Den 18:e december...

 
Idag har planterat jag tomater! :-D
 
För några fler chilisar skulle det ju inte bli just nu, lovade jag ju mej själv för nån dryg vecka sedan... :-)
 
Närmare bestämt så har jag satt sticklingar från en tomatplanta, som fanns kvar sedan sommarens odling! Den stod kvar länge ute i uterummet, men den sista tiden har den bott inne i ett vardagsrumsfönster. Började se lite tråkig ut nu, men det fanns skott på den som nog ska gå att driva vidare på. Kan ju vara kul att testa iallafall!!
 
 
 
 
 
 
Sätter dem i kokosfiber, och inte i ett glas vatten. Tycker nämligen att övergången till jord längre fram fungerar bättre om de har rotat sej i något "mulliknande", även om det funkar lika bra med vatten för att få igång rotutvecklingen.
 
Nu ska de få stå hos chiliplantorna i "solariet", så får vi se hur det går! OM det går... :-)
 
Det här ser kanske misstänkt likt ut små späda chiliplantor:
 
 
 
 
 
 
Men det är det INTE!! 
 
Nån som vågar sej på en gissning??? Fröna kommer från en frukt köpt på Willys. :-)
 
Ha en fin dag allihopa!!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Herr Nilssons Fru

:) när andra sår julgranar sår du tomater - härligt. Jag har inte satt mina chili ännu, de ska jag göra på nyåret för så skev du - väl---så jag har något att se fram mot. Jag lyckas ju bra med växterna i mina fönster utan att göra så mycket så jag hoppas lyckas med chili också.

Kramiz

2014-12-18 @ 10:44:51
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Pernilla

Härligt med Tomatodling! Känns redan bättre när man ser våren närma sig.
Dina frön...hm, gissar på Physalis?

Ang Benji och hans skadade tand. På utställningen ville han inte rikgit vara med när domaren skulle se på bettet. Han skyddade och drog undan huvudet. Det sitter i det där, att han haft ont. Det beteendet gjorde säkert sitt till att han inte fick CK han också.
Ähh, vi jobbar vidare på det. Utvändigt syns inget efter skadan och veterinär intyg räcker för att intyga att bettet är felaktigt på grund av just skada.
/P

2014-12-18 @ 18:56:28
URL: http://dogladyn.blogg.se/
Postat av: Soffie

Kanske passionsfrukt😄är tillbaka litegrann i bloggvärlden

2014-12-18 @ 19:59:46
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Leontina

Så roligt att höra ifrån dig. Jag tog ett akut uppehåll från bloggandet pga att skolan höll på att, mer eller mindre äta upp mig. Tänkte ta upp det framöver, för jag gillar att skriva. Nu har min dator pajat o mannen har köpt ett ultramodernt monster som jag inte är bekant med än. Lovar höra av mig när jag blir aktiv igen. Önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR. Leontina

2014-12-18 @ 21:14:27
Postat av: Maria S

Granatäpple?

2014-12-18 @ 21:58:20
Postat av: Lennart O

Morning! Här har den stora, nåja, helgstressen nu lagt sej till ro. Inget mer trängande i affärerna före jul. Tror jag.

Ulf Lundell har nu när han uppnått den aktningsvärda åldern 65 börjat blogga. Kanske inget konstigt med det förutom att han tidigare svurit på att han aldrig skulle sjunka så lågt att han skulle börja blogga. Hittills har det varit dagliga inlägg av icke obetydlig längd. Den som läst Lundell tidigare känner igen sej, det är svidande samhällskritik inte minst mot våra politiker som låtit landet falla sönder. Vidare fastslår han att alla som röstar på SD är idioter och i övrigt så är det som alltid av Lundell några finstämda naturskildringar från trakten av hemmet på Österlen. Han funderar dock på att stänga kommentatorsfältet om inte alla idioter och rasister som kommenterat där försvinner. Han har inte tid att moderera över 100 kommentarer som det ofta är efter varje inlägg. Men som alltid med Lundell så är han rolig att läsa.

Trevlig helg!

2014-12-19 @ 09:30:32
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Vespa Vulgaris

Jag tror att det är ogräsfrön från jordpåsen som har grott :-P

2014-12-19 @ 22:04:54
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Postat av: Lotta

Spännande! Till våren får du hallontomatfrö av mig och då ska det odlas både hos mig och dej. Jag ska personligen åka med min jobbarkompis till Polen för att handla lite roliga frö som inte finns här hemma. Vem vet värsta odlingen på G. Just nu så odlas det inte mera än tomma flyttkartonger. Jag trivs mycket bra i min nya lya. I jul är jag ledig, barnen kommer (inte Dennis)och då blir det julmys för hela slanten. Ska bli kula att fira jul i mitt nya hem.

Ha det gott!

:-)

2014-12-19 @ 22:22:01
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Malin B

Här får man sannerligen vårkänslor!
Jag tycker att de är misstänkt lika Tagetesplantor de där små men Tagetes är ju ingen frukt. Paprika, är nog inte heller någon frukt nej...
Du får berätta! =)
Ha det toppen nu denna hektiska firartid för er då det är både för- och efterfest till julen i och med födelsedagarna.

2014-12-19 @ 22:45:05
URL: http://malinbs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0