Macro med närbildslins...


...kan se ut så här:



Canon EOS 450D + Canon EF 50mm f/1.4 USM + Närbildslins +4 dioptri.

Kamerainställningar; Bländare 2,5 och slutare 1/2500 respektive 1/4000. Sen har jag som vanligt micklat en del med fotona i datorn i efterhand, typ förstärkt färgerna och dragit i nivåreglagen...

Nån som kan identifiera växten, förresten!? ;-)

Fick ett tips om att använda live view vid macrofoto - det ska bli mycket lättare att se var nånstans man har skärpan om man gör det. Jag har aldrig testat, och knappt nånsin använt live view på systemkamerorna över huvudtaget, men det får jag ju se till att göra nu då. Man ska tydligen kunna zooma in delar av motivet på skärmen, och därmed se allting mycket bättre och tydligare än i sökaren. Frågan är om man kan hålla kameran ordentligt stilla när man då inte längre kan ta stöd mot ansiktet och så där...? Skadar förmodligen inte att använda stativ också! :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: yvonne

Jamen det där är ju en..en...ööhh..en MACROLINSUS CANONISARIUS ;) Nu går jag också i väntans tider...på linserna!



Liveview använder jag rätt mycket faktiskt. Inte vid "vanliga" bilder, men jag har ju macrofunktion på de andra kamerorna och när man är en cm från motivet är det INTE lätt att titta i sökaren ;) Och på Lilla Blå finns ingen sökare...

2011-02-22 @ 08:51:51
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Anki

Nääääääääää,,,jag tittar o tittar men nix...ser inte vad det är för växt.



Kramiz

2011-02-22 @ 08:56:50
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Jane

Oj, det där var verkligen närbilder ... men vad det är för blomma kan jag absolut inte komma på. Kanske en clematis om du fotat utomhus :P

Är hemma idag också så jag inte smittar ngn, passar på att måla lite. Prövar lite nytänkande, kanske kan få vara med på utställningen i april :)

Ha det bra i kylan! (-13 grader här)

2011-02-22 @ 09:05:44
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: mimmi

Jag har absolut ingen aning .. och jag kan ju även tala om att jag inte ens kan få en kaktus att överleva ..så det med blommor ..det tar maken hand om om om vi skall ha några levande blommor kvar här ;)

2011-02-22 @ 10:25:27
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Fotograf Annie

Jag har nog inte använt liveview på kameran heller, det känns som om det blir så skakigt då (utan stöd, som du skriver), men som du skrev så blir det kanske bättre om man har stativ :P



Vad beträffar växten så har jag ingen aning om vad det är för sorts växt :P



Svar: Tack för Grattiset på min födelsedag :) Jag blev inte så firad igår, vi firade i lördags istället men dagen var bra ändå :) :P



Och sen ang. stadsfotografering i mörkret:

Det blir ju mindre skillnad på vissa bilder, men det är svårt för då måste man verkligen stå helt stilla i flera sekunder...

Den trådutlösaren jag har nu är 90cm, och det räcker ju gott och väl när man fotar stadsbilder, fyrverkeribilder eller liknande, när man ändå kan stå nära kameran. 90cm är dock lite lite när man ska fota självporträtt, jag har beställt en trådutlösare med 5meter till det ;)

2011-02-22 @ 11:49:43
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

Hmm nää jag ser inte vad det är för blomma!

Tror jag ska skriva upp macroobjektiv på önskelistan för i år!

2011-02-22 @ 11:58:25
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: annette

Liveview har jag aldrig använt, men ihop med stativ skulle det kanske fungera, värt at testa är det ju i alla fall!



annette

2011-02-22 @ 17:48:58
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0