Fototeknik - Kort skärpedjup


Den här veckan handlar Elisabeths fotoutmaning om att använda sej av kort skärpedjup.

Jag skulle tro att si så där 9 av 10 foton som jag tar, är tagna med en stor bländare i avsikt att isolera huvudmotivet från bakgrunden (och inte sällan från förgrunden också), så därför kändes inte utmaningen den här gången som att ta ännu ett sådant foto (på exempelvis en fågel...) utan jag har istället letat efter ett för mej lite mer ovanligt motiv att använda den här tekniken på.

Vilket jag i ärlighetens namn inte har lyckats något vidare med! <:-) Ja, ett annorlunda motiv blev det väl, men hu vilket tråkigt sådant... 

Fast ni kan ju alltid roa er med att försöka gissa vad det föreställer!? ;-)



Utrustning: Canon EOS 40D + Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

Inställningar: Av-läget, 100 mm, ISO 250, f/2,8, 1/400, EV 0.

Bildbehandling: Minimal





Jag tror egentligen inte att det är motivet som är problemet angående att jag inte är nöjd med fotot, utan det är nog snarare något i kompositionen som inte harmonierar...? När det gäller levande motiv är det ju inte svårt att veta var man ska lägga fokus, men på döda ting är det inte lika självklart...

Så där har jag helt klart något att öva mer på! :-)

/AnnaKK




UPPDATERING:

Tack för denna kommentar:

Jane: Såg på en gång att det var tågräls ... hoppas jag ;)
Tror som föregående "talare" plus att du kanske skulle ha fokuserat på "muttrarna" som håller fast rälsen ...



Jag tror också nu att det är precis så jag borde ha gjort! :-) Tyvärr har snödjupet ökat sedan jag tog fotot, så jag har inte kunnat utföra "bakläxan". (Stången mellan "muttrarna" är nu gömd under snön, och den hade jag velat ha med på fotot).

Men jag tog detta istället:



Där fastnar iallafall inte blicken på ett för ögat jobbbigt ställe i bilden...

Eller ligger fokusområdet lite för lågt nu??? Något säger mej att man bör använda sej av gyllene snittet för att hitta rätt plats för det...





Kommentarer
Postat av: Madde

Härligt annorlunda bild:) Tror det är tågspår..

2012-01-25 @ 22:27:18
URL: http://madeleneenglund.blogg.se/
Postat av: Arto

Hej

Det var en bra lösning på utmaningen.

Den visar hur kort skärpedjupet är samt att bakgrunden blir diffus. Motivet är bra med de mörkbruna rälsen på rad med skärpan på mitten.

Att du känner att bilden inte harmoniserar kan bero på att skärpan är centrerad samt den ljusa bruna fläcken i bakgrunden. Vad tror du om att flytta skärpan närmare betraktaren och försöka få en enfärgad bakgrund, alternativt beskära tuffare?

Mvh Arto

2012-01-25 @ 22:38:05
URL: http://artodesign.blogg.se/
Postat av: Jane

Såg på en gång att det var tågräls ... hoppas jag ;)

Tror som föregående "talare" plus att du kanske skulle ha fokuserat på "muttrarna" som håller fast rälsen ...

2012-01-26 @ 06:32:12
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

Knepigt motiv att jobba med kan jag tycka, men det är ju en del i utmaningen oxå, tycker Du lyckades bra, för jag ser precis var Du lagt skärpan och så den diffusa bakgrunden:

Kanske Du skulle beskärt bilden lite mer för att få det ännu tydligare.

Snyggt jobbat tycker jag, för enfärgade motiv tycker jag är lite svårt att få kort skärpedjup att synas så tydligt på!



Ha en bra dag, nu måste jag rusa till jobbet, tur det är i stan idag;)



annette

2012-01-26 @ 07:01:04
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Bonnfrua

Kan inte lista ut vad det är du fotat! Men var du har skärpan ser man ju tydligt!Bilden har ju en enhetlig färgskala vilket är ett plus, och så blir jag ju så nyfiken på vad det är för nåt!

Hur skulle det bli om du lade fokus på närmsta "grejen" istället? Har inget tips hur du ev kan beskära den annorlunda, ja bilden alltså.

2012-01-26 @ 11:44:44
URL: http://bonnfruas365-bilder.blogspot.com/
Postat av: Suss

Det ser ut som pianotangenter, men det är det inte! Ser ut som räls också, men .....?

2012-01-27 @ 23:52:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Arto

Hej

Synd att det kom mer snö, men det kommer fler tillfällen.

Kul att du fixade en ny variant.

I mina ögon är det en bra kompositon, med fokuspunkt på rätt ställe och en harmoni blandat med förväntan.

Tänk om det skulle komma en räv smygandes över spåren?

Mvh Arto

2012-01-28 @ 00:52:15
URL: http://artodesign.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Tycker bild nr två blev bättre.

Gyllene snittet är en urläcker grej egentligen. Vet du att varje liten snigelsnäcka är gjord enligt gyllene snittet, eller ja, de fanns innan termen, men ändå!

Så det är inte konstigt att ögat helst vill ha det så, vi upplever en harmoni med gyllene snittet. Så du har nog rätt i din känsla. Skärpan skulle nog kännas bättre om den låg på typ en en tredjedel från botten.



Men riktigt snyggt jobbat, och ännu bättre att du gav dig ut och gjorde "bakläxan"! Extra stjärna i boken för det!

:-D



Plus också för valet av motiv, samt den låga vinkeln.

2012-01-28 @ 18:41:43
URL: http://landsorts-fotografen.blogspot.com
Postat av: Therése

Roligt det där med gyllne snittet. Jag hade min första lektion i fredags där jag pratade om gyllne snittet md mina elever (elevens val fotografering), och det var jätteroligt att se att de som verkligen var intresserade av fotografering fattade konceptet direkt när jag började rita på diverse bilder som vi samlat ihop från flickr. Att de flesta faktiskt tycker att en bild efter GS är "bättre" än de som inte följer regeln, utan att de vetat om varför tidigare..



Vårt hus ligger längs väg 23, när man svänger av mot Östra Genastorp. Vi har haft det sen oktober så än så länge kan man räkna dagarna vi varit där på en hand, vi har ingen värme i huset direkt så det är lite tradigt att vara där, men när vi kommer hem från gran canaria är planen att vi ska sätta igång och fixa. Det ska bli kul!!



2012-01-29 @ 16:05:33
URL: http://www.vilja-vara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0