Fotoprojektet 31 dagar i oktober (2013), del III:

 
14/10, Mulen och regnig dag - bara kompaktkameran fick följa med ut på en pytteliten promenad:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15/10, Bättre väder - och bästa besöket i avenboken:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16/10, Koltrastarna kalasade på rönnbär:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17/10, Det här tornet, som står på en grannmark, är nog sjutton det närmaste jag har varit årets älgjakt!?
 
 
 
 
 
 
 
 
18/10, Det går fortfarande att hitta blommande (nåja...) rosor i trädgården:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19/10, Förutom jag, så deltar inte heller den här krabaten i älgjakten;
 
 
 
 
 
 
Detta är mina svärföräldrars tax, och han bor hos oss den här helgen eftersom de är bortresta på grund av älgjakt. Det vill säga; svärfar arrenderar jakt på ett ställe uppe i Småland, och den här helgen är det älgjakt på gång där och svärmor har också följt med. 
 
Här hemma har det gått sådär med älgarna. En kviga och en kalv "bara", och det ger sej om det återstående vuxna djuret (som ska vara en tjur, och dessutom ha fler än sex taggar) hinns både hittas och skjutas innan kvoten för hela älgskötselområdet är uppfylld... Om inte, och om jag har fattat regelverket rätt (?), får de isåfall skjuta ytterligare en kalv.
 
Idag regnar det och är fullkomligt urtrist väder här, så dagens foto har jag inte tagit än... Det kommer i nästa avsnitt av det här projektet - förhoppningsvis! Del I och del II finns att se här och här! :-)
 
Förövrigt så är jag lite impad över att själva grundidén med detta fotoprojekt faktiskt har fungerat: Jag HAR fotat varje dag så här långt. Och det tror jag inte att jag hade gjort, om inte projektet hade funnits som drivkraft! :-)
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: majamyra | tired parents and happy kids lives here

Jag har INTE fotat varje dag. Men det blev liksom fullt upp förra veckan på jobb och privat. Och sen så skulle jag ha gjort som du och bakat ihop fotona till ett veckoinlägg istället inser jag nu. Jaja, hur som helst. Det blev nog mer fotande än vanligt ändå kan jag tro, för att vara oktober. Idag...jobbar jag, så vi får väl se om jag hinner med nån bild utomhus innan mörkret faller igen.
Ha det gott!

2013-10-20 @ 09:32:25
URL: http://www.majamyra.se
Postat av: Lennart O

Morning! Med tanke på dagens väder så finns det knappast anledning att avundas älgjägarna ute i skog och mark.

Vet inte om du såg Carin Mannheimers underbara pjäs "I sista minuten" som sändes på TV2 i går kväll? Om inte missade du något sevärt. Eftersom jag är årsbarn med CM så är det befriande att uppleva att åldern inte nödvändigtvis behöver betyda att man är trög i skallen. Tvärtom!

Ha en bra dag trots det usla vädret! Men regnet är ju i och för sig välbehövligt med tanke på den låga grundvattennivån.

2013-10-20 @ 09:43:29
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Per-Anders

Fantastiskt fina bilder. Det visar att fotografens kreativitet är minst lika viktig som kamerans kapacitet.

2013-10-20 @ 10:06:26
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Ditte Yvonne

Kul att se foton från projektet! Jag har liksom inga svårigheter att fota varje dag..snarare tvärtom! Kanske ska jag ha ett fotoprojekt som går ut på att INTE fota varje dag :D Fast nä...det går ju inte. Här har det snöat..huuu...fast nu har det slutat, så det är inte ens vitt på backen. Nu ska jag gå ut. Kanske. Hm....

2013-10-20 @ 11:43:58
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Här har de skjutit sex älgar på två dagar. Dessutom stod det två i vår trädgård igårkväll så älgar har vi gott om

2013-10-20 @ 18:30:35
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Härliga bilder, gillar den med rosen.
Verkar som taxen gillar att gräva :-)
Ni har nog samma regler som vi vad det gäller avskjutningen. Är kvoten uppfylld så är det stopp, risk är ju att vi får ingen då. Ännu ingen älg fallen på stora marken på 5 dagar

2013-10-20 @ 18:50:50
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Soffie

Va fina bilder du tagit ,,,,

2013-10-20 @ 19:51:00
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Carina

Bra jobbat med kameran! Jaaa du, här har det inte fällts en enda älg i vårt lag :( Blir visst mindre tilldelning nästa år om inte kvoten följs...hrmm...

2013-10-20 @ 20:14:47
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se
Postat av: Malin B

Hit kom arrendatorn med en älgstek i dag så jakten måste ha gått bra här också. Jag satt i telefonen när han kom så det det var bara "Tack, tack" ungefär. ;)

Vi blir nog inte bjudna på flera restaurangbesök vi heller. Tanken från honom var nämligen att TA HEM pizzan men "lilla" barnbarnet vägrade. ;)
Det föranleddes alltså av en liten cirkus så att säga... Att restauranger tar mycket mera betalt för en läsk än vad den kostar i affären tycker "någon" är så förskräckligt. ;)
Jag bara skrattar åt det hela men pizzan var verkligen GOD.

2013-10-20 @ 22:37:37
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Lotta

Underbart fina foto!
Du kommer att lyckas med ditt fotoprojekt, det är jag säker på.

:-)

2013-10-21 @ 16:48:20
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0