöliga potatissorter och jag frågade MAken. Melody finns det någon sort som heter, han odlar visst den i år för första gången. Men det brukar ju kunna stå i affären om den är fast eller "lös" vår kära knöl.

2011-09-22 @ 17:15:00
URL: http://www.bonnfrua.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hos dig gillar man hösten, fina foto :-)

nu skiner solen hos mig och det är alldeles alldeles underbart. Kameran fick följa med till jobbet inatt, tänkte ta lite fina foton på soluppgången men den lyste med sin frånvaro. Provar inatt igen:-)



Ha en bra kväll!



:-)

2011-09-22 @ 17:48:09
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Jane

Du är verkligen påhittig och duktig fotograf! Klart du ska ha en Lensbaby ;)) Tänk vad du skulle kunna göra med den!

Mina drömmar om nya kameragrejor får ligga på is ett tag ... ska troligen byta bil, har hittat ett "fynd" hoppas jag :)

2011-09-22 @ 20:18:43
URL: http://www.janesmax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0