Det måste bli mörkare innan det kan bli ljusare!?

 
Så här såg vår stackars gräsmatta (eller ska jag säga före detta gräsmatta?) ut igår morse, efter lördagseftermiddagens/-kvällens "mullvadsprojekt":
 
 
 
 
 
 
"Det räcker om ni gräver ner slangen 30 centimeter i marken", hade elektrikern sagt. Men jag tycker det känns som om maken snarare fick ner den på "en å trettis" djup!? 8-X Ja, inte riktigt kanske - men det var precis som vanligt när det gäller att gräva här: Det är så sabla mycket sten (de största var redan tillbaka nere i marken igen, när detta foto togs!) så det går inte med enbart spade och handkraft, utan man måste ta till grävmaskin. Och då tar skopan helt enkelt lite djupare än 30 centimeter... <:-I
 
Varför ska man då över huvudtaget ha en underjordisk slang genom trädgården, undrar ni säkert då. :-) Jo, det ska alltså komma hit en elektriker endera dagen och dra en (eller ett par??) sladdar genom den, och vid den sista (böjda) gula pilen ska det förhoppningsvis snart stå en lyktstolpe med någon slags lampa i toppen!!
 
Varde ljus, rätt och slätt!!! :-D
 
Angående bedrövelsen kring den uppgrävda gräsmattan, så hade den ljusnat betydligt framåt middagstid:
 
 
 
 
 
 
Det ska förresten inte bara bli en, utan två, lampor! :-) Den andra ska stå till höger, precis utanför bild på detta fotot. Eller bakom den vita fyrkantiga korgen, på fotot nedan:
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag alldeles strax förmörka min dag med skolarbete... Eftersom det är måndag är det inlämningsdags på kursen, och jag har ännu så länge bara nätt och jämt satt mej in i vad uppgiften ska handla om... SUCK!! 
 
Fast en bra sak har iallafall mitt totala (?) ointresse för den här konstvetenskapskursen lett till; Intresset för kursen jag gick i våras, och sådant som den handlade om (svensk formgivning, prylar och god design mm från slutet av 1800-talet och fram till nutid), har blommat upp igen! :-D
 
Så när det i förra veckan var dags att skicka iväg ansökningar till vårterminen, blev det några kurser som knyter an till sådant som jag valde:
 
 
 
 
 
 
(Visuellt berättande är något annat, förresten! Det handlar om bild och bildspråk - och förhoppningsvis även om foto!? Och "ortsoberoende" betyder att man läser de här kurserna på distans!)
 
Som synes tre kortare kurser, som alla dessutom körs antingen på halv- eller kvartsfart. Fast blir jag antagen till alla tre, så blir det ju plugg på helfart ändå. Och det vill jag ju helst, så håll gärna tummarna för att jag verkligen kommer in på samtliga! :-)
 
Trevlig måndag på er allihopa!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart O

Morning! Regnet det bara skvalar ner idag också, så något trädgårdsarbete lär det knappast bli tal om. Trädgårdsarbeten i den dignitet med det som ni sysslar med lär det dock knappast bli fråga om här. Det inskränker sig till lite hopräfsning av löv som blåst in från grannarna. För det krävs knappast någon grävmaskin.
Tänk vilket eldorado det måste vara för hunden att få klafsa omkring i och kanske till och med rulla sig i den blöta matjorden. Vad som händer när han sedan kommer in vill jag knappast tänka på.

Läste i tidningen i morse att den psykiska ohälsan ökar lavinartat, speciellt är det kvinnorna som drabbas. Allt tycks vara stressrelaterat och har sitt ursprung i att många lever sina liv fel. Att jobba fullt i ett stressigt jobb och leva lika stressigt på "fritiden", är det få människor som klarar av under en längre tid. Vi har skapat ett samhälle som inte längre tar hänsyn till människans fysiska och psykiska kapacitet. Borde inte politikerna inrikta sig på att skapa ett människovänligt samhälle i stället för tvärt om? Mantrat "Vi måste arbeta mer och längre" klingar i detta sammanhanget onekligen en aning falskt!

Kurserna du söker till verkar ju intressanta, i varje fall till namnen. Lycka till med sökandet!

Ha det gott!

2013-10-21 @ 09:25:05
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Jessica K

Ser ut som ni haft rätt mkt jobb med den där ledningen...kanske inte så roligt heller att få gräsmattan uppriven, men på "efter-bilden" ser det nästan ut sim om ni planerar en grusad gång av nåt slag :) kunde va snyggt ihop med lyktstolparna kanske, lite parkkänsla sådär? ;)
Jag tycker visuellt berättande låter riktigt intressant, den kunde jag tänka mig! Men jag håller tummarna för att du ska komma in på alla! Själv fortsätter jag på mitt masterprogram även i vår, det blir uppsatsskrivande hela terminen. Och sen -förhoppningsvis- får jag min examen! Men säker kan man ju aldrig va, kan ju få en sur examinator och så kan det vara kört :/ blä, blir nervös bara av o tänka på det.
Jaja, det får jag ta då. Lycka till med skrivandet och ha en fin måndag trots trist väder (här i alla fall) :)

2013-10-21 @ 09:29:52
URL: http://jessicakleveland.com
Postat av: Carina

Vad snabbt ni lyckades få "ordning" på "spektaklet"....ett ljus i mörkret med andra ord, hihi....Vad snyggt det kommer att bli....önskar att jag kunde ha något liknande hos mig, men just nu lägger jag in stora pengastöten på ny panna eftersom den gamla rasade förra veckan när herr´n i huset var bortrest...typiskt va´!

2013-10-21 @ 10:02:12
URL: http://vidbjarsjobacken.blogspot.se
Postat av: mimmi

oj det var inte dåligt..men som du skrev ,det såg mycket bättre ut lite senare på dagen :)
Här har det inre hänt så mycket .Har inte varit ute på någon foto promenad ..så jag får väl ta mig ut ..men absolut inte idag för det blåser svinkallt
ha en fin dag :)

2013-10-21 @ 11:11:58
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: Ditte Yvonne

Lyktstolpar blir säkert jättefint! Fast ni kunde ju föst in en vildsvinsflock som hade bökat upp jorden (säkert alldeles perfekt i räta rader ;) Kurserna verkar ju kul, och sån tur att du slipper flänga iväg stup i kvarten till Luleå och Borås... :D

2013-10-21 @ 11:16:54
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Ronnie

Varde ljus ! Tänkte med på vildsvin i en första anblick. Skönt med lite belysning så ni kan sitta på pass när vildsvinen dyker upp !
Lycka till med kurserna . Själv vart jag nere på Kyrkö mosse igen o träffade på en älg ...ok lite gamla bilvraksbilder blev det med .
Ha det gott ! Ronnie

2013-10-21 @ 12:38:30
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Lotta

Naturligtvis så håller jag tummarna! Trevliga kurser dessutom.
Oj då som det såg ut i din trädgård. Trodde det var sonen som fått överskottsenergi och tänkte träna inför ett SM Eller något :-)
Imponerade fint blev det och så fort gräset tagit sig så kommer du inte se att grävskopan varit där.

Lycka till med skolarbetet :-)

2013-10-21 @ 16:45:51
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Innan jag läste texten så trodde jag att ni höll på att lägga ner rör för jordvärme :-)

2013-10-21 @ 17:29:32
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com/
Postat av: Suss

Jag håller tummarna! Jag känner igen detta törstande efter mera kunskap. Fast nu tror jag att jag har pluggat färdigt..... eller inte.....!!!! Ingen vet.
Det var ett förskräckligt grävande för en "liten" slang, men det blir fint sedan med belysning. Här sköter vildsvinen om den detaljen i den ena trädgården efter den andra och de kommer allt närmare hitåt. Jag tror inte det finns något att göra mer än hoppas att de struntar i just vår.

2013-10-21 @ 20:43:33
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Soffie

Intressanta kurser du har sökt hoppas du kommer in på dem allihopa...
Svar, om du vill åka till Karlstad så är du välkommen så ska jag. Ta med dig på den sär utställningen :)

2013-10-21 @ 21:36:04
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Pernilla

Hjälp! Jag ser din hund framför mig, som rotar runt där i all jord, sen in på köksgolvet. Du håller tassarna ganska kortklippta va?
Men det kanske fryser snart?
/P

2013-10-21 @ 22:36:07
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Inga M

De där kurserna såg ju rejält frestande ut. Tur att jag absolut inte har tid annars vet man aldrig hur detta kunde sluta.

Kul med lampa ute, även om det ser mödosamt ut att få till den. Vi har ett par väldigt oromantiska strålkastare högt upp i luften men inga snygga lyktor! Ska bli spännande att se slutresultatet.

2013-10-21 @ 22:53:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Malin B

Man blir så glad och pigg av allt ljus den här årstiden så jag är säker på att det är ett lysande projekt! ;)

2013-10-21 @ 22:57:58
URL: http://malinbs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0