Mat!!

 
 
 
 
 
Särskilt koltrastarna verkar ha fått typ en chock av den plötsliga vinterns intrång. Igår var de iallafall riktigt heta på vildsvinsistret! Som blåmesarna och talgoxarna ditintills hade fått ha för sej själva.
 
Men det räcker till alla - bara mumsa på ni! :-)
 
Äpplena, som annars har varit koltrastarnas favoritkäk, kunde jag igår konstatera (med hjälp av spår i snön) att även ett och annat rådjur tycker om. Har visserligen sett lite misstänkta bitmärken i en del av dem som har legat på marken under trädet, men nu vet jag alltså hur det står till med den saken.
 
Bara ät - annars ruttnar de ju bort till ingen nytta alls! :-)
 
Kunde även konstatera att någons katt (vems har jag inte en aning om, men nån av grannarna har väl en sån) ränner i vårt garage om nätterna. Hoppas den passar på att fånga sej en och annan mus då också!?
 
Tills idag har kylan besinnat sej, och det är nu nollgradigt istället. Snön har sjunkit ihop lite (blir förmodligen tung att skotta bort... Suck!), men än värre: Det bara fortsätter och fortsätter att komma ny snö från ovan... (Dubbel-suck!!). Dessutom har dottern kommit på att hon behöver mer granris och några tallkvistar till sina juldekorationer!
 
Det blir roligt värre (??) att plumsa ut i skogen och hämta det, känner jag... <:-) 
 
Go´ morron!!!
 
/AnnaKK
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ronnie

Lyckliga du som har möjlighet att få dem så nära inpå , det är säkert mumsfilibabba i de små näbbarna. Fint komponerad bild ! Blir till nytta för fåglarna o till nöje för dig , dubbelvinst med andra ord !
Ja nu får det räcka med snön tycker jag med men det verkar bara bli ett önsketänkande dessvärre.
Glöm inte kameran bara när du ska ut o snöplumsa efter granekvistar , du får väl stå under en gran när du fotar he he.
Ha det i snöyran !

2012-12-04 @ 08:28:13
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Jessica K

Dina fågelbilder är alltid lika fina :) de har ju värsta lyxmiddagen att kalasa på där hos dig! Det kan de ju behöva, för i veckan blir det mer snö läste jag i DN...
Jag pulsade själv ut igår för att hämta mossa till ljusstaken, det gick väl sådär :p inget jag kan rekommendera att göra i halvmörker.
tack för din kommentar på min sida, förresten, kul att du kikade förbi! :) ha en fin (och inte allt för kall) dag!

Postat av: fjällripan

Så fint att få besök av koltrasten!

Idag har det kommit lite mer snö hos oss! Jag vill ju ha mycket :))

ha en bra dag!

2012-12-04 @ 09:01:57
URL: http://susannelindsfoto.blogspot.com/
Postat av: Lennart O

Morning! Stövlarna kommer väl till pass när du ska pulsa i snön?
Efter en halv timmas snöskottning känns det som om det får räcka med denna motion idag. Dock utlovas mer snö senare idag så det blir kanske ett pass till. Någon annan form av motion blir det knappast nu då kommunens spariver gör att trottoarer och promenadstigar kommer att förbli oskottade, o hemska tanke, fram till våren. Gångtrafikanter finns inte i kommunens värld, verkar det som.
Ha det gott i snön!

2012-12-04 @ 09:09:03
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Bonnfrua

Snön är inte det värsta, det är blåsten! Drivbildningen här slätta är inte att leka med....

Fö är jag numera behörig nere i Skåne! Igår (efter tjat) blev det klart. Nu ska jag bara höra till den lyckliga skaran som kommer in också. :-) men det är ju en bit på vägen iaf. Så jag känner en stor en stor lättnad, helt klart.

Nästa vecka, då får vi veta om vi är betrodda att förkovra oss på olika högskolor. Ur känner du inför de framtidsutsikterna?

2012-12-04 @ 09:44:15
Postat av: Gunnar

Jag tyckte inte jag såg till några koltrastar vintertid förr om åren. Nu har jag den ofta på besök vid fågelmaten. Jag tror den gillar äpplena mest.

2012-12-04 @ 13:12:12
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Marianne

Det verkar som dina fåglar hittat till traktens gourmetrestaurang.
Även hit har koltrastarna hittat. Och äpplen gillar dom. Det tog bara en minut innan de hittade dom jag slängde ut igår.
Men passa dig för att få in vildsvin i trädgården. De känner lukten av nedfallna äpplen på lång väg. Det har min bror fått känna av.På en enda natt var hela trädgården uppriven.
Själv har jag ganska kul varje dag när våra ekorrar kommer. De är tre stycken nu och de kan inte hålla sams vid maten.

2012-12-04 @ 15:26:38
URL: http://livetsommajsan.blogspot.se/
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Nu vräker snön ner och känns lite visset att det kanske är slut på ett tag för taxarna. Det kan ju slå om o bli milt till jul, vem vet. Hörde att det snöade neråt ditt med.
Haft lite torka med bloggandet o bilder några dagar. Sedan har det blivit lite övertid i veckan o då är man lite seg på kvällen.

2012-12-04 @ 15:58:39
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Den enes död den andres bröd! Det stämmer ju hos dig... tror fåglarna är gladare åt grisen som död än levande! ;) Här har det ju inte kommit nån snö alls(!) Än...men kallt som attan är det, så cykeln får vila ett tag...tyvärr! Att åka buss och trängas med folk är inte det minsta kul! :P

2012-12-04 @ 16:19:28
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jane

Mysigt med koltrastar, de sjunger så fint ... fast kanske inte på vintern ...
Har jagat snöbollskastande barn på rasterna idag, skottat fram bilen när jag skulle hem från jobbet, kört i mörkret och riktig snörök (hoppades att vägen fortfarande var där den var senast), skottat för att komma in i garaget ... nuuuuu får det räcka med snö! Det är alldeles lagom vitt ute! MEN ... i morgon har de utfärdat klass 2-varning hos oss, varför då kan man ju undra ... jo, MEEEEEER snööööööööööö! ;)
Fast lite härligt är det ju :))

2012-12-04 @ 20:07:03
URL: http://www.janesmax.blogspot.com
Postat av: annette

Bra att även koltrastarna äter lite annat än det vanliga, skall det bli vargavinter så behöver dom massor av fett för att klara av det.
Jag har faktiskt kläder och skor så jag känner att jag klarar av både en kall och snörik vinter;)
Ha det gott!

2012-12-04 @ 20:22:59
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Snö har vi här så det räcker med. och kallt fast bättre luft idag, igår var det så rått.
Vi som har 6 katter.. vet du vad mannen och Troja hade för frukost sällskap i köket i morse.. Fy, usch och blärk för mycket information sa jag till mannen när han berättade!

2012-12-04 @ 20:51:31
URL: http://farmoringrids.blogg.se
Postat av: soffie

men ååå va fin å fniss jag reagerade inte förrns du skrev att du menade Nellie för min Jennifer vill med ha lite snö ;) å idag startade min bil igen det va inte batteriet igår det va nåt med oljan,blä för sån här kyla..kram

2012-12-04 @ 21:40:53
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Vespa Vulgaris

Jag hade tänkt plocka in blåbärs-och lingonris för att göra en julkrans men det är så mycket snö här att jag nog får glömma det. Apropå Danmark så har jag funderat på det men att vara ensam om hela den baletten känns extremt jobbig.

2012-12-04 @ 23:56:51
URL: http://3rumokmedkatter.wordpress.com
Postat av: Lotta

Kan tänka mig att det blir fler och fler fåglar som kommer hem till er nu när ni har dukat upp värsta julbordet. Hemma hos pappa som matar på med lite av varje, dyker det upp nya för varje dag, pappa sitter nöjd i köksfönstret och räknar. Ibland får han gå ute flera gånger för att fylla på. Bra tycker jag, för hans stående julklapp är alltid en massa fågelmat.

:-)

2012-12-05 @ 13:43:04
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0