Tema52 - Ljus


Det första uppdraget i den nya fotoutmaningen jag har antagit, Nollans Temas52, är att tolka ordet "ljus".

Att fotografera betyder ordagrant, översatt från grekiska, "måla med ljus" - så därför letade jag bland mina januarifoton efter något som på något vis skulle kunna återspegla det fenomenet... Det verkade som om januari hade varit ganska solfattig, men till sist så hittade jag ett foto på en entita som sitter vid mitt fågelbord och får solen "målad som ett brett penseldrag" rakt över sej.

I original tycker jag egentligen att skuggan som faller över halva fågeln är störande...



...men till det här temat kan den istället ses som en tillgång; en slags brygga mellan ljus och mörker. :-)

Jag valde att konvertera mitt tema-bidrag till svartvitt, göra det mörka på fågelbordet mörkare, ljusa upp och "sudda till" bakgrunden samt lägga på en svart ramliknande vinjettering - allt för att få det vita fågelbröstet att framträda och lysa maximalt.



Dock hoppas jag att det sist och slutligen är det vid det pyttelilla ljus-blänket i fågelns öga, som din blick både fastnar och dröjer sej kvar...? :-)

Nu ska det bli väldigt spännade och roligt att under det kommande året (de 52 veckor som utmaningen pågår) få lära känna de andra deltagarna lite mer, få se deras foton och inte minst få utbyta lite tankar och åsikter om varandras olika idéer och tolkningar!

/AnnaKK





Uppdatering:

Har nu redigerat om efter förslag från tema-deltagarna, och då ser bilden ut så här:











Kommentarer
Postat av: Lena Rollmar

Fin presentation. Det känns som att fågeln sitter i en strålkastarstråle och det verkar som att den trivs ganska bra med det!

2011-01-30 @ 19:03:20
URL: http://rollmar.blogspot.com
Postat av: Jane

Det låter som en kul och givande grej - att få lite respons på sina bilder är bara lärorikt tycker jag :)

Din lilla entita blev bra i sv-vitt :)

2011-01-30 @ 20:12:33
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Tezzue

Vilken fin tolkning...gillar hur han kommer fram från mörkret, in i solskenet; lite som vi alla gör när vintern börjar ta slut o våren närmar sig!

2011-01-30 @ 20:15:41
URL: http://notalwayspictureperfect.blogspot.com
Postat av: annette

Blev verligen en annorlunda bild i positiv bemärkelse efter Din redigering, gillar verkligen hur Du fått ljuset att framträda och visst ser jag det lilla blänket i ögat.

Ni verkar inte vara så många i gruppen, så då kanske det fungerar att Ni har utbyter lite mer tankar och åsikter än i andra utmaningar!



Ha en bra måndag!

annette

2011-01-30 @ 20:32:41
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Maria Berg

Ljus kontra mörker, skugga kontra ljus.

Det är reflektionen i ögat man vill åt, kanske att man skulle "målat" dit lite mer vitt.

Känner att bilden blir mer ljus av att vara i svartvitt.

Bröstet på fåglen i det ljusa området blir lite sönder frätt, kanske skulle mörkas ner något.

/MB

2011-01-30 @ 21:54:08
URL: http://alltkangronska.blogspot.com
Postat av: Therése

Jag hade tänkt skriva att jag håller med dig om att skuggan i färgbilden är lite störande, men ju mer jag tittar på den så känner jag att jag nog gillar färgbilden mer än den svart-vita. Jag tror att det beror på att man ser strukturen på fjädrarna bättre på färgbilden, plus att jag gillar själva färgerna, på till exempel bakgrunden. Om man hade bättrat på blänket i ögat på orginalet, tror jag attden lätt hade kunnat konkurrera om blickfånget.



Roligt att se hur alla tolkat tema olika, det ska blir riktigt kul att följa dig lite mer regelbundet igen!

2011-01-31 @ 06:07:29
URL: http://www.vilja-vara.blogspot.se
Postat av: Jenny

Det första jag tänker är ärligt talat: Wow, hon har lyckats ta en skarp bild på en fågel, haha! Något jag aldrig lyckats med (om man bortser från pelikaner och Maraboustorkar i Afrika då vill säga).



Tycker definitivt att bilden gjorde sig bättre som svart-vit. Jag tycker även att kompositionen i bilden är bra. Tyvärr är de ljusa partierna på fågelns bröst som någon skrev ovan utfrätta. Jag tycker dock inte alltid att det är något negativt om man är ute efter en stark effekt i en bild. I det här fallet hade jag nog dock valt att mörka ned partiet något...

2011-01-31 @ 10:24:17
URL: http://envirosheila.blogg.se/
Postat av: Nollan

Jag håller med dig om att skuggan inte alls blev lika störande i den s/v bilden, ger mer intryck av att fågeln skulle ha ytterligare en färg. Att du ljusat upp bakgrunde gör den mer homogen och gör att fågelautomaten ger en naturlig "inramning" till fågeln vilket jag gillar. Lite mer tveksam till den pålagda vinjetteringen då jag tycker den "stänger in", hade föredragit att fågeln fått blicka rakt ut i ljuset och det okända. Håller med ovanstående att bröstet blir lite utfrätt, vilket gör att fjärderstrukturen försvinner och att det drar blicken från fågelns ögat och det lilla blänket där (som du ev kunde ha förstärkt lite som någon skrev).

2011-01-31 @ 21:02:00
URL: http://absolutanollpunkten.wordpress.com
Postat av: Rajson

Gillar verkligen din s/v konventering.Fågeln kommer fram betydligt mer i din nya version.står riktigt ut i ljuset. Men jag hade nog inte uppfattat spelet mellan skugga o ljus lika bra utan att ha kikat på orginalfotot. Kanske beror det mest på min okunskap när det gäller fåglar!

Kan inte bestämma mig om den mörka vinjenetering lyfter el själper bilden. Beror nog lite vilket uttryck man är efter.

Ska bli kul och följa dina inlägg i detta spåännande utmaning.

Ha det gott!

2011-01-31 @ 21:17:23
URL: http://rajsons.blogspot.com
Postat av: LissenTo

Tycker om din presentation och tanke med bilden!



Tycker också att bilden gör sig väldigt bra i sv. Fågeln "lyser" upp och ger känsla av att vi går mot våren. Ser fågelns glimt i ögat mer, när jag tittar ifrån vänster i bilden (har märkt att vissa av mina bilder är så också).



Tack för dina åsikter, vet inte själv vad jag ska tycka om det ljusa i min bild. Ger lite "spänning", kanske?



Ha det så gott.//Lissen

2011-02-01 @ 21:43:16
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Mattias

Helt klart, svartvitt ska det vara :-) Tummen upp!

I övrigt har du nog redan läst vad som eventuellt skulle ha kunnat förbättras.

2011-02-01 @ 22:04:55
URL: http://foto.shattapp.com
Postat av: Viktoria

Min första tanke var, wow skarp fågel - det är ju ofta full fart på dem tycker jag. :)



Jag röstar på svartvitt, jag gillar skuggor och ljus i den. Håller med flera andra här om det utfrätta partiet på bröstet och skulle gärna se en version utan vinjettering.



Tummen upp här med.

2011-02-03 @ 23:25:53
URL: http://morrdrakens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0