al(a) morgonstund... :-)




Högt-högt upp i en al, satt rödhaken och sjöng så grannt härom morgonen. :-)

Jag är inte så bra på att uppskatta långa avstånd, men om jag säger att den befann sej 15-20 meter från mej och kameran så tror jag iallafall inte att jag ljuger (så värst mycket). Och på originalfotot var rödhaken inte särskilt stor, men efter beskärning ser man den ju faktiskt tydligt - och att den till och med har ett litet ögonblänk. :-)

 

(Klicka på den lilla bilden för att se hur originalfotot såg ut!)

Det är ganska fascinerande, tycker jag, att en så liten varelse på så långt håll, ändå kan bli så pass bra med ett objektiv som inte har värre brännvidd än 200 mm. Men det är väl krasst sett inte brännvidden som är det avgörande, utan skärpan och detaljåtergivningen. Något man verkligen inte kan klaga på när det gäller Canon 70-200! Visst är de dyra, men man får vad man betalar för... :-) Och det känns skönt att veta att jag inte behöver ha ett 400- eller 500 mm´s tele + stativ för att kunna ta bra fågelfoton. (Även om det förstås skulle vara jättekul att nån gång åtminstone få testa med sådan utrustning också).

-------------------

Inte kunde jag se med blotta ögat vad det var den här kråkan kom flygandes med:



Det såg väldigt konstigt ut, och jag blev inte klokare av att zooma in fotot på kamerans bildskärm... Men när jag fick upp det på datorn föll poletten ner! Det är ju en fralla den har i näbben!! :-D

Frågan är bara var den hade hämtat den nånstans...? Bageriet i tätorten slog ju igen efter förra sommaren... Hm???

Go´frukost önskar jag er alla!!! :-)~

/AnnaKK








Kommentarer
Postat av: Bonnfrua

Härliga fågelbilder! Man kan ju verligen undra var frallan kommer ifrån...

Nej, nu är det dags att utfodra barnen frukost, sedan väntar trädgårdsarbete... solen skiner så hälrigt så det ska bli riktigt skönt att ge sig ut!

2011-04-28 @ 08:02:55
URL: http://www.bonnfrua.blogspot.com
Postat av: annette

Någon som blev utan frukost;)Har själv varit med om detta för några år sedan, vi hade dukat fram på ett bord och var bara inne för att hämta kaffet, när vi kom ut så var en morgonfralla borta och befann sig uppe i ett träd där kråkan satt!

Min sädesärla är fotad på ungefär samma avstånd som Din fågel, kanske något längre men med 18-200, och då ser man skillnaden på skärpa.

Du har ju verkligen fårr skärpa och tydlighet,man ser t.om att näbben är öppen!

Har ett gammalt objektiv Tamrom 70-300,(mitt första objektiv) kanske får packa med det och testa vid tillfälle, kan ju vara kul att se om det blir skillnad.

Ha en bra dag!



annette

2011-04-28 @ 09:01:08
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Morten Pedersen

Morgenstund har gull i munn, selv foretrekker jeg kaffe. Herlig innlegg.

2011-04-28 @ 12:21:20
URL: http://photo.dv.no
Postat av: mammakero

HAHAHA!! Det såg för lustigt ut med hela frallan i näbben högt uppe i det blå!

Rödhakesången ska kunna mäta sej med Näktergalen sång har jag hört. Jag har inte hört Näktergalen så jag vet inte... (Rödhakar och Näktergalar var populära burfåglar på 1700-talet).

Jag bröt fotleden när jag var ute på en powerwalk i början av mars. Istället för gips efter operationen, så fick jag en ortos (en hårdplaststövel). Förra gången jag bröt fotleden (på andra foten) så hade jag 6 veckor som jag inte fick belasta foten och 6 veckor rehab med sjukgymnastik och jag fick INTE gå de två första veckorna utan kryckor...

2011-04-28 @ 14:16:00
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: mimmi

Jag läste i några Digital foto tidningar att man skall inte behöva satsa på en dyr och advancerat kamera .. utan det är objektiven man skall lägga pengarna på .. och jag får nog hålla med om det nu.. efter att ha testat några olika märken på objektiv.

Det är .. precis som du skriver helt otroligt vad man kan få fram när man har beskärt bilden. och du har ju fått en kanon bild med ditt objektiv.. när du kan få det så klart från det långa hållet :)

hoppas du har en fin och solig dag .. det har jag :D

2011-04-28 @ 15:53:05
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

En sån "hurtbulle" ;) Och nu förstår jag skillnaden på objektiv och objektiv..hmm...Rödhakar sjunger verkligen vackert, vi har hela skogen full av dom här. Men de är inte lätta att få med på en bild där dom är bland granarna.. :)

2011-04-28 @ 17:04:26
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jane

Du måste vara duktig på att hålla objektivet stilla när du fotar, du får ju sådan fin skärpa (även om det är ett bra objektiv) :))

Har precis varit ute med hunden och det var en riktig fågel"serenad" ute - fågelsång som jag inte känner igen. Härligt att bara stå och lyssna ... fast det tyckte ju inte hunden förstås, han ville promenera.

2011-04-28 @ 22:58:43
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Jag drömmer allt om ett 500mm...

Men jag skulle då behöva zoomen.. 200-500...

Prisklass typ 100.000.

Tro inte det blir så i detta livet!

Ha en underbar fredag!

Sköna bilder!

2011-04-29 @ 00:25:45
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0