Så här gör man bildspel...


...på ett enkelt vis, med utgångspunkt från ett Flickr-konto. :-)

Om du inte redan har ett sådant konto, så skaffar du dej ett genom att gå in på den här sidan. Uppe till höger står det "Create Your Account" . Klicka på den knappen, och sen är det bara till att följa anvisningarna där angående hur man registrerar sej och skapar kontot. Det är lätt, och framförallt så är det gratis! :-)

När du väl har öppnat ett Flickr-konto, så är det bara till att börja ladda upp bilder där. Och dem du vill använda i ett bildspel lägger du tillsammans i en mapp, som du ger samma namn som du vill att ditt bildspel ska heta. :-)



För att kunna visa ditt bildspel i ett inlägg i din blogg, måste du ha tag på en speciell kod. Den hittar du om du klickar fram din Flickr-mapp med bildspelet, och sedan klickar på det första fotot i den. Över det fotot kommer du nu att se två knappar, och på den vänstra står det "Actions". Klicka på den knappen, och välj sedan "Wiew Slideshow" från menyn som då öppnar sej under den. Då öppnar sej bildspelet på Flickr-sidan. :-)

Längst uppe till höger i detta bildspel står det "Share" - klicka på det ordet!

Då öppnar sej ett fönster med två olika koder. Du ska ta den nedersta ("Grab the embed HTML:"), och genom att klicka på knappen "Copy to clipboard" under koden, så lägger sej koden i datorns minne.

Nu behöver du bara öppna upp ditt nya blogginlägg, och se till att du har det i HTML-läge. Om du har en Blogg.se-blogg så kommer du till det läget genom att klicka på "ändra redigerare" nere till höger i inlägget - och på Blogger antar jag att man gör något liknande!? Sedan klistrar du bara in koden direkt i inlägget! Publicera ditt inlägg, och vips är bildspelet på plats i din blogg, färdigt att spelas upp. :-)

Jag valde att lägga upp mitt bildspel i en ny blogg, så jag kunde få en svart bakgrund till det. (Så blir det lite mer salongskänsla över visningarna! ;-) Popcorn får ni dock hålla er med själva... :-D).

Jag har även ändrat storleken lite på det, vilket man enkelt kan göra i koden. Leta bara upp "width=" och "height=" på första eller andra kodraden, och byt ut talen där. Kom dock ihåg att ändra lika mycket på båda: Plussar du på 100 på "width" så gör du det på "height" också - annars får bildspelet helt fel proportioner. Och hur stort du kan göra det, beror på hur brett ditt inläggsfält i bloggen är. Gör du bildspelet för stort kommer inte hela att synas...

Jag har precis lagt upp ett till nu. Här! :-)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Yvonne

Tjusigt med bildspel! Men i "September" så går inte pilen i mitten bort..hmm...? Under-blogg?! Det vore nåt det! :D (är inte med på Flickr..) I Photoscape finns också möjligheten till bildspel, men har inte provat än...

2010-10-16 @ 09:01:55
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: annette

Springer dit NU!



annette

2010-10-16 @ 09:16:27
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Hannah

Vilket bra tips!

Åh, tack så himla mycket för kommentaren om bilden! :D Älskar också bilder som gör att man kommer in i en annan värld, ur ett annat perspektiv! Underbart är det! Lite vad jag vill få ut ur mina fotografier, att man kommer in i min värld för en stund och får se hur jag ser på det.



Allergitestet gick bra, är så himla glad! Står mer i bloggen, hihi. :) Ja, det är lätt att man klagar över små sakerna sen inser man "Varför klagar jag ens? Detta är ju inte så farligt" när man inser att det finns mycket värre. Haha, nötter tål jag inte heller. Pollen är en plåga på vår och sommar också. Och kli får jag stå ut med i princip varje dag eftersom jag är pälsallergiker, men det struntar jag i för jag har två underbara hundar jag aldrig skulle byta ut.. ;)



Ha en underbar dag!

2010-10-16 @ 09:54:17
URL: http://hlphotography.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Detta måste jag testa!

Tack!

:-)

2010-10-17 @ 00:33:19
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Lisa - InkyWings

wowsan! Det har jag helt missat att man kan göra sånna där kuliga saker på nya flickr! Eller... jag kanske helt enkelt inte ens har kollat vad det nya innebär, så skulle det kunna vara oxå... möjligen.



Grymmans läckra höstkort iallafall - fast det vet du ju! ;-)



Sitter just nu och försöker få in kort på unga damen i familjen när hon simmar i lönnlöven som plötsligt fick för sig att ramla av i grupp häromdagen!

2010-10-17 @ 16:30:47
URL: http://lisainkywings.se
Postat av: Ingrid

Det såg trevligt ut, ska testas när andan faller på och tid finns ;) Första utflykten med husbilen kanske ;)

2010-10-18 @ 08:25:01
URL: http://farmoringrids.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0