Från VVA (våga vägra autoläge!) till...RAW!?


Jag ska inte säga att jag aldrig använder kamerans autoläge, för det händer faktiskt en och annan gång även om det är långt mellan dem... :-)

 Men ett läge som jag hittills inte har använt mej av mer än max en handfull gånger, är det helmanuella M-läget! Av den orsaken att jag så här långt har tyckt att inställningen med bländarförval (som på min Canons programvalsknapp heter "Av"), helt enkelt är det som passar mej och mitt fotande bäst.

Nu har jag plötsligt (eller ska jag säga äntligen!?) själv insett att jag inte kan fortsätta att göra fotograferandet så enkelt för mej (och framförallt statiskt...!) i all evighet - så igår vred jag över knappen på M... 8-) 



Minsann om det inte blev foton då också! :-D Originalfotot till vänster, och till höger har jag lagt på det en liten aning kontrast bara...

Men givetvis föll jag i fällan några gånger, och glömde bort att jag själv måste ändra på slutartiden när ljusförhållandena förändrades... <:-) Så därför missade jag bland annat detta, som garanterat hade blivit ett betydligt bättre foto om kameran varit intställd på "Av" istället:



Typiskt! >:-I

Å andra sidan... Om jag nu hade fotat i RAW också (och inte bara i jpeg, som jag ju alltid gör (och alltid har gjort... Host!)), så hade jag kunnat exponera om fotot i efterhand i ett bildbehandlingsprogram...!?

Vilket fusk det skulle kännas som!!! :-D

Fast visst hade det varit oerhört smidigt, förstås... <:-) RAW idag!? 8-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Yvonne

Jag håller mig mycket till P-läget...men visst kan det vara kul att fota i nåt annat läge ibland också. Gilla läget som det heter ;) RAW...har jag inte satt mig in i riktigt vad det är. Och på den undre bilden gissar jag att det är en BIGFOOT-unge :P Och den övre? Hm....en larv? En fästing med keps? ;)

2010-08-03 @ 08:30:42
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Therése

Jag använder alltid AV jag med, känner inte att jag alls behärskar det ens en gång så jag är inte på väg mot M anytime soon. Men jag förstår att du vill börja experimentera lite, du är ju så oerhört duktig och behöver väl lite nya utmaningar! ;-)

2010-08-03 @ 08:52:49
URL: http://www.vilja-vara.blogspot.se
Postat av: Jane

Modigt av dig att börja med "M" ;) Jag kör nästan alltid på "P" (smidigt om man ska ta bilder snabbt och inte vill hålla på och "fnula" med inställningar)och i RAW-format. Tycker det är bäst, även om du går in och gör ändringar i din bild har du originalet kvar. En vacker dag ska jag oxå våga mig på "M" :))

Jag tycker den övre bilden ser ut som ett smultron med ben :P

Skönt att du får börja lugnt med jobbet - en annan lär ju få en rivstart med två dagars fixande först och sedan kommer 19 spralliga, förväntansfulla elever.

2010-08-03 @ 09:03:38
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: anki

hm, förstod inte din fråga om exponerings kompositionen, man får ställa både bländaren (AV knappen på baksidan av kameran som trycks in för att ställa om bländaren) och slutartiden, samt iso får man ställa efter ljusförhållanden. Bländaren ställer man beroende på skärpedjupet och visserligen dels vilket ljus det är. :)



soligt här idag, och varmt, ska dra till stan och handla lite småsaker, kanske, :-)



skönt att gräsmattan är klippt hos er också, även här kördes av häromdagen.. :)



ha en fin dag



Är nog inte mer fusk att fota i RAW än att bildbehandla automatisk fotade bilder :-) Har testat RAW men än är det inget för mej, kanske kommer så småningom. :)

2010-08-03 @ 09:28:19
URL: http://engstromsfoto.se
Postat av: j

Varsågod! Jag såg bara några minuter på Lotta .. Sen bläddrade ja över till annan kanal !

ikväll blire allsång :)

2010-08-03 @ 09:34:58
URL: http://johannasrosavarld.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag brukar me prova lite olika inställningar men sedan så blir det gamla vanliga. Ska bli bättre på lära mig om min kameras olika inställningar.

Ha en bra foto dag!

:-)

2010-08-03 @ 09:53:56
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag gör också samma sak, ställer in min Canon på Av, det funkar ju så himla bra. Jag måste erkänna att jag är lite feg när det gäller manuella inställningar. Har egentligen bara använt mig av det när jag fotat i mörker och vatten som rinner. RAW har jag heller inte gett mig in på än. Men allt har sin tid, nu börjar man ju kunna kameran lite så vem vet, snart kanske jag vågar vrida vredet till M? :)

Har sett ekorrungen här ovanför. Så söt den är. Ser fram emot fler bilder på den.

Ha en fin onsdag.

2010-08-04 @ 00:03:14
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: elena cn

Hallå där Anna! Det var ett tag sedan...Har varit ute på vift (Finland bl.a.), inte haft den "stora" datorn tillgänglig och varit upptagen av "livet" så bloggandet har legat lite på is. Till och med fotandet var lite nere ett tag när jag inte kunde komma åt min photoshop men idag var jag faktiskt ute på en liten fotpromenad och vågade vrida till "M"-läget:) RAW...ja, kanske om ett halvår, hihi)):



Du kom med en förfrågan om en vristlänk. Är du fortfarande intresserad? Jag kan säkert få ihop något men jag kanske måste beställa material från nätet (brukar göra det) om du vill att det ska vara en silverkedja+lås (har inte det hemma). Du kan antingen skriva på min blogg eller skicka mail om hur du vill att den ska se ut, längd osv. Att göra en länk är inte alls svårt och går fort:)

Vi hörs!!

2010-08-04 @ 00:10:07
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0