Same shit but different...


Det här är en glasskula i våffla för 20 spänn i Rättvik:



Och det här är en "likadan" till samma pris, fast i Hässleholm:



Förutsatt att man inte tänker på figuren, så är det väl ingen tvekan om vilken man väljer!? :-D

Och det häftiga är att i Hässleholm är en kula egentligen två skoptag i glasslådan, så därför kan man "dela på" kulan och få två smaker istället för bara en!

Så... Otto-glasskiosken på Torget i Hässleholm! Missa INTE den om ni turistar i närheten!!! :-)~

------------------------

Ett betydligt svårare val är det att bestämma sej för att förnya/komplettera kamerautrustningen eller inte... Pjuh!! 

Största anledningen till att jag åkte till Hässleholm igår var nämligen inte alls glassen, utan att jag ville se och känna på en Nikon-kamera. :-) Nu fanns det tyvärr inte en lika duktig och engagerad försäljare på Expert där, som vad det gjorde på Mattssons Foto i Lund... Men det jag såg, och delvis själv kunde räkna ut, var väl hur som helst ungefär följande:

- Nikon D7000 verkar vara en riktigt kompetent kamera!

- Den känns dock lite kantig och obekväm att hålla i, och är den inte rätt plastig också...? (Precis som jag upplever att Canon EOS 60D också är...)

- Jag tvivlar starkt på att jag skulle kunna bli vän med knapparna på en Nikon (oavsett modell), för de sitter ju inte alls där jag är van vid att ha dem!? 8-X

Summa summarum: Jag har nog kommit så långt i planerna, att jag åtminstone kan utesluta att byta märke!? Alltid något! <:-)

Så det blir ganska säkert en Canon igen... Undrar när de planerar att släppa nästa EOS-semiproffsmodell, och om isåfall DEN kommer att vara nåt för MEJ??? 8-)

/AnnaKK


PS! Behovet för makens del, att ha ett annat objektiv än 70-200 på 40D:n på folkracetävlingen nu på lördag, har löst sej! Han ska nämligen inte alls fota då, utan vara funktionär! ;-)

Tur det, kanske... För nu när jag har läst på om det objektivet som vi funderade på, så känns det faktiskt inte som om vi skulle bli helt nöjda med det...? :-I För att vara ett så pass dyrt objektiv (ca 10 000 spänn) verkar det inte prestera riktigt vad man tycker att man faktiskt kan förvänta sej - iallafall inte när man läser flera av dessa recensioner!? Hå-hå-ja-ja... DS!






Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Några problem med exklusiva kameror har jag dessbättre inte. Mina problem, eller snarare mitt, ligger så att säga på ett högre plan, nämligen en läckande takränna. Denna måste jag nu försöka åtgärda innan det hotande regnet begynner. Rännan borde givetvis bytas ut men det låter sig knappast göras under rådande semesterperiod. Så det blir att ta till det undergörande silikonet, som bekant kan användas till lite av varje.

Har fått rapporter om att det var fint väder på västkusten i går, kanske det är där man borde vara.

Ha det bra!

2011-07-21 @ 08:37:35
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Morten Pedersen

Vi kommer jo fra ferie i Danmark og der var det ingen problemer med størrelsen på isen. Der var ALLE store med all slags tilbehør.

2011-07-21 @ 09:02:58
URL: http://foto.dv.no
Postat av: Malin B

Men så bra, nu sparar ni ju tio tusen på lördag! ;)

Jag kan ju inget om varken folkrace eller bilar men det vekar som om fotofolk är uppdelade i ena eller andra märket. ;)



Något som jag däremot är väldigt duktig på är GLASS. Att äta då... Såklart jag åker till Hässleholm. Jag och tösen har blivit "frälsta" i god pistageglass men det var inte så lätt att finna. På Öland lyckades vi hitta det och någon gång hade de små söta (dyra) byttor i vår Ica-affär.

2011-07-21 @ 09:35:01
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Bonnfrua

Byta märke är nog svårt när man väl vant sig vid kameran... Men i vilket fall som helst så trivs jag med min Nikon (1½ år gammal). Och budgeten innehåller inga nya objektiv utan snarare nya skolkläder, skor, ryggsäck, regnkläder.... det är väl ungefär samma summa i slutänden. Typ. :-)

2011-07-21 @ 09:36:21
URL: http://www.bonnfrua.blogspot.com
Postat av: annette

Valet av glass för en "Glassoman" blir inte svårt, Hässleholm givetvis!

Desto svårare val detta kamerautrustning, själv kör jag ju Nikon 90, började med Nikon en gång i tiden och det blir nog oftast så att man vänjer sig vid kanppar osv.

Nikon D90 är inte så plastig tycker jag, funderar inte på ny kamera i sig, däremot vill jag utöka med objektiv, men det gäller att läsa precis som Ni gjort om "makens" önskan, inte alltid så bra som man tror!

Kanske bättre att vänta lite med ett val och invänta något nytt, Ni får "slåss" så länge!!



Ha en bra dag!



annette

2011-07-21 @ 09:41:14
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com
Postat av: Jane

Men vilken skillnad på glass-storlek :/ Det var inte mycket man fick för 20 kr i Rättvik ...

Finns det inget billigare objektiv du kan ta ist.? Sigma brukar ha rätt bra, ofta i samma klass som original, iaf enligt fototidningarnas tester. På Cyberphoto.se finns oxå tester på de flesta objektiv. :)

2011-07-21 @ 11:03:06
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Så är det i glassvärlden!!!



Folk frågar ofta mig om vilken kamera de ska skaffa, speciellt när de vill uppgradera sig från kompakt till system.

Och visst kan jag skämta om att bara Nikon gäller, och i pressvärlden leder just nu Nikon. Men så har det inte alltid varit, och så kommer det inte alltid vara. Tidningar kan byta hela utrustningar till deras fotografer, men som privatperson gör man inte det i ett nafs.



Själv har jag haft Nikon sedan 1970-talet då jag köpte min första. Då var Nikon ledande.

Sen kom autofokusen. Jag var helt inne på att nu byta märke till Canon, men klev ut ur affären med en Nikon F-801:a. På grund av alla objektiv och tillbehör jag hade för Nikon, som fortfarande fungerar på Nikon (även om det inte är autofokus på de äldsta...) Och så fortsatte det.

Så jag har varit både modern, omodern och nu modern igen, men alltid haft Nikon.



På jobbet har vi Canon. Men som du säger så blir alla reglage och knappar helt bakvända, så för att kunna jobba (utan att behöva tänka teknik) så jobbar jag alltid med min egna utrustning även för tinninga.



Du märker vart jag vill komma?

Skomakare, biv vid din läst. Trivs du med Canon ska du fortsätta. Speciellt som att ni ska behålla en i familjen. Att kunna låna grejor av varnadra är väldigt viktigt och ekonomiskt.

Så leta hellre på begagnatmarknaden efter profsigare modeller till bra priser som inte är "plastiga". Det finns så otroligt många människor som "bara måste ha det senaste hela tiden". De säljer ju det näst senaste...



Upps blev visst en roman här... :-)

Rådet till alla som frågar mig är enkelt.

-Vilket märke har dina fotkompisar, säger jag alltid! Det märket rekomenderar jag.

Kvalitéten hos Nikon och Canon är bägge i topp!

(oftast gäller frågan mellan Nikon och Canon alltså!)



Så är det i fotovärlden!

Lycka till!

2011-07-21 @ 11:55:52
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0