Dags att hejda sej!!

 
Tro det eller ej, men nu har jag bestämt mej för att det INTE ska bli fler chilifrön sådda i år!
 
Senaste omgången har tittat upp, och visst är bebisarna söta!? 8-)
 
 
 
 
 
 
Problemet är att de växer ganska fort, och ska ha nånstans att bo även sen när de inte längre får plats i "kuvösen". Det går ju lixom inte att hiva ut dem i trädgården förrän i maj eller så... <:-) Och innan vi är där, skulle vissa plantor lätt kunna vara en meter höga och minst lika breda... Anar att jag snart kommer att få plocka fram sekatören för att undvika det... <:-)
 
 
Hur som helst! Av de plantor jag sådde för tre månader sen, i mitten av september, är det redan ett par stycken som har satt frukt. Och de övriga har precis börjat blomma - även vissa sorter som är sådda i oktober. :-)
 
Nepal Snakebite:
 
 
 
 
 
 
Jag är så gott som säker på att jag inte kommer att gilla de där "ormarna"! Lär vara heta på det där otrevliga viset, som bränner som en eldsvåda i truten... Men det vore så-å-å häftigt om de hann bli mogna - dvs RÖDA - lagom till jul! Vilken dekoration plantan isåfall skulle vara på matbordet intill skinkan och laxen! :-D
 
Det här är Hawaii:
 
 
 
 
 
 
En sort som ska vara mild - och den ser jag verkligen fram emot att få provsmaka!!
 
Den lilla frukten som syns mitt i plantan, har vuxit mycket sedan detta foto togs och är nu 5-6 cm lång. :-) Bör inte vara några problem att få den mogen innan februari, och det fina med det är isåfall att om man verkligen tycker att frukten är supergod och verkar vara användbar till lite av varje, så kan man (om man nu hade haft obegränsat med odlingsplatsplats inomhus, vill säga...) pilla ut fröna ur frukten och så sej en hel hop med nya såna här plantor - och så småningom få en jätteskörd i sommar/höst. :-D
 
Fast nu har jag redan ett antal plantor till av den här sorten, så det är inget jag ens behöver fundera på att göra. Vore nästan bättre att upptäcka att den är trist och smaklös, för då skulle jag rätt och slätt kunna göra mej av med de plantorna och få plats för sorter som jag har frön till men ännu inte har kunnat så just på grund av platsbristen... <:-)
 
Måste lära mej inför kommande höstsådder att jag INTE ska plantera mer än ett frö av varje sort!! Alla dessa dubletter (och tripplar och kvartetter...) är ju den största anledningen till att det är trångt på fönsterbrädorna redan nu... <:-) En planta var av 30-40 sorter, skulle varit precis lagom!!! Men jag är väl helt enkelt inte en lagom person...? 
 
Mina planer på att odla minst tio sorters spännande tomater också, tar vi en annan gång!!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria S

Så vackra dom är! Skulle kunna tänka mig ha en enbart som prydnadsblomma.

2014-12-08 @ 19:39:12
Postat av: Inga M

Jag är nog mer benägen att använda chili som dekor än som mat. Svårt med starka smaker. Ser fram emot beskrivningen av tio tomatsorter!
Hur går det med husbyggena? Allt färdigt nu till jul?

2014-12-09 @ 08:00:49
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Pernilla

Oj så du odlar! Jag har odlat Chili en gång och de blev super heta. Jag torkade dem och har ännu i en burk. Massor, massor ab frukt blev det.
/P

2014-12-09 @ 08:31:12
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Men det är ju omöjligt att bara så ett frö/sort! Jag ska sätta tre frön/sort den här gången och som jag brukar ger jag bort alla plantor utom en av varje. Mina kollegor uppskattar min givmildhet och de brukar berätta hur det det går :-)

2014-12-09 @ 21:04:38
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0