Besynnerlig farkost... 8-)


För ett tag sen lärde jag mej att det finns något som heter gyrokopter... :-) En korsning mellan flygplan och helikopter, typ.

Om man istället tänker sej en trevägskorsning mellan båt, vindsnurra och drake - så skulle avkomman kunna se ut så här:



Ja, inte bara skulle kunna, förresten... Denna farkost finns verkligen!

Jag har aldrig sett nåt galnare, tror jag - inte som kan flyga iallafall!! Ultralätta flygplan brukar ju vara - just det! - lätta, men det här ser ju ungefär hur tungt och åbäkigt ut som helst!?

Jag fattar INTE hur denna farkost kunde flyga så som den faktiskt gjorde!?!



Möjligen var gummibåten fylld med helium...? 8-D

Hur som helst så drog den ett antal repor på onsdagmorgonen över Mörtsjön som vi campade vid, och när vi en stund senare satte oss i bilen för att åka in till Härnösand (tror vi hade 3 mil dit?) så såg vi den precis lämna sjön och försvinna bort över skogen... 

Framme i Härnösand parkerade vi bilen alldeles i närheten av en kaj, och gick för att titta lite på båtarna som låg där. Vad ser vi då???

Kolla noga "flugpricken" som pilen pekar på:



Minsann, om inte gummibåten för utom att kunna flyga även var snabb - för den måste ju ha hållt nästan samma hastighet i luften som vad vi höll med bilen på E4:an!?!

Eller kryllar det möjligen av såna här "ufon" i Norrland...?

Fast jag är dock rätt säker på att det ÄR samma som vi såg vid Mörtsjön:



Nu bara måste jag googla lite, och se om jag kan hitta detta - eller ett liknande - "flygtyg" nånstans på nätet!! 8-)

/AnnaKK





UPPDATERING:

Här hittade jag en sida med lite mer info osv! Ja, det är väl bara till att boka en egen flygtur nu!? ;-)







Kommentarer
Postat av: mimmi

Nej tack .. ALDRIG i livet de skulle få upp mig i en sån farkost .. brrr.. jag skulle få mardrömmar om jag visste jag skulle upp mi en sån :) Jag har aldrig sett något liknande så det var jätte kul att se dessa bilder .. och nu har man åter igen fått lärt sig något nytt .

Jag fick se ett UFO idag faktiskt

2011-07-16 @ 19:49:45
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Jen

Vad coolt! Något sådant har man då aldrig sett! :)

Jag skulle förvisso inte vilja sitta i en själv men det såg rätt så rofyllt ut. :P

2011-07-16 @ 21:24:48
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Haha, möjligtvis åka en tur i den när den landat ;) Har aldrig sett nån sån, däremot flyger det omkring en sån där fallskärm med motor...glider nånting heter en sån. Kvällen på cafet var kul, men medans andra sprang omkring i skyhöga klackar och nästan inget mer hade jag tröja..jacka..men faktiskt inte vantar!

2011-07-16 @ 22:52:49
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin B

Jag som trodde att DU hade uppfunnit något, trixat med bilderna på något vis...

2011-07-17 @ 00:10:17
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Nepp, ingen flygtur för mig.

Räckte gott med helikopterturen för en tid sedan.

Men fräckt att ha sett den!

2011-07-17 @ 01:04:19
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/
Postat av: Jane

Han landar ju i alla fall mjukt med den där gummibåten under sig :) Jag promenerar hellre några mil än sätter mig i en sådan där!

2011-07-17 @ 09:38:02
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Lisa - InkyWings

jösses, jag tyckte gyrokoptern var illa nog. ;) Njet, sätter mig nog inte i en sån där, det får nog allt vara lite större flygplan tror jag. :)



Åhh, det där stora gråa huset du fotat i förbifarten såg läckert ut - vill oxå ha! Undra om man kan åka dit och hämta det? hehe....



Skoj att följa med på er resa lite, blir lite sugen på en tur norrut, kanske får bli så nästa sommar.

2011-07-17 @ 21:13:18
URL: http://lisainkywings.se
Postat av: Ann-Marie Ericsson

Hej!

Jättefina bilder du har. Googlade efter "broar över Ångermanälven" och kom till din blogg.

Döm dock om min förvåning, fast egentligen inte, när jag ser bilden på denna flygande farkost som jag tycker är jättehäftig men blir inte förvånad över att se en sådan längre. Det är nämligen min bror som flyger. Han är bosatt i Härnösand och flyger i stort sett varje dag som vädret tillåter och allt som oftast upp mot Höga kusten.

Han väcker stor uppmärksamhet vart än han är, fast han gillar inte uppmärksamhet, men man får nog skylla sig själv om man flyger med en gummibåt...och nej den är inte fylld med helium. Sedan är det betydligt närmare luftvägen från Mörtsjön tilll Härnösand än E4.

Tack för mig, må så gott

2011-10-03 @ 00:11:37
Postat av: annette

Men så bra att Du fick den här kommentaren och talade om det för oss, för det här inlägget har jag missat totalt, var kanske på semester när det var aktuellt!

Jag skulle givetvis flyga med om jag finge chansen, älskar ju allt som heter flyga. Försökte t.om som barn att "flyga" ner för en hoppbacke, hur det slutade.

Ja ett av många besök på akuten som barn, inget brutet men blev visst ihopsydd lite här och där;-))



annette

2011-10-03 @ 19:13:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0